خدمات فضای ذخیره سازی ابری متفاوتی وجود دارد که هر یک، قابلیت هایی را برای کاربران فراهم می کند. در این مطلب برخی از این فضا های ذخیره سازی ابری موجود، بررسی شده است.
به گزارش تکناک، اهمیت و راحتی استفاده از فضای ذخیره سازی ابری را نمی توان نادیده گرفت. ما در دنیای زندگی می کنیم که تقریباً همه چیز از طریق اینترنت به اشتراک گذاشته می شود. سرویسهای ذخیرهسازی ابری، انبوهی از فایلهای شما را به صورت آنلاین ذخیره میکنند و با خیال راحت آنها را از کامپیوتر شما دور نگه می دارند. همچنین می توانید از این خدمات در محل کار خود یا دسترسی به فایل های خود در دستگاه های مختلف استفاده کنید.
خدمات بسیار خوبی برای ذخیره سازی ابری وجود دارد، اما چطور می توان فهمید کدام یک برای شما مناسب تر است؟ موارد زیادی وجود دارد که شما باید در نظر بگیرید از جمله پشتیبانی از پلتفرم، همگام سازی دستگاه، ویژگی های امنیتی و حریم خصوصی و موارد دیگر. شما همچنین باید در مورد استفاده خود، مفیدترین گزینه را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید. ما در این مطلب فاکتورهای مختلف زیادی را در نظر گرفتیم و لیستی از بهترین فضاهای ذخیره سازی ابری را برای شما آورده ایم.
فهرست مطالب
Google Drive
این برنامه مدت زیادی است که وجود دارد و در این سال ها استفاده از آن بهتر و آسان تر شده است. Google Drive یک انتخاب طبیعی برای افرادی است که از دستگاه های اندرویدی و افرادی که به طور منظم از سایر سرویسهای Google Workspace استفاده میکنند، اما تقریباً هر کسی که حساب Google دارد، میتواند به آن دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند. Google Drive برای اکثر سیستم عاملها، کلاینتهایی دارد، و همچنین میتوان از آن در وب استفاده کرد یا برای استفاده از آن، در پلتفرمهایی مانند لینوکس به برنامه های شخص ثالث تکیه کرد.
بهترین چیز در مورد Google Drive این است که ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان را برای همه کاربران خود ارائه می دهد. این فضا با جیمیل به اشتراک گذاشته شده است، اما هنوز برای اکثر کاربران فراوان است. قیمتهای بیشتر ذخیرهسازی پولی Google Drive از ۲ دلار در ماه یا ۲۰ دلار برای ۱۰۰ گیگابایت شروع میشود.
همچنین می توانید انتخاب کنید که برای ۲۰۰ گیگابایت ۳ دلار در ماه یا ۳۰ دلار در سال پرداخت کنید، یا برای فضای ذخیره سازی ۲ ترابایتی ۱۰ دلار در ماه یا ۱۰۰ دلار در سال هزینه کنید. Google Drive به طور یکپارچه با برنامههای Google Workspace پیوند میخورد، بنابراین میتوانید به راحتی به اسناد و فایلهای ذخیره شده در Google Drive در همه برنامههای Google Workspace مانند Gmail، Sheets و غیره دسترسی داشته باشید و از آنها استفاده کنید.
قابل ذکر است که شما همچنین میتوانید برنامه Google Drive را در دستگاه خود دانلود کنید چه در کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز، اندروید یا Ios، و از عملکرد پشتیبانگیری و همگامسازی آن برای ذخیره تغییرات هر فایل و دسترسی به آن در دستگاههای دیگر استفاده کنید. برخی دیگر از ویژگیهای قابل توجه Google Drive عبارتند از پشتیبانگیری خودکار برای دستگاههای اندروید و iOS با برنامه Google One، امکان اشتراکگذاری فضای ذخیرهسازی با حداکثر پنج کاربر، دسترسی به ابزار جستجوی قدرتمند Google برای یافتن آسان فایلها و اسناد مورد نیاز و موارد دیگر.
iDrive
اگر کاربری هستید که استفاده سنگین دارید و برای تخلیه همه فایلها و دادههای خود به ترابایت ها فضای ذخیرهسازی نیاز دارید، می توانید iDrive را در نظر بگیرید. این سرویس خاص تنها با ۱۰ گیگابایت فضای رایگان ارائه میشود، اما شما میتوانید فضای ذخیرهسازی بیشتری را با قیمتی بسیار ارزانتر در مقایسه با رقبا اضافه کنید، مثلا برای ۱۰ ترابایت با ۷۵ دلار در سال می توانید این سرویس را تهیه کنید. شما می توانید تا ۵۰ ترابایت فضای ذخیره سازی را با ۳۵۰ دلار در سال دریافت کنید، که وقتی آن را با قیمت ۱۰۰ دلاری گوگل درایو برای ۲ ترابایت مقایسه کنید، خیلی به صرفه به نظر می رسد.
آپلود یا دانلود تا ۵۰ ترابایت داده از یک سرویس ذخیره سازی ابری، می تواند کمی دردسرساز باشد، بنابراین iDrive با ارسال یک محموله ذخیره سازی فیزیکی این مشکل را حل می کند. شما یا یک هارد دیسک خالی دریافت می کنید که می توانید اطلاعات خود را در آن کپی کرده و به iDrive برگردانید، یا یک هارد دیسک همراه با داده های خود دریافت خواهید کرد که می توانید به راحتی آن را وارد کنید. iDrive قابلیت رمزگذاری سرتاسری را برای حساب های شخصی ارائه می دهد و همچنین می توانید داده های خود را با استفاده از یک رمز خصوصی که فقط شما می توانید به آن دسترسی داشته باشید قفل کنید.
برخی دیگر از ویژگی های برجسته iDrive عبارتند از پشتیبان گیری از چند دستگاه، پشتیبانی از همه پلتفرم های اصلی از جمله گزینه پشتیبان گیری لینوکس برای سرورهای لینوکس، ادغام با Google Workspace و Microsoft 365 و موارد دیگر.
Microsoft OneDrive
OneDrive و ویندوز به خوبی با هم کار می کنند، به همین دلیل است که ما OneDrive را برای کسانی که از ویندوز استفاده می کنند توصیه می کنیم. مایکروسافت دسترسی به OneDrive از ویندوز را بسیار راحت می کند زیرا مانند یک فهرست در File Explorer قرار دارد، اما می توانید از آن در سایر سیستم عامل ها از جمله Android، iOS و حتی Xbox نیز استفاده کنید. هنوز هیچ سرویس گیرنده رسمی OneDrive برای کامپیوترهای لینوکس وجود ندارد، اما همیشه می توانید از یک کلاینت شخص ثالث برای دسترسی به آن استفاده کنید.
OneDrive کاملاً با برنامه های Microsoft Office نیز همگام می شود. شما می توانید از Microsoft 365 برای دسترسی به فایل های خود در OneDrive و همکاری با دیگران استفاده کنید. ویرایش و ایجاد تغییرات در فایل ها در زمان واقعی و به اشتراک گذاری نتایج با دیگران را بسیار آسان می کند.
OneDrive با ۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان، ارائه می شود، اما می توانید با فعالسازی طرح Microsoft 365 Business Basic، ۱ ترابایت به ازای هر کاربر با حداقل ۶ دلار در ماه فضای بیشتر دریافت کنید. همچنین میتوانید طرحهای دیگر را بررسی کنید یا حتی فضای ذخیرهسازی را با شش نفر به اشتراک بگذارید. از طرف دیگر، اگر فقط می خواهید فضای ذخیرهسازی بیشتری اضافه کنید و هیچ چیز دیگری نمیخواهید، میتوانید حداقل ۲ دلار در ماه هزینه کنید و ۱۰۰ گیگابایت فضای بیشتر دریافت کنید.
Apple iCloud
iCloud یک انتخاب مسلم برای کاربران اپل است. این یک سرویس ذخیره سازی ابری ساده است که در آیفون، مک و سایر محصولات اپل وجود دارد و به شما امکان می دهد به طور خودکار از همه داده ها در سرورهای اپل، نسخه پشتیبان تهیه کنید. برای داشتن یک محصول اپل، ۵ گیگابایت فضای ذخیرهسازی رایگان از iCloud دریافت میکنید، اما حتی کاربران عادی هم برای پشتیبانگیری از همه چیز به بیش از ۵ گیگابایت نیاز دارند. خوشبختانه، میتوانید با ارتقا به یکی از برنامههای iCloud+ که از ۱ دلار در ماه شروع میشود، فضای ذخیرهسازی اضافی خریداری کنید.
iCloud همگام سازی اولیه را با iWork ارائه می دهد که مجموعه برنامه ی کارآمد اپل است که شامل صفحات، اعداد و نکات مهم می شود. البته iWork به اندازه Microsoft 365 یا Google Workspace محبوب نیست، اما می تواند برای کاربران معمولی کاربردی باشد. قیمت iCloud+ برابر با Google Drive است، به این معنی که میتوانید با پرداخت ماهیانه ۳ دلار برای ۲۰۰ گیگابایت یا ۱۰ دلار در ماه برای ۲ ترابایت فضای ابری بیشتر هزینه کنید.
Box
Box یک سرویس ذخیره سازی ابری قابل اعتماد است که به دلیل ابزارهای کارآمد خود بسیار محبوب است. این سرویس بر روی پلتفرم های مختلف مانند اندروید، مک، ویندوز و غیره بسیار بی عیب و نقص کار می کند. متأسفانه، هیچ کلاینت بومی برای لینوکس وجود ندارد، بنابراین باید به یک کلاینت شخص ثالث مانند ExpanDrive در سیستم عامل لینوکس بسنده کنید. Box یکپارچگی فوقالعاده ای با Google Workspace و Microsoft 365 ارائه میکند.
Box همچنین ابزارهای گردش کار کاملی را ارائه میکند که با استفاده از آن، نه تنها میتوانید فایلها را به اشتراک بگذارید، بلکه میتوانید در زمان واقعی با هم همکاری کنید، یادداشتهایی بگذارید و هنگام ایجاد تغییرات، اعلانها را دریافت کنید. همچنین به شما امکان می دهد کارهایی مانند اشتراک گذاری فایل ها، بارگزاری اسناد، تعیین وظایف، گذاشتن یادداشت و موارد دیگر را انجام دهید. Box Sign، دارای یک ویژگی داخلی امضای الکترونیکی است که به شما امکان میدهد امضاهای الکترونیکی نامحدودی را به صورت رایگان اضافه کنید.
این سرویس ذخیره سازی ابری خاص، بیشتر برای مشاغل ارائه می شود، اما شما می توانید از آن برای استفاده شخصی هم استفاده کنید. طرح اولیه آن با نام Business Starter برای شما ۷ دلار هزینه دارد و به شما امکان می دهد فایل هایی تا ۲ گیگابایت آپلود کنید و ۱۰۰ گیگابایت فضا در اختیار شما قرار می دهد. همچنین میتوانید برای آپلود فایلهای تا سقف ۱۵ گیگابایت و دریافت فضای ذخیرهسازی نامحدود، به طرح ۱۵ دلاری Business Plus آن ارتقا دهید. برخی از نکات برجسته Box عبارتند از بیش از ۱۵۰۰ گیگ فضا، محافظت از داده ها، نظارت استاندارد بر گردش کار، احراز هویت دو مرحله ای برای کاربران خارجی و موارد دیگر.
Dropbox
اگر به دنبال یک سرویس ذخیره سازی ابری هستید که امکان انتقال بدون دردسر فایل را نیز فراهم می کند، باید دراپ باکس را در نظر بگیرید. یکی از بهترین چیزها در مورد استفاده از Dropbox این است که به راحتی برای استفاده در همه سیستم عامل ها از جمله لینوکس در دسترس است. Dropbox یکی از معدود سرویسهای ذخیرهسازی ابری است که با یک برنامه بومی، روی لینوکس کار میکند.
راهاندازی دراپ باکس کار سختی نیست و در مدت کوتاهی میتواند شروع به کار کند. اشتراک گذاری فایل، یکی از ویژگی های برجسته Dropbox است و در دستگاه های مختلف بسیار خوب عمل می کند. شما میتوانید فایلهای Google Drive یا Microsoft OneDrive را در Dropbox ادغام و ویرایش کنید، که یک امتیاز برای کاربران تجاری است. همچنین این سیستم دارای قابلیت یکپارچه سازی Zoom است که با آن قابلیت، شما می توانید به راحتی فایل های ذخیره شده خود را در حین تماس با سایر شرکت کنندگان به اشتراک بگذارید.
البته دراپ باکس کمی گران است. با طرح رایگان اولیه فقط ۲ گیگابایت فضای ذخیرهسازی دریافت میکنید و طرح پولی از ۱۱ دلار در ماه شروع میشود که تا ۲ ترابایت با قابلیت پیوند به دستگاه های نامحدود، محدودیت حجم آپلود تا ۲ گیگابایت در هر فایل و موارد دیگر افزایش مییابد. همچنین با رفتن به سطوح بالاتر، قیمت ها شروع به افزایش می کنند.
Amazon Photos
یکی از بهترین چیزها در مورد Amazon Photos این است که کاربران Prime از فضای ذخیره سازی نامحدود رایگان برای عکس ها برخوردار می شوند. تا زمانی که عضو Amazon Prime هستید، میتوانید از فضای ذخیرهسازی نامحدود رایگان برای ذخیره تمام خاطرات خود با وضوح کامل و به صورت رایگان لذت ببرید. شما فقط ۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی برای فیلم ها دریافت می کنید، اما اگر دوست دارید فیلم های زیادی ضبط کنید، می توانید فضای بیشتری برای آن بخرید.
کاربرانی که Prime نیستند ۵ گیگابایت فضای رایگان در Amazon Photos دریافت میکنند و طرحها از ۲ دلار در ماه برای ۱۰۰ گیگابایت شروع میشوند. تقریباً در تمام پلتفرمهای اصلی میتوان به این سیستم دسترسی داشت. همچنین شما تعداد زیادی ویژگی را به طور منظم دریافت میکنید که به شما امکان میدهد خاطرات قدیمی خود را دوباره ببینید. همچنین میتوانید از مزایای چند کاربری این سیستم استفاده کنید و شش عضو دیگر را به حساب Prime خود اضافه کنید تا همه عکسها و ویدیوها را با هم آپلود کنید. یکی از نکات برجسته Amazon Photos این است که می توانید عکس ها را در دستگاه های مختلف از جمله Amazon Fire TV، Amazon Echo Show و Amazon Fire Tablets نمایش دهید.
اگر حساب Prime ندارید، میتوانید تا ۱۰۰ گیگابایت فقط با پرداخت ۲ دلار در ماه دریافت کنید. طرح ذخیره سازی ۱ ترابایتی بهترین گزینه را برای ۷ دلار در ماه ارائه می دهد. برای ذخیره 500 هزار عکس با حجم ۲ مگابایت و حداکثر ۱۴۰ ساعت ویدیوهای HD 1080p کافی است. میتوانید انتخاب کنید تا ۳۰ ترابایت فضای ذخیرهسازی را در Amazon Photos اضافه کنید، اما این هزینه سالانه ۱۸۰۰ دلار برای شما هزینه خواهد داشت.
Adobe Creative Cloud
تقریباً می توانید از هر سرویس ذخیره سازی ابری ذکر شده در این لیست برای ذخیره عکس ها و فیلم ها استفاده کنید. همه آنها بسیار خوب کار می کنند و همچنین در تمام دستگاه ها همگام می شوند. اما اگر به دنبال سیستمی خاص برای ذخیره فایل های خود هستید، یکی از بهترین گزینه ها Adobe Creative Cloud است. فقط با ۲۰ دلار در ماه، می توانید به ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی ابری همراه با ابزارهای عکاسی قدرتمند Adobe مانند Lightroom، Lightroom Classic، Photoshop و Photoshop Express دسترسی داشته باشید.
همچنین اگر ۱ ترابایت نمی خواهید، می توانید انتخاب کنید که کمتر هزینه کنید، زیرا Adobe یک طرح ماهانه ۱۰ دلاری نیز ارائه می دهد که به شما امکان می دهد به همان ابزار عکاسی با فضای ذخیره سازی ۲۰ گیگابایتی دسترسی داشته باشید. از طرف دیگر، میتوانید به جای عکاسی از ابزارهای ویرایش ویدیو نیز استفاده کنید و بسته نرم افزاری Adobe Premiere Pro با ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیرهسازی را با قیمت ۱۰ دلار در ماه انتخاب کنید. اگر کاربر پرمصرفی هستید که میخواهید به تمام ابزارهای Adobe Creative دسترسی داشته باشید، میتوانید آنها را با ۵۵ دلار در ماه دریافت کنید.
مدیریت عکسها و ویدیوهای خود در Creative Cloud نیز بسیار آسان است. شما یک رابط پیچیده دریافت می کنید که به شما امکان دسترسی به تمام ابزارها از جمله نمایشگر گالری پیشرفته را می دهد. شما همچنین می توانید کتابخانه های گروهی ایجاد کنید و با دیگران در پوشه های مشترک همکاری کنید. ابزارهای ادوبی در همه پلتفرمهای اصلی در دسترس هستند، بنابراین میتوانید به راحتی به کتابخانه خود دسترسی پیدا کنید و در هر زمان فایلهایی را از آن اضافه یا حذف کنید.
pCloud
pCloud یکی فضای ذخیره سازی ابری قابل اعتماد است. این سرویس ذخیرهسازی ابری خاص برای کسانی که ترجیح میدهند یک بار پرداخت کنند تا اشتراک مادامالعمر داشته باشند و کارشان را انجام دهند، ایدهآل است. pCloud مدت زیادی است که وجود داشته است و سرویس قابل اعتمادی است.
همچنین با کلاینتهایی برای تمامی پلتفرمهای اصلی از جمله لینوکس، اندروید، iOS، مک و ویندوز همراه است. چیزهای زیادی در مورد pCloud وجود دارد که عالی هستند، اما یکی از برترین ویژگی های آن این است که با رمزگذاری از سمت کلاینت ارائه می شود، به این معنی که فایل های شما قبل از آپلود در سرورهای pCloud در دستگاه شما رمزگذاری می شوند. شما همچنین از حریم خصوصی Zero-knowledge برخوردار هستید، بنابراین می توانید مطمئن باشید که نه pCloud و نه هیچ مرجع یا سرویس دیگری به فایل ها و اطلاعات شما دسترسی ندارند.
ویژگیهای پیشرفته حریم خصوصی pCloud برای شما ۴ دلار اضافی در ماه یا ۱۵۰ دلار برای همیشه هزینه خواهد داشت. اگر واقعاً میخواهید مطمئن شوید که هیچ کس به جز شما نمیتواند به فایلهایتان دسترسی داشته باشد، ارزشش را دارد که این هزینه را بکنید. برنامه مادام العمر فردی pCloud از ۲۰۰ دلار شروع می شود، اما شما به ۵۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی (Storage Space : room or area in a structure that are allocated for storage) محدود، دسترسی خواهید داشت.