جوش های سرسیاه چگونه درمان می شوند؟

جوش های سرسیاه به دلایل مختلفی روی پوست تشکیل و موجب نارضایتی افراد می شود، بنابراین به کارگیری روش هایی برای پیشگیری از بروز و درمان آن اهمیت زیادی دارد.

به گزارش تکناک، جوش‌های سرسیاه یا کومدون باز، یک نوع آکنه هستند که ناشی از جمع شدن چربی و پوست مرده در منافذ پوستی اند. اگر منافذ پوستی شما مسدود شود، جوش‌های سرسیاه شکل می‌گیرند. بهتر است این جوش‌ها را فشار ندهید، زیرا این کار ممکن است باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه بیشتر و التهاب پوستی شود. هر چند فشردن جوش‌های سرسیاه ممکن است لذت بخش باشد، اما دستکاری آنها می‌تواند باعث آسیب رساندن به سد پوستی شما و باعث التهاب و ایجاد جای زخم شود.

بیشتر بخوانید:

 

جوش های سر سیاه چیست؟

جوش های سر سیاه نوعی آکنه هستند. دکتر راشل نظریان، متخصص پوست گفت که پوست شما دائماً در حال ریزش است و منافذ شما را می بندد و در عین حال سبوم ترشح می کند. سبوم نوعی روغن است که با این سلول های مرده پوست مخلوط می شود.

این فرآیند که به عنوان لایه برداری طبیعی پوست نیز شناخته می شود، به محافظت از پوست در برابر محیط خارجی کمک می کند. اما ممکن است شما متوجه شوید که منافذ تیره روی بینی، گونه‌ها، چانه و گوش‌ها ظاهر می‌شوند.

این منافذ تیره، جوش های سرسیاه هستند و در حقیقت منافذ بازی هستند که با سبوم و پوست مرده پر می شوند. جوش های سرسیاه، شفاف و چرب هستند. هنگامی که منافذ به روی اکسیژن باز می شوند، سیاه می شوند.

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

به طور کلی، اگر چیزی روی پوست جمع شود و منافذ را مسدود کند، آکنه ایجاد می شود. انواع آکنه بسته به چیزی که منافذ را می بندد متفاوت است.  جوش های سرسیاه، چربی اضافی و پوست مرده منافذ را مسدود می کنند.

هر کسی ممکن است جوش سر سیاه بزند. با این حال، عواملی باعث می شوند که برخی افراد بیشتر جوش بزنند که عبارتند از:

  • هورمون ها: تغییر هورمون ها در دوران بلوغ، چرخه قاعدگی و بارداری می تواند خطر ایجاد جوش های سر سیاه را افزایش دهد. به عنوان مثال، در دوران بلوغ، میزان آندروژن ها و هورمون های جنسی مردانه افزایش می یابد. آندروژن ها باعث گشاد شدن غدد سازنده سبوم می شوند.
  • ژنتیک: اگر یک یا چند نفر از اعضای خانواده شما آکنه داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به جوش های سر سیاه افزایش یابد.
  • برخی داروها: کورتیکواستروئیدها و لیتیوم ممکن است هورمون های شما را تغییر داده و خطر ابتلا به جوش های سر سیاه را افزایش دهند.
  • سن: هر کسی ممکن است به جوش های سر سیاه مبتلا شود، اما نوجوانان بیشتر از دیگران به آن مبتلا می شوند.

چگونه جوش های سر سیاه را درمان کنیم؟

متخصص پوست ممکن است درمان های مختلفی از جمله داروهای موضعی و خوراکی را برای کاهش تجمع چربی و پوست مرده که منافذ را مسدود می کند، توصیه کند. به طور کلی، افراد در عرض شش تا هشت هفته، شاهد بهبودی پوست خود هستند.

آنتی بیوتیک ها

اگرچه آکنه عفونت نیست،اما آنتی بیوتیک ها ممکن است در موارد متوسط ​​تا شدید کمک کنند. متخصص پوست ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی را توصیه کند. آنتی بیوتیک ها مانند داکسی سایکلین و اریترومایسین می توانند میزان باکتری های روی پوست و التهاب آن را کاهش دهند.

معمولا افراد مبتلا به جوش سرسیاه برای مدت طولانی از آنتی بیوتیک استفاده نمی کنند. با این حال، شما همیشه باید یک دور کامل از آنتی بیوتیک ها را به پایان برسانید تا آنها به درستی عمل کنند.

همچنین، متخصصان پوست اغلب استفاده از آنتی بیوتیک ها را با درمان های دیگر مانند بنزوئیل پراکسید توصیه می کنند. استفاده از آنتی بیوتیک ها به تنهایی ممکن است اثربخش نباشد.

رتینوئیدها

رتینوئیدها، چه موضعی یا خوراکی، دسته ای از درمان های مشتق شده از ویتامین A هستند. نمونه هایی از رتینوئیدهای موضعی شامل ترتینوئین، تازاروتن و تری فاروتن هستند. در مقابل، ایزوترتینوئین یک رتینوئید خوراکی است که موارد شدید را درمان می کند. دکتر زایشنر توضیح داد که رتینوئیدها منافذ را باز می کنند، گردش سلولی را افزایش می دهند و بافت پوست را یک دست می کنند.

متخصص پوست ممکن است توصیه کند به تدریج یک رتینوئید موضعی را به روند مراقبت از پوست خود اضافه کنید و جوش های سر سیاه را درمان کنید. برای مثال، ممکن است با استفاده از دوز کم یک روز در میان شروع کنید.

همچنین یکی از عوارض رتینوئیدها حساسیت به آفتاب است. متخصص پوست به احتمال زیاد توصیه می کند که در مورد استفاده روزانه از ضد آفتاب تنبلی نکنید.

به خاطر داشته باشید که از مصرف اسیدهایی مانند اسید سالیسیلیک با رتینوئید اجتناب کنید. هر دو محصول، پوست را لایه برداری می کنند و ممکن است باعث تحریک و التهاب شوند. سعی کنید از محصولات خود با اسیدها در طول روز استفاده کنید و رتینوئیدهای خود را برای شب مصرف کنید.

پاک کننده ها و لایه بردارها
لایه برداری فیزیکی می تواند به صاف و روشن شدن پوست شما کمک کند. با این حال، لایه برداری فیزیکی پوست به کراتین و سبوم داخل منافذ نمی رسد. دکتر نظریان گفت: این روش به طور موثر جوش های سر سیاه را درمان نمی کند.

در عوض، از لایه بردارهای شیمیایی با موادی استفاده کنید که با شل کردن و حل کردن کثیفی در منافذ شما، جوش های سر سیاه را هدف قرار می دهند. محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی بنزوئیل پراکسید، آزلائیک اسید یا اسید سالیسیلیک هستند.

سالیسیلیک اسید چربی اضافی را از بین می برد و سلول های مرده را از سطح پوست لایه برداری می کند تا جوش ها را خشک کرده و منافذ را پاک کند.

متخصص پوست ممکن است استفاده از یکی از این لایه‌بردارهای شیمیایی را به همراه آنتی‌بیوتیک یا رتینوئید موضعی توصیه کند.

همچنین، محصولاتی که حاوی موادی مانند رزورسینول و گوگرد هستند جوش های سرسیاه را تجزیه می کنند.

میکرودرم

شما می توانید میکرودرم را در خانه انجام دهید یا اینکه این درمان را در مطب متخصص پوست انجام دهید. در نظر داشته باشید که متخصص پوست می تواند عمیق تر از گزینه های خانگی به پوست نفوذ کند.

متخصص پوست با استفاده از یک دستگاه، لایه بالایی پوست شما را برمی دارد. سپس به آرامی به نواحی آسیب دیده، مرطوب کننده می زنند. کل فرآیند حدود 30 تا 40 دقیقه طول می کشد.

به طور معمول، افراد 5 تا 16 بار باید این کار را انجام دهند. بعد از هر جلسه باید مراقبت بیشتری از پوست خود داشته باشید. مراقبت های بعدی شامل مرطوب کردن ملایم پوست و محافظت از آن در برابر نور خورشید است. ممکن است پوست صورتتان متورم یا صورتی یا قرمز شود.

استخراج کومدو

با روش استخراج کومدو، متخصص پوست از ابزارهای استریل شده برای حذف جوش های سرسیاه استفاده می کند.

به طور معمول، زمانی که سایر درمان ها با شکست مواجه می شوند، روش استخراج کومدو می تواند موثر باشد. با این حال، استخراج کومدو جوش های سر سیاه را درمان نمی کند.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی، به کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند. همچنین متخصصان پوست از لایه بردارهای شیمیایی برای از بین بردن جوش های سرسیاه استفاده می کنند.

لایه برداری شیمیایی انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، اگر لایه برداری را بصورت عمیق انجام دهید، بیهوش خواهید شد. سپس، متخصص پوست به آرامی لایه برداری شیمیایی را در یک سری از بخش ها اعمال می کند. در نهایت، متخصص پوست پانسمان های جراحی را روی نواحی آسیب دیده اعمال می کند.

در مقابل، برای لایه برداری متوسط ​​نیازی به بیهوشی نیست. پس از استفاده از لایه برداری، متخصص پوست استفاده از کمپرس خنک و کرم های ملایم روی صورت را توصیه می کند.

لیزر درمانی

اگر لیزر درمانی در کنار سایر روش‌های درمانی استفاده شود، لیزر درمانی می‌تواند به طور موثر جوش‌های سرسیاه را درمان کند. با این حال، فقط انواع خاصی از لیزر، جوش های سر سیاه را از بین می برد. به عنوان مثال، نور مرئی و مادون قرمز جوش های سر سیاه را درمان نمی کند.

در مقابل، فوتوپنوماتیک درمانی از لیزر نور پالسی شدید (IPL) همراه با خلاء برای حذف چربی و سلول‌های مرده پوست، به کاهش جوش‌های سرسیاه کمک می کند.

برخی شواهد حاکی از آن است که رسیدن به بهترین نتایج، به درمان در جلسات متعدد نیاز دارد. همچنین، لیزر درمانی ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند سوزش و خارش ایجاد کند و به ندرت لیزر باعث درد طولانی مدت، سوختگی و تاول می شود.

چگونه از جوش های سر سیاه جلوگیری کنیم؟

  • به صورت خود دست نزنید: تلاش برای فشردن جوش های سر سیاه خود، هر چند وسوسه کننده به نظر می رسد، اما بهتر است این کار را انجام ندهید. با فشردن جوش های سرسیاه، ریسک ورود باکتری ها به پوست و ایجاد عفونت بیشتر می شود.
  • از محصولاتی استفاده کنید که منافذ شما را مسدود نکنند: محصولات بدون روغن و غیر کومدوژنیک را انتخاب کنید. غیر کومدوژنیک به این معنی است که این محصول منافذ شما را مسدود نمی کند.
  • در درمان خود ثابت قدم باشید: پایبندی به یک روش ثابت در مراقبت از پوست شما، مانند استفاده از محصولاتی که جوش های سر سیاه را درمان می کنند، بسیار مفید است. برای مثال، استفاده از رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک به شما در خلاص شدن از جوش های سر سیاه کمک می کند. برای جلوگیری از بروز مجدد این جوش ها و مسدود شدن منافذ پوست، باید استفاده از این محصولات را به صورت منظم ادامه دهید.
  • از پوشیدن کلاه های تنگ خودداری کنید: اگرچه سربندها و کلاه ها باعث ایجاد جوش های سر سیاه نمی شوند، اما ممکن است آکنه را بدتر کنند.
  • موهای خود را از صورت خود دور نگه دارید: یکی دیگر از عوامل احتمالی جوش های سر سیاه می تواند موهای شما باشد. روغنی که روی موهای شما جمع می‌شود می‌تواند منافذ را مسدود کند، به‌ویژه اگر فر یا چتری دارید.
  • هر شب آرایش خود را پاک کنید: اگر آرایش می کنید، هرگز بدون پاک کردن آن به خواب نروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.