جیمز وب ناسا تصاویری چشم نواز از “ستون‌های آفرینش” منتشر کرد

جیمز وب ستون‌های آفرینش

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری از نماد “ستون‌های آفرینش” را در نور فروسرخ ارائه کرده است که واضح ترین و دقیق ترین پرتره از منطقه ستارگان شگفت انگیز است که تاکنون دیده شده است.

به گزارش تک ناک، هرج و مرج در فضا هرگز در وضوح بالا تا این حد تماشایی ثبت نشده بود اما تیزچشم ترین رصدخانه ناسا تاکنون این کار را دوباره انجام داده است.

صحنه‌ی اثیری، ستون‌های شفاف گاز و غبار بین‌ستاره‌ای خنک را به تصویر می‌کشد که با نقاط پرنور و سوراخ‌دار نقطه‌گذاری شده‌اند. به گفته ناسا، بیشتر این‍ها ستارگان هستند و گوی‌های آتش مایل به قرمز در نزدیکی لبه‌های ستون‌ها ستاره‌های تازه تشکیل شده هستند.

این‌ ستارگان تازه تشکیل شده را با نواحی قرمز تیره و ماگما مانند در امتداد محیط داخلی تعدادی از ستون‌ها اشتباه نگیرید. این نواحی قرمز تیره در اثر آشفتگی ستارگانی ایجاد می‌شوند که هنوز در حال شکل‌گیری هستند و فواره‌های مافوق صوت مواد را به فضا پرتاب می‌کنند، جایی که با مواد دیگر برخورد می‌کنند. به طور خلاصه، هرج و مرج کیهانی این‌گونه به نظر می‌رسد.

خوشبختانه این انفجارهای حماسی و برخوردهای کیهانی بسیار دور هستند و در فاصله 6500 سال نوری از زمین قرار دارند.

این منطقه از جهان برای اولین بار در سال 1995 با تصویربرداری توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا به شهرت رسید. یک کمپین بعدی توسط هابل در سال 2014 انجام شد و بسیاری دیگر از رصدخانه‌ها نیز لنزهای خود را بر روی ناحیه ای که در داخل سحابی عقاب قرار دارد نشانه رفتند.

جیمز وب ستون‌های آفرینش

مقایسه کنار هم تصویر جدید و برداشت هابل از پدیده کیهانی نشان می‌دهد که چگونه ابزار مادون قرمز وب قادر است از میان پرده‌های غبار و گازی که صحنه را پوشانده است، نگاه کند.

ناسا و اخترشناسان در سراسر جهان به دنبال تصاویری مانند این و داده های بیشتری از وب خواهند بود تا درک بهتری از روند شکل گیری ستاره ها بدست آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.