بهترین زمان برای ترک سیگار چه سنی است؟

یک مطالعه بزرگ نشان می دهد که میزان مرگ و میر در افراد سیگاری که قبل از 35 سالگی سیگار را ترک می کنند،ن مشابه افراد غیر سیگاری است.

یک مطالعه بزرگ نشان می دهد که میزان مرگ و میر در افراد سیگاری که قبل از 35 سالگی ترک سیگار می کنند، در یک دوره زمانی معین مشابه با افرادی است که اصلاً سیگار نکشیده اند.

به گزارش تکناک، این تحقیق نشان داد افرادی که در سنین بالاتر سیگار را ترک کردند هنوز مزایای قابل توجهی را مشاهده کردند، اما میزان مرگ و میر آنها بیشتر از کسانی بود که قبل از رسیدن به 35 سالگی سیگار را ترک کردند.

برای مثال، سیگاری‌های سابق که سیگار (cigarette) را بین سنین 35 تا 44 ترک می‌کردند، 21 درصد بیشتر از افرادی که سیگار نمی‌کشیدند، به هر دلیلی می‌میرند و افرادی که در سنین 45 تا 54 سالگی سیگار را ترک کردند، 47 درصد بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیدند، مرگ و میر ناشی از همه عوامل را نشان میدهند.

نویسندگان این مطالعه در گزارش جدیدی که دوشنبه (24 اکتبر) در ژورنال JAMA منتشر شد، نوشتند: در میان مردان و زنان از گروه‌های نژادی و قومی مختلف، سیگاری ها حداقل دو برابر میزان مرگ و میر ناشی از هر دلیلی نسبت به غیر سیگاری ها دارند.

ترک‌سیگار، به ویژه در سنین پایین تر، با کاهش قابل توجهی در مرگ و میر بیش از حد نسبی مرتبط با ادامه سیگار همراه بود.

digikala

جان پی پیرس، استاد بازنشسته دپارتمان پزشکی خانواده و بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا، در تفسیر این مطالعه نوشت: این سومین مطالعه بزرگی است که نشان می دهد سن 35 سالگی ممکن است بهترین سن برای ترک سیگار باشد، به ویژه برای کسانی که سیگار را در سنین پایین شروع می کنند.

پیرس که در تحقیقات جدید شرکت نداشت، نوشت: مدت‌هاست که می‌دانستند هر چه سیگاری زودتر آن را ترک کند، بهتر است. با این حال، اکنون می توان با توجه به سنی که یک فرد سیگاری را ترک می کند، دقیق تر صحبت کرد.

مطالعه جدید از داده‌های نظرسنجی مصاحبه ملی سلامت ایالات متحده ، یک نظرسنجی مبتنی بر پرسشنامه که برای نظارت بر سلامت جمعیت ایالات متحده استفاده می‌شود، و شاخص ملی مرگ، پایگاه داده‌ای از سوابق مرگ در این کشور استفاده کرده است.

این تجزیه و تحلیل شامل داده های نظرسنجی از بیش از 550هزار بزرگسال بود که بین ژانویه 1997 و دسامبر 2018 پرسشنامه ها را تکمیل کردند و در زمان استخدام بین 25 تا 84 سال سن داشتند. این افراد شامل سیگاری‌های فعلی، سیگاری‌های سابق و به اصطلاح هرگز سیگار (برگِ بریده یا خردکردهٔ توتون که در کاغذ نازک پیچیده شده‌است) نمی‌کشیدند، یعنی افرادی که کمتر از 100 نخ سیگار در طول عمر خود مصرف کردند بود

طبق شاخص ملی مرگ، نزدیک به 75هزار نفر از این افراد مورد مطالعه تا پایان سال 2019 جان خود را از دست دادند به طور خاص بیماری قلبی و بیماری ریوی داشته اند.

سیگاری های سفیدپوست غیر اسپانیایی بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از همه علل را نشان دادند که سه برابر بیشتر از افرادی بود که هرگز سیگار نمی کشیدند. میزان مرگ و میر در افراد سیگاری غیرسفیدپوست، از جمله افراد اسپانیایی و غیراسپانیایی، کمی کمتر است، تقریباً دو برابر نسبت به افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشند.

این ممکن است به این واقعیت مرتبط باشد که این شرکت کنندگان به طور متوسط گزارش دادند که سیگار کمتری در روز می کشند. همچنین شروع به سیگار کشیدن آنها  در سنین بالاتر؛ و در مقایسه با افراد سفیدپوست روزانه کمتر سیگار می کشند.

پرایس در تفسیر خود نوشت: این نتایج به ما یادآوری می‌کند که کاهش شدت سیگار (سیگار در روز) باید یکی از اهداف برنامه‌های کنترل دخانیات باشد.

نویسندگان مطالعه نوشتند، در حالی که سیگار در حال حاضر با خطر بالاتر مرگ در تمام گروه‌های نژادی و قومی مورد بررسی مرتبط است، ترک سیگار با خطرات معکوس قابل ملاحظه‌ای برای همه گروه‌ها مرتبط بود.

به ویژه، افرادی که تا سن 45 سالگی سیگار را ترک کردند تا 90 درصد خطر مرگ را کاهش دادند و آنهایی که قبل از 35 سالگی سیگار یا همان cigarette (small roll of cut drug (typically tobacco) designed to be smoked) را ترک کردند، نرخ مرگ و میر بسیار نزدیک به افرادی بود که هرگز سیگار نکشیدند.

به طور مشابه، این مطالعه همچنین نشان داد که هر چه مدت زمان بیشتری از ترک سیگار می گذرد، میزان مرگ و میر آنها به مرگ و میر افرادی که هرگز سیگار نمی کشند نزدیک تر می شود.

پرایس در تفسیر خود نوشت: داشتن مهلت 35 سالگی می تواند به طور بالقوه انگیزه ای برای جوانان سیگاری باشد که در جهت ترک سیگار تلاش می کنند.

ترک سریع سیگار بدون داشتن یک هدف نزدیک و داشتن شناخت هایی مانند “من واقعاً نیازی به انجام آن ندارم ” مشکل است. این مطالعه … داده های مورد نیاز را برای تعیین یک هدف تقریبی انگیزشی برای ترک سیگار قبل از 35 سالگی ارائه می دهد.

اما مطمئناً، همه چیز بعد از 35 سالگی از بین نمی رود ، همانطور که این مطالعه نشان می دهد، ترک کردن سیگار در سنین بالاتر هنوز خطر مرگ را کاهش می دهد، نه به این میزان چشمگیر.

تحقیق دارای محدودیت هایی است. برای مثال، اطلاعات مربوط به عادات سیگار کشیدن  در یک مقطع زمانی جمع‌آوری شد، بنابراین ممکن است برخی از افراد پس از بررسی، سیگار را ترک کرده یا شروع به سیگار کشیدن کرده باشند.

نویسندگان هشدار دادند: بنابراین، هم خطرات واقعی سیگار و هم فواید واقعی ترک سیگار ممکن است در این مطالعه دست کم گرفته شوند.

با این وجود، این مطالعه همچنان نشان می دهد که ترک سیگار خطر مرگ زودهنگام را تا حد زیادی کاهش می دهد  به خصوص اگر این کار را در سنین پایین انجام دهید.

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.