رابطه معنادار کارت دادن داوران فوتبال با حضور تماشاگران در ورزشگاه

تحقیقات نشان می دهد که حضور تماشاگران فوتبال در ورزشگاه برتصمیمات داوران برای جریمه بازیکنان و نشان دادن کارت تاثیر می گذارد.

به گزارش تکناک، این مطالعه که در دوره COVID-19 و در فصل 2020-2021 انجام گرفت و در مجله مدیریت جهانی ورزش منتشر شد، تأیید کرد که در بازی های بدون تماشاگر هیچ تاثیری برای امتیاز میزبانی فوتبال وجود ندارد.

دکتر تام وب و آلستر پیرسون، کارشناسان رسمی ورزشی در دانشگاه پورتسموث، با آلن نویل، سرپرست پروژه، از دانشگاه ولورهمپتون، روی این مطالعه کار کردند.

همه‌گیری کووید-19 فرصتی منحصر به فرد برای ارزیابی تأثیر تماشاگران یا به‌طور دقیق‌تر، غیبت آن‌ها برای بررسی مزیت امتیاز میزبانی فراهم کرد.کارشناسان در طول تحقیقات خود، عملکرد داوران را در بازی‌های با تماشاگر در مقابل بدون تماشاگر مقایسه کردند.

در این مطالعه تعداد کارت‌های قرمز و زرد خانگی و خارج از خانه «بدون تماشاگر» که در دوران کووید-19 برای فصل 2020–2021 برای چهار بخش لیگ برتر انگلیس داده شده با کارت‌های خانگی و خارج از خانه که در ده فصل قبلی «با تماشاگر» برای سال11- 2010 داده شده مقایسه شد.

نتایج نشان داد که در زمان COVID-19  در طول فصل 2020-2021 هیچ مزیتی برای بازیهای خانگی در کارت‌های قرمز و زرد داوران در هر چهار بخش لیگ انگلیس وجود نداشت.

در مقابل، داوران در فصل‌های 11-2010 نسبت به 2019-2019 هنگام قضاوت با حضور تماشاگران، کارت‌های بیشتری را به بازیکنان میهمان نشان دادند.

با این حال، در بازیهای با حضور تماشاگر فصول اخیر ، داوران لیگ برتر کمتر مستعد چنین اختلافی در نشان دادن کارت زرد در بازیهای میزبان و خارج از خانه هستند. این موضوع نشان می‌دهد آماده‌سازی، مدیریت و آموزش داوران باعث شده کمتر تحت تاثیر تماشاگران فوتبال در بازی های خانگی قرار بگیرند.

یافته‌های تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که جمعیت تماشاگران خانگی در واقع می‌توانند بر رفتار همه داوران به جز بهترین داوران تأثیر بگذارند.

این یافته‌ها می‌توانند بر آموزش و پیشرفت داوران در بسیاری از سطوح بازی تأثیر بگذارند و اطلاعاتی را در اختیار مربیان داوری قرار دهند تا بر ابتکارات آموزشی آینده با هدف کاهش بیشتر بر مزیت بازیهای خانگی در تمام لیگ‌های حرفه‌ای تمرکز کنند.

دکتر تام وب، مدرس ارشد مدیریت ورزشی و رهبر دوره کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی در دانشکده، سلامت و علم ورزش از دانشگاه پورتسموث، گفت: یافته‌های ما شواهد قوی ارائه می‌دهند که جمعیت تماشاگران بازیهای خانگی می‌توانند همه چیز را به جز بهترین‌ داوران تحت تاثیر قرار دهند تا بازیکن دوازدهم آنها باشند.

جالب است بدانید داوران لیگ برتر نسبت به داوران کم تجربه در دسته های پایین تر کمتر مستعد اشتباهات هستندکه دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در لیگ برتر روانشناسان برای کار با داوران حضور دارند  و نوآوری های فنی مختلفی مانند تکنولوژی خط دروازه و کمک داور ویدیویی (VAR) برای کمک به دادوران وجود دارد.

همچنین، پیشرفت لیگ برتر منجر به افزایش سرمایه‌گذاری روی داوران حرفه‌ای و پتانسیل ایجاد شکاف بیشتر بین این داوران و داورانی که در بازی‌های حرفه‌ای در لیگ‌های پایین‌تر فعالیت می‌کنند، شده است.

آلستر پیرسون گفت: واضح است که برای داورانی که خارج از لیگ برتر فعالیت می‌کنند باید آموزش‌های پیشرفته‌تر و مؤثرتری وجود داشته باشد. همچنین باید به آنها آموزش داده شود که تماشاگران را ساکت کنند و هنگام قضاوت با تماشاگران اغتشاشگر برخورد کنند.

همچنین باید یک برنامه آموزشی گسترده تر و ساختارمندتر برای داوران در سطوح پایین تر برای تعامل با مسئولان با تجربه تر و حضور در مسابقات در لیگ های بالاتر به عنوان بخشی از روند توسعه آنها وجود داشته باشد.

سرمایه گذاری مالی بیشتر برای اطمینان از اینکه داوران به بهبود مهارت های تصمیم گیری خود ادامه می دهند بسیار مهم است. حمایت روانی بیشتری نیز می تواند برای داورانی که در لیگ 1 و لیگ 2 فعالیت می کنند ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.