تشخیص استرس کارمندان با یک روش عجیب

اخیرا محققان کشف کرده اند که تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از ماوس و کیبورد در کارمندان، نشانگر خوبی برای سنجش مشکل استرس آنها است.

به گزارش تکناک، یکی از مشکلات استرس در محل کار این واقعیت است که می تواند خودش را پنهان کند و شما اصلا متوجه آن نمی شوید. اما زمانی که متوجه می شوید استرس دارید، احساس می کنید نیاز به استراحت دارید.

در یک مطالعه در زوریخ که توسط مارا ناگلین رهبری شد، تیمی از دانشمندان، 90 شرکت کننده را در حین انجام وظایف معمول رایانه ای در اداره، مانند ثبت اطلاعات یا برنامه ریزی قرار ملاقات ها، در یک محیط آزمایشگاهی زیر نظر گرفتند. ضربان قلب هر یک از شرکت‌کنندگان در حین انجام این فعالیت‌ها، و همچنین نحوه استفاده آنها از ماوس و کیبورد بررسی شد.

در این تحقیق مشخص شد افرادی که بیشترین میزان استرس را داشتند، تمایل داشتند موس خود را بیشتر و با دقت کمتری در فواصل طولانی‌تر روی صفحه حرکت دهند. در مقابل، کسانی که استرس کمتری داشتند، حرکات موش را کوتاه‌تر، مستقیم‌تر و در عین حال کندتر انجام دادند.

به‌علاوه، شرکت کنندگانی که استرس‌ داشتند، هنگام تایپ جمله «مناسب و شروع»، اشتباهات بیشتری مرتکب شدند، در حالی که شرکت کننده هایی که آرام تر بودند، مکث‌های کمتر اما طولانی‌تر و با اشتباهات کمتری داشتند. این نتیجه با آنچه به عنوان نظریه نویز عصبی حرکتی شناخته می شود مطابقت داشت.

digikala

جاسمین کر که یکی از نویسندگان این مطالعه است، گفت: افزایش میزان استرس بر توانایی مغز ما برای پردازش اطلاعات تأثیر منفی می گذارد. این مسئله حتی بر مهارت های حرکتی ما نیز تأثیر می گذارد.

نکته مهم این تحقیق این بود که ضربان قلب افرادی که استرس داشتند، تفاوت چندانی با آنهایی که آرام تر بودند نداشت. همین مسئله نشان می دهد که بررسی نحوه استفاده افراد از کیبورد و ماوس ممکن است در واقع شاخص بهتری برای سنجش استرس باشد.

ناگلین و همکارانش در حال حاضر با استفاده از یک برنامه برای نظارت بر فعالیت های مرتبط با کامپیوتر، ضربان قلب و میزان استرس ذهنی کارکنان اداری، داده های بیشتری را جمع آوری می کنند. البته دانشمندان به این نکته اشاره می کنند که نسخه تجاری این برنامه باید با عدم ثبت اطلاعات حساس، حریم خصوصی کاربران را حفظ کند.

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.