جزیره امهات الشیخ: عصری جدید در گردشگری پایدار

جزیره امهات الشیخ: عصری جدید در گردشگری پایدار

در حوزه معماری نوآورانه، پروژه‌های کمی هستند که از نظر نگاه بلندپروازانه و طراحی محیط‌زیستی با جزیره امهات الشیخ رقابت کنند. این پروژه که توسط معمار کنگو کوما و تیم او رهبری شده، تجلی پیروزی در پایداری و گردشگری لوکس در قلب دریای سرخ است.

به گزارش تکناک، پروژه جزیره امهات الشیخ شامل ۲۲ جزیره واقع در ساحل غربی عربستان سعودی است و فلسفه طراحی آن بر احترام عمیق به محیط زیست استوار است. این طرح بلندپروازانه توسط جزایر بیشتری احاطه شده و شامل کیلومترها بیابان وسیع و مناظر آتشفشانی چشمگیر است. توسعه‌دهنده‌ی پروژه، شرکت جهانی دریای سرخ (که قبلاً با نام TRSDC شناخته می‌شد)، کنگو کوما را برای طراحی ویلاهای توریستی لوکس و دیگر ساختمان‌ها در یکی از جزایر این پروژه برگزیده است.

کوما و تیمش یک رویکرد خاص نسبت به منطقه را انتخاب کرده‌اند. آن‌ها «ویلاهای زمینی» با جهت افقی کم ارتفاع را با سقف‌های منحنی ملایم که خطوط طبیعی تپه‌های ماسه‌ای اطراف را شبیه‌سازی می‌کنند، طراحی کرده‌اند. طراحی ویلاها نه تنها حریم خصوصی مهمانان را تضمین می کند، بلکه در تلاش برای حفظ شکل جزیره، استفاده بیش از حد از شن و ماسه را نیز به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، ویلاهای دریایی که در ساحل واقع شده‌اند، با نشانه‌هایی از اکوسیستم‌های مرجانی، ساختار مارپیچی شکلی دارند که از دریا سر بر‌می‌آورند و منظره‌ای خیره‌کننده از آب را برای مهمانان فراهم می‌کند.

کنگو کوما و همکارانش می‌گویند: «رویکرد طراحی ما برای پروژه جزیره امهات الشیخ، عمیقاً با ویژگی‌های منحصر به فرد محل پروژه پیوند خورده بود و فلسفه‌ای از ادغام یکپارچه با چشم‌اندازهای اطراف را پرورش داده است. با وجود چالش‌هایی که این محیط ظریف و حساس دارد، به رویکرد درست ما برای طراحی ویلا در منطقه کمک کرده و در واقع ما را راهنمایی کرده است.».

برای ساخت این منطقه تفریحی، کوما استفاده از جایگزین های پایدار را برای مصالح و روش های ساخت و ساز سنتی انتخاب کرد. سیستم های پیش ساخته، عمدتاً با استفاده از چوب صنوبر و گچ سفالی، برای به حداقل رساندن استفاده از بتن و کاهش اثر محیطی پروژه به کار گرفته شدند. سقف ها از چوب سدر طبیعی پوشیده شده اند که به طور خاص به دلیل انعطاف پذیری در برابر شرایط آب و هوایی سخت و آب شور انتخاب شده اند.

در آب و هوایی مانند آب و هوای جزیره امهات، وجود سایه و تهویه هوا نیز از اهمیت حیاتی برخوردار است. بنابراین معماران سقفی را در تمام خانه ها طراحی کردند که دارای برآمدگی‌های بزرگ است و باعث به حداکثر رساندن سطح سایه در کل روز می شود.

علاوه بر این، کوما و تیم او با طراحی ساختمان هایی که می توانند بدون آسیب رساندن به محیط زیست قابل مونتاژ و دمونتاژ باشند، بیش از پیش به رویکرد حفظ محیط زیست وفادار بوده‌اند. پیش‌ساخته بودن سازه‌ها نقشی اساسی در دستیابی به این هدف ایفا کرده و اجازه می دهد تا اکوسیستم حساس جزیره کمترین آسیب را ببیند.

به عنوان بخشی از پروژه جزیره امهات، کوما و شرکتش، دو رستوران خاص، یکی در خشکی و دیگری روی آب، سالن اجتماعات، سالن اسپا و ماساژ، سالن پذیرایی، ویلاهای مسکونی و یک اسکله برای پهلو گرفتن قایق مهمان نیز طراحی کرده‌اند.

فراتر از دستاوردهای معماری و محیطی، پروژه جزیره امهات الشیخ در چارچوب طرح چشم انداز 2030 عربستان سعودی اهمیت گسترده‌ای دارد. این پروژه که بخشی از طرحی بلندپروازانه برای تنوع‌بخشی به اقتصاد کشور است، نمایانگر رویکردی پیشرو و مدرن به توسعه پایدار و گردشگری می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram