آیا هوش مصنوعی در آستانه‌ خودآگاهی است؟

انجمن خودآگاهی ریاضی آمریکا (AMCS)، نامه ای سرگشاده خطاب به فعالان بزرگ تکنولوژی هوش مصنوعی  و سایر سازمان ها برای تسریع تحقیقات در حوزه‌ علم خودآگاهی منتشر کرده است.  

به گزارش تکناک، انجمن  AMCS، اولین سازمانی نیست که نگرانی های خود را درباره هوش مصنوعی بیان می کند. این نامه با توجه به توسعه سریع ChatGPT، Bard، Bing Chat و دیگر  اشکال هوش مصنوعی که قابلیت تولید محتوایی خلاقانه را دارند، تهیه شده است.

در همین هفته، BSA، یک سازمان حامی شرکت مایکروسافت، فراخوانی برای ایجاد قوانین و راهنماهای فدرال در زمینه هوش مصنوعی منتشر کرده است. همچنین در ماه مارس، بیش از یک هزار امضا جمع‌آوری شد، که ایلان ماسک هم در آن شرکت کرده بود. در این کارزار جمعی، از تمامی آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی خواسته شد که آموزش هوش مصنوعی را متوقف کنند.

انتظار می رود که هوش مصنوعی در آینده نزدیک “ساختار و عملکرد مغز در سطوح بالاتر” را به دست آورده و در نتیجه با چالش‌های اخلاقی، قانونی و سیاسی مواجه شود. هدف AMCS این است که با اطمینان از دستیابی به هوش مصنوعی عمومی (AGI)، جامعه را آگاه کند و به درکی از پیامدهای آن برسد.

AMCS می‌گوید که تحقیقات در حوزه خودآگاهی برای درک بهتر از هوش مصنوعی بسیار ضروری است و باید با جدیت به تهدیدات آن پرداخته شود.

این سازمان امیدوار است که نامه به تحقیقات در حوزه خودآگاهی شتاب ببخشد تا بتوان به بهترین شکل، از هوش مصنوعی بهره برد و نتایج مثبتی را برای بشریت فراهم کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.