ناشنوایان به زودی می‌توانند موسیقی گوش دهند

افراد کم شنوا و ناشنوا به لطف نمونه اولیه پیشرو که توسط محققان دپارتمان الکترونیک دانشگاه مالاگا، ابداع شده است، می توانند از طریق حس لامسه به موسیقی گوش دهند.

افراد کم شنوا و ناشنوا به لطف نمونه اولیه پیشرو که توسط محققان دپارتمان الکترونیک دانشگاه مالاگا، ابداع شده است، می توانند از طریق حس لامسه به موسیقی گوش دهند.

به گزارش تک ناک، این دستگاه  شامل یک الگوریتم صوتی-لمسی است که با استفاده از “توهمات لمسی”، موسیقی تک صدایی را بر اساس ارتعاش به محرک های ملموس تبدیل می کند. آنها می گویند: «این مانند «هک کردن» سیستم عصبی برای دریافت پاسخ متفاوت به محرک واقعی ارسال شده است.

پل ریماچ، نویسنده اصلی این مقاله، که بر قدرت موسیقی در تأثیرگذاری بر خلق و خو و همچنین امکانات آن به عنوان درمانی برای اختلالات روانی و درمان درد تأکید دارد می‌گوید”آنچه در درازمدت می خواهیم به آن دست یابیم این است که افرادی که نمی شنوند قادر به “گوش دادن” به موسیقی باشند.

این تحقیق منجر به ساخت  یک ترمینال قابل حمل می شود که می تواند به یک کنسرت آورده شود، زیرا به گفته محققان، این نمونه اولیه به راحتی به دستگاه های فناوری مانند تلفن های همراه قابل انتقال خواهد بود.

نقشه برداری موسیقی

digikala

الگوریتم توسعه یافته توسط این محقق جوان، همراه با اساتید دانشگاه UMA آندرس تروخیلو و فرناندو ویدال، می‌تواند ویژگی‌ها و ساختارهای موسیقی استخراج‌شده از فایل‌های MIDI ( واسط دیجیتال ابزار موسیقی ) را به «محرک‌های ارتعاشی» تبدیل کند.

ریماچ توضیح می‌دهد: این چیزی شبیه به نقشه‌برداری موسیقی است. او اضافه می‌کند که این امکان پذیر است زیرا این نوع فایل‌ها نه تنها می‌توانند پخش شوند و صدا تولید کنند، بلکه «بازنمایی نمادین» را نیز ارائه می‌دهند.

واکنش احساسی متفاوت

اولین آزمایش تکمیل شده، که در آن بیش از پنجاه داوطلب شرکت کردند، نشان می دهد که ترتیب “توهمات لمسی” احساسات مثبت بیشتری نسبت به احساسات منفی برمی انگیزد. آنها همچنین نسبت به صوت دلپذیرتر و محرک تلقی می شوند و واکنش احساسی متفاوتی را نسبت به موسیقی اصلی ایجاد می کنند.

ابزار دقیق و کاربرد در مراقبت های بهداشتی

این اولین نمونه اولیه در یازدهمین کارگاه بین المللی طراحی تعامل صوتی و لمسی بریتانیا ( بزرگترین رویداد بین المللی تخصصی در این زمینه های مطالعاتی) پس از انتشار در مجله ای به همین نام ارائه شد. در حال حاضر، محققان UMA در حال کار بر روی مدل دوم هستند و به آزمایش‌ها ادامه می‌دهند.

این تحقیق محصول پایان نامه دکتری پل ریماچ و بخشی از پروژه طرح ملی “ابزارهای هوشمند و کاربرد در مراقبت های بهداشتی” است.

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.