“حالت Lockdown” در آیفون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

اپل هفته گذشته همزمان با عرضه جهانی سری آیفون 14، آخرین به روزرسانی نرم افزار iOS 16 را برای میلیون ها آیفون عرضه کرد.

به گزارش تک ناک، iOS 16 تعدادی ویژگی جدید مانند صفحه قفل تعاملی و امکان ویرایش و لغو پیام های ارسال شده در iMessages را به همراه دارد. اما، در حالی که بسیاری از ویژگی‌های جدید معرفی‌شده با iOS 16 مختص کاربران نیست، ویژگی امنیتی جدید به نام حالت «Lockdown» حفاظت بیشتری را برای دارندگان دستگاه‌های اپل که ممکن است در معرض خطر حملات سایبری قرار بگیرند، ارائه می‌دهد.
اما حالت قفل جدید آیفون چیست و برای محافظت از کاربران در برابر ابزارهای جاسوسی سایبری مانند پگاسوس چگونه عمل می کند.
نرم افزارهای جاسوسی اپل و پگاسوس
برای سال‌ها، اپل آیفون‌های خود را با ‌عنوان ایمن‌ترین دستگاه‌های روی کره زمین به بازار عرضه کرده و هنوز به این کار ادامه می‌دهد. اما سال گذشته کنسرسیومی از روزنامه‌نگاران پروژه پگاسوس را منتشر کردند که نشان می‌داد بیش از 30 هزار فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار و وکیل در سراسر جهان، از جمله در هند، ممکن است توسط نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس متعلق به گروه NSO مستقر در اسرائیل هدف قرار گرفته باشند.

این بدافزار به آیفون‌ها هم رحم نکرد و با سواستفاده از حفره امنیتی موجود، حتی بدون کلیک بر روی چیزی، به کاربران حمله میکند. پگاسوس به مهاجمان امکان استخراج محتویات دستگاه از راه دور، دسترسی به دوربین و میکروفون دستگاه بدون اطلاع فرد و دستیابی به تماس‌ها، اطلاعات مکان، عکس‌ها و پیام‌ها را می‌دهد. ( حتی بدون اینکه کاربر روی لینک کلیک کند.)

با این حال، در ماه سپتامبر، اپل یک حفره امنیتی را که Pegasus در آیفون‌ها مورد سوء استفاده قرار می‌داد، برطرف کرد. در ماه نوامبر، ایالات متحده با قرار دادن گروه NSO شرکت اسرائیلی موسس Pegasus در لیست سیاه اقدامات سختگیرانه ای علیه این گروه اسرائیلی انجام داد.

به دنبال آن شکایتی توسط اپل، علیه سازندگان Pegasus تنظیم و گروه NSO را به “نقض فاحش قوانین فدرال و ایالتی ایالات متحده” به علت آسیب های وارده بر دستگاه های اپل توسط نرم افزارهای جاسوسی متهم کرد.
در اوایل سال جاری، گزارش جدیدی ادعا کرد که از Pegasus برای هک کردن آیفون یک روزنامه نگار اردنی در ماه دسامبر استفاده شده است که این هک چند هفته پس از شکایت اپل علیه این شرکت اسرائیلی رخ داد.
کاوشگر پگاسوس نشان می‌دهد که آیفون‌ها یا هر دستگاه «متصل» دیگری ۱۰۰ درصد ایمن نیستند و به طور بالقوه می‌توانند هک شوند.

حالت Lockdown چیست؟
در حالی که اپل همچنان به مبارزه با گروه NSO در دادگاه ها ادامه می دهد، این شرکت در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) در ماه ژوئن ویژگی جدید حالت Lockdown را به عنوان بخشی از سیستم عاملiOS16 اعلام کرد.
حالت Lockdown که اکنون با iOS 16 در دسترس است و در اواخر امسال در iPad و Mac ارائه می شود، یک ویژگی امنیتی است که یک لایه امنیتی اضافی را برای کاربرانی که در معرض خطر جاسوسی توسط Pegasus و سایر نرم افزارهای جاسوسی پیچیده و پیشرفته هستند، عرضه می کند. اپل حالت Lockdown را “افراطی” می نامد و در زمان فعال بودن بسیاری از قابلیت های آیفون را غیرفعال می‌کند .

ویژگی امنیتی جدید به نام حالت «Lockdown» حفاظت بیشتری را برای دارندگان دستگاه‌های اپل در برابر حملات سایبری قرار  ارائه می‌دهد.
به عنوان مثال، هنگامی که کاربران به طور موقت حالت Lockdown را در دستگاه خود فعال می کنند، پیش نمایش لینک‌ها در پیام های متنی را به منظور غیر ممکن کردن شناسایی هویت افراد با به دست آوردن آدرس IP آنها، خاموش می‌کند. این ویژگی پیوندی را مسدود نمی کند، فقط پیش نمایش را مسدود می کند، بنابراین کاربران همچنان می توانند آدرس وب را کپی کرده و در مرورگر خود جای گذاری کنند. حالت Lockdown نیز ویژگی‌های خاصی را در سافاری غیرفعال می‌کند که ممکن است بر عملکرد برخی وب‌سایت‌ها تأثیر بگذارد.
برخی از فناوری‌های پیچیده وب در مرورگر شما، مانند فونت‌های مبتنی بر وب و کامپایلر در لحظه که به وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند سریع‌تر بارگیری شوند، ممکن است به درستی رندر یا اصلاً بارگیری نشوند.
متوجه خواهید شد که وقتی حالت Lockdown روشن است، اگر کاربر قبلاً تماس یا درخواستی دریافت نکرده باشد، نمی تواند تماس‌های FaceTime از مخاطبین دریافت کند. همچنین تا زمانی که حالت قفل فعال است، دعوت‌نامه‌های سرویس اپل مانند تقویم‌ها و یادداشت‌ها از افرادی که قبلاً با آنها ارتباطی نداشته‌، دریافت نخواهدکرد.

چگونه حالت Lockdown را فعال کنیم؟
اگر کاربری فکر می‌کنند ممکن است مورد یک حمله جاسوس‌افزاری شود، می‌تواند حالت Lockdown را در آیفون خود با iOS 16، که در حال انتشار فعال کند.
حالت Lockdown در بخش Privacy and Security برنامه Settings قرار دارد. هنگامی که کاربران حالت Lockdown را فعال کنند، آیفون آنها مجددا راه اندازی می شود و برخی از عملکردها در دسترس نخواهد بود. هنگام استفاده از Safari، باید Lockdown Enabled را در بالای صفحه ببینید که نشان می‌دهد حالت Lockdown روشن است. از آنجایی که این گزینه راهی موقت برای خاموش کردن عملکردهای آیفون است می تواند توسط هکرها سوء استفاده شود، در صورت تمایل می توانید حالت Lockdown را از طریق منوی Settings خاموش کنید.

ویژگی امنیتی جدید به نام حالت «Lockdown» حفاظت بیشتری را برای دارندگان دستگاه‌های اپل در برابر حملات سایبری قرار  ارائه می‌دهد.

چه کسی باید حالت قفل را فعال کند؟
یک فرد معمولی واقعاً نباید نگران باشد که کسی وارد دستگاه وی شود و به مکالمات گوش دهد یا از طریق دوربین تلفن آنها را زیر نظر بگیرد. به همین دلیل است که حالت قفل برای همه مناسب نیست. اما برای روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، سیاستمداران، وکلا و مقامات عالی رتبه، حالت Lockdown می‌تواند هک کردن آیفون را برای مهاجمان یا سازندگان نرم‌افزارهای جاسوسی سخت کند. در حالی که حالت Lockdown مو لای درزش نمی‌رود ، این نشانه خوبی است که شرکت هایی مانند اپل در حال انجام اقداماتی برای تقویت امنیت دستگاه های خود و محافظت در برابر تهدیدات بدافزار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.