ردپای مواد شیمیایی پلاستیکی در زایمان زودرس

ردپای مواد شیمیایی پلاستیکی در زایمان زودرس

تخمین زده می‌شود که قرار گرفتن در معرض فتالات‌ها که یک ماده شیمیایی رایج در پلاستیک‌ها هستند، علت اصلی یکی از هر 10 زایمان زودرس است.

به گزارش تکناک، حدود یک قرن است که گروهی از مواد شیمیایی به نام فتالات در انواع محصولات خانگی، عمدتاً به عنوان راهی برای نرم کردن پلاستیک‌ها استفاده می‌شود. این مواد شیمیایی چنان رایج شده‌اند که تقریباً غربی‌ها احتمالاً مقداری از این ماده را در بدن خود ذخیره می‌کند.

در سال‌های اخیر دانشمندان ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض فتالات با سلامت ضعیف مرتبط پیدا کرده‌اند؛ از یافتن ارتباط با خطر سرطان دوران کودکی گرفته تا کاهش باروری.

یک تحقیق در سال 2021 تخمین زد که 100هزار مرگ زودرس در ایالات متحده آمریکا ممکن است با قرار گرفتن در معرض فتالات مرتبط باشد.

این مطالعه جدید که در مجله The Lancet Planetary Health منتشر شده است، مبتنی بر یک دهه تحقیقات است که به ارتباط بین زایمان زودرس و فتالات‌ها اشاره می کند. بیش از 5000 مادر در این تحقیق شرکت کردند و نمونه ادرار آنها در سه مرحله بارداری گرفته شد. این تحقیق به بررسی 20 سطح متابولیت مختلف پرداخت.

برخلاف مطالعات قبلی که به این ارتباط پرداختند، این تحقیق جدید طیف گسترده‌ای از فتالات‌های مختلف را در متنوع‌ترین گروه از مادران مورد بررسی قرار داد. این کار به محققان اجازه داد تا تفاوت‌های جدید بین انواع فتالات‌ها را تشخیص دهند.

متداول‌ترین فتالات مورد استفاده که DEHP  (دی-2-اتیل هگزیل فتالات) نام داشت، به‌طور قابل‌توجهی با زایمان زودرس مرتبط است. مادرانی که بالاترین میزات DEHP  را در ادرار خود داشتند، در مقایسه با مادرانی که کمترین میزان DEHP را داشتند، حدود 50 درصد بیشتر احتمال داشت که زایمان زودرس را تجربه کنند.

با این حال، شاید نگران‌کننده‌ترین یافته‌ها این بود که چندین ماده شیمیایی که اخیراً برای جایگزینی DEHP استفاده شده‌اند، با نرخ‌های بالاتر زایمان زودرس مرتبط هستند. محققان این احتمال را می‌دهند که افزایش میزان زایمان زودرس در ایالات متحده طی دهه گذشته با تغییر از DEHP به جایگزین‌ها بر اساس نگرانی در مورد ایمنی DEHP مرتبط است.

محققان در این مطالعه می‌نویسند: الگوهای ارتباط نشان می‌دهد که جایگزینی DEHP باعث افزایش زایمان زودرس می‌شود. این یافته بسیار نگران کننده است زیرا DiNP، DiDP و دی ایسونونیل استر دی کربوکسیلیک اسید 1،2 سیکلوهگزان جایگزین DEHP در بسته‌بندی‌های مواد غذایی می‌شوند.

نویسنده اصلی این مطالعه، لئوناردو تراسانده می‌گوید: این یافته‌ها باید دلیل محکمی برای تغییر رویه باشند. مطالعه ما نشان می‌دهد که جایگزین‌های تولید مطمئن‌تری برای فتالات‌ها وجود دارد، اما شرکت‌ها تمایل دارند به دلیل هزینه‌های بالاتر از آنها اجتناب کنند. بنابراین شرکت‌ها در نهایت ترکیبات شیمیایی را کمی تغییر می‌دهند تا از مقرراتی که مواد شیمیایی مشکل‌زا را هدف قرار می‌دهند، اجتناب کنند.

تراساند می‌گوید: این نتایج نشان‌دهنده نیاز به تنظیم گروهی فتالات‌ها است تا در نظر گرفتن فقط همین ماده به عنوان یک ماده مضر. در غیر این صورت، محققان احتمالاً در چند سال دیگر نتایج مشابهی را در مورد گروه بعدی از مواد شیمیایی که به عنوان جایگزین فتالات‌ها استفاده می‌شوند، پیدا خواهند کرد.

این مطالعه در مجله The Lancet Planetary Health منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram