فناوری رباتیک به کمک درمان و پیشگیری از سرطان می‌آید

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه هفته گذشته منتشر شد، یک فناوری رباتیک جدید وجود دارد که سرطان ریه را به سرعت تشخیص می دهد و توانایی درمان آن را به صورت همزمان نیز دارد.

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه هفته گذشته منتشر شد، یک فناوری رباتیک جدید وجود دارد که سرطان ریه را به سرعت تشخیص می دهد و توانایی درمان آن را به صورت همزمان نیز دارد.

به گزارش تکناک، انجمن ریه آمریکا در گزارش سالانه  خود نشان داد که نرخ زنده مانی سرطان ریه تا حدی به لطف این فناوری جدید در حال افزایش است. نرخ زنده مانی پنج ساله در حال حاضر 25 درصد برآورد شده است.

یکی از نمونه های این موفقیت کاتلین مک گین است که سرطان خود را زود تشخیص داد و با روش جدید روباتیک آن را درمان کرد. مک گین به سی بی اس گفت: من به آینده ام بسیار خوشبین هستم.

این فناوری جدید برونکوسکوپی روباتیک نامیده می‌شود و به پزشکان اجازه می‌دهد تا به قسمت‌های کوچک و دورافتاده ریه دسترسی پیدا کنند که با ابزارهای معمولی نمی‌توان به آن دست یافت.

دکتر پارتریک راس آن را انقلابی در معالجه این بیماری می‌نامد، زیرا علاوه بر تشخیص سرطان در مراحل اولیه، به پزشکان اجازه می‌دهد تا همزمان آن را درمان کنند.راس گفت: وقتی آنها از خواب بیدار می شوند، می گوییم سرطان ریه دارید و درمان شده است. و این همه تفاوت است.

digikala

بیماران در معرض خطر باید غربالگری شوند

در حال حاضر، این فناوری جدید عمدتاً برای افرادی که نیاز به بیوپسی برای یک توده ریه دارند استفاده می‌شود، اما پزشکان می‌گویند هر کسی که در معرض خطر است باید غربالگری شود.

به طرز نگران کننده ای، انجمن ریه آمریکا دریافته است که سیگاری های سابق که به درمان دسترسی دارند، غربالگری های توصیه شده را دریافت نمی کنند. علاوه بر این، تعداد فزاینده ای از زنان جوان و غیرسیگاری به طور روز افزون به سرطان ریه مبتلا می شوند.

ضرورت ایجاب می کند هر دوی این گروه ها با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرند.

سی‌بی‌اس درباره لی فیلیپ، مادر سه فرزند و دونده‌ای که هرگز سیگار نکشیده است، گزارش داد که به‌طور شگفت‌انگیزی در سن ۴۳ سالگی به سرطان ریه مرحله چهار مبتلا شد.

فیلیپ گفت: وقتی از بیوپسی استخوان برگشتم به من گفته شد به سرطان ریه مبتلا شده اید، ما بسیار شوکه شده بودیم من، مادرم و شوهرم همه در اتاق حضور داشتند.

این تعجب آور نیست زیرا گزارش جدید وضعیت سرطان ریه تأیید می کند که در سال جاری نزدیک به 237هزار نفر در ایالات متحده دچار این بیماری شده اند. این بدان معنا نیست که هیچ امیدی برای مبتلایان به این بیماری وجود ندارد.

دکتر بابی ماهاجان از انجمن ریه آمریکا گفت. ما تا 25 درصد نرخ زنده مانی در پنج سال گذشته داریم که نسبت به نرخ زنده مانی 17 درصدی در سال 2015 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ما این پیشرفت را به تشخیص زودهنگام، درمان های بهتر و منظم تر برای بیماران مبتلا به سرطان ریه نسبت می دهیم که سرطان آنها به سایر قسمت های بدن نیز سرایت کرده است.

بیمارانی که هرگز سیگار نکشیدند

در حال حاضر تخمین زده می شود که تا 20 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه هرگز سیگار نکشیده اند و به دلیل سایر عوامل خطر از جمله دود دست دوم، آلودگی هوا و گاز رادون (دومین عامل اصلی سرطان) به این بیماری مبتلا شده اند.

فیلیپس گفت: هر کسی که ریه داشته باشد ممکن است به سرطان ریه مبتلا شود. وی افزود که نوع سرطان ریه او با قرار گرفتن در معرض رادون مرتبط است که می تواند در هر جایی از جمله زیرزمین خانه ها اتفاق بیفتد.

پزشکان هنوز دلایلی مشخصی را پیدا نکرده اند که چرا تعداد فزاینده ای از زنان جوان در معرض سرطان ریه قرار می گیرند.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.