رشد 17 درصدی مرگ و میرهای ناشی از بیماری های گوارشی در جهان

رشد 17 درصدی مرگ و میرهای ناشی از بیماری های گوارشی در جهان

مطالعات دانشگاهی در بریتانیا نشان می دهد ابتلای افراد به انواع بیماری های گوارشی، افزایش نگران کننده ای داشته و مرگ و میرهای ناشی از آن نیز رشدی 17 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش تک ناک به نقل از سیناپرس، این موارد ابتلا به بیماری های گوارشی شامل بیماری های مزمن کبدی، پانکراتیت، بیماری ریفلاکس معده به مری، گاستریت، اختلالات عروقی روده و بیماری سلیاک در کودکان می شود.

علاوه بر این، میزان بروز و مرگ و میر برای همه سرطان ‌های گوارشی در مجموع به ترتیب ۲۶ و ۱۷ درصد در دوره سال های بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

این گزارش مشخص می ‌کند که بیماری‌ های گوارشی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در سراسر اروپا و منطقه مدیترانه تحت تأثیر قرار داده و هزینه ‌های اقتصادی مرتبط با آن بسیار زیاد است.

به گفته پژوهشگران، بروز و شیوع بسیاری از بیماری های گوارشی در میان افراد بسیار جوان و مسن در بالاترین میزان است و با افزایش سن جمعیت، این بار بیماری ناگزیر افزایش خواهد یافت.

پیشتر مشخص شده که بروز و مرگ و میر با افزایش سن برای ابتلا به سرطان کبد و پانکراس در اکثر کشورها افزایش یافته که با مصرف الکل، چاقی و سایر عوامل قابل تغییر سبک زندگی که به عنوان عوامل کلیدی در ایجاد بار اضافی به دستگاه گوارش شناخته شده اند، در ارتباط است.

محققان دانشگاه لیورپول بریتانیا که این مطالعه را انجام دادند، روند افزایشی را در بار بیماری های گوارشی به دلیل شاخص توده بدنی بالا (BMI) مشاهده کردند. یک عامل کلیدی که در این گزارش برجسته شده این است که تفاوت ‌های اجتماعی و اقتصادی در سطح جمعیت بین کشورها بسیاری از تفاوت‌ ها در بار بیماری ‌های گوارشی را توضیح می ‌دهد.

این امر به این معنی است که کشورهای محروم ‌تر، همانطور که توسط شاخص توسعه انسانی مشخص می ‌شود، بار بیشتری را از بیماری‌ های گوارشی تجربه می‌ کنند.

نتایج مطالعات نشان داد که از نظر بار اقتصادی، به ‌طور متوسط، هزینه تخمینی ارائه خدمات بهداشتی به استثنای درمان و تشخیص برای بیماری ‌های گوارشی ۰.۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی است که به معنای هزینه بالقوه ۲۰ میلیارد دلار در سال است.

هلنا کورتز-پینتو (Helena Cortez-Pinto) محقق ارشد این مطالعات می گوید: بار سلامتی، اقتصادی و اجتماعی بیماری های گوارشی با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است. در حال حاضر سیستم‌ های مراقبت‌ های بهداشتی و اقتصاد کشورها در وضعیت شکننده ‌ای قرار دارند و برای مقابله با این فشارها، از طریق آموزش عمومی، تعدیل انتخاب ‌های سبک زندگی و تحقیقات، برای معکوس کردن این روندهای هشداردهنده، نیاز به اقدامات فوری است.

به گفته لوئیجی ریکاردیلو (Luigi Ricciardiello) رئیس کمیته تحقیقات دستگاه گوارش در اتحادیه اروپا: بار بیماری‌ های گوارشی به ویژه برای بیماری ‌های مزمن کبد، پانکراتیت، گاستریت و اثنی عشر، اختلالات روده عروقی و بیماری زخم معده در اکثر کشورها بیشتر شده و در حال افزایش است.

او می افزاید: نابرابری های فاحش بهداشتی و چالش های اقتصادی در حال ظهور، میزان ابتلا به بیماری های گوارشی را تشدید می کند. متأسفانه، با وجود شیوع قابل توجه و تأثیر جهانی، بسیاری از بیماری ‌های گوارشی هنوز به خوبی درک نشده ‌اند و توجه نسبتاً کمی را از منظر سیاست یا بودجه به خود جلب می ‌کنند.

شرح کامل این تحقیق و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی United European Gastroenterology Journal منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.