رقابت مایکروسافت با انویدیا در توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی

طبق گزارش‌ها، مایکروسافت در حال کار بر روی تراشه های هوش مصنوعی خود با امکان استفاده برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ و اجتناب از اتکای پرهزینه به انویدیا است.

به گزارش تکناک، طبق این اطلاعات به نظر می‌رسد مایکروسافت از سال 2019 به طور مخفیانه در حال توسعه این تراشه ها است و تاکنون تنها برخی از کارمندان مایکروسافت و OpenAI، برای آزمایش عملکرد آنها همراه‌ با آخرین مدل های زبان بزرگ مانند GPT-4 به آنها دسترسی داشته‌اند.

در حال حاضر، Nvidia تامین‌کننده کلیدی تراشه‌های سرور‌های هوش مصنوعی است و شرکت‌ها برای خرید این تراشه‌ها رقابت می‌کنند. طبق تخمین‌ها، OpenAI برای عرضه عمومی ChatGPT به بیش از 30000 پردازنده گرافیکی A100 Nvidia نیاز دارد. جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی H100 آن با قیمت بیش از 40000 دلار در eBay به فروش می‌رسند. این مسأله نشان‌دهنده تقاضا برای این تراشه‌های سطح بالا موثر بر استقرار نرم‌افزار هوش مصنوعی است.

با وجود تلاش Nvidia برای تولید بیشترین تعداد تراشه ممکن برای پاسخگویی به تقاضا، طبق گزارش ها، مایکروسافت با امید صرفه‌جویی در هزینه های حوزه هوش مصنوعی خود، به دنبال گزینه داخلی است. گزارش‌ها حاکی از تسریع روند پروژه‌ی مایکروسافت با نام رمز Athena، برای ساخت تراشه های هوش مصنوعی داخلی است . هنوز ارائه این تراشه‌ها توسط مایکروسافت به مشتریان ابری Azure مشخص نیست، اما طبق گزارش‌ها، این سازنده نرم‌افزار در نظر دارد تراشه‌های هوش مصنوعی خود را در اوایل سال آینده به طور گسترده‌تر در داخل مایکروسافت و OpenAI در دسترس قرار دهد. همچنین گزارشات دیگر نشان‌دهنده ترسیم یک نقشه راه توسط مایکروسافت برای تراشه ها و برنامه‌ریزی برای چندین نسل آینده است.

digikala

این به معنای جایگزینی همه جانبه تراشه‌های هوش مصنوعی مایکروسافت با Nvidia نیست، اما با توجه به روند مایکروسافت در عرضه ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در Bing، برنامه‌های آفیس، GitHub و جاهای دیگر، تلاش‌ برای عرضه تراشه داخلی می‌تواند در کاهش هزینه‌ها به میزان قابل توجهی موثر باشد.

طی چند سال اخیر، مایکروسافت در حال توسعه و ارتقا تراشه های مبتنی بر ARM خود بوده‌است. طبق گزارش بلومبرگ در اواخر سال 2020، مایکروسافت به دنبال طراحی پردازنده های مبتنی بر ARM خود برای سرورها و احتمالاً حتی یک دستگاه Surface آینده است. هنوز این تراشه‌های ARM رویت نشده اند، اما مایکروسافت با AMD و کوالکام برای توسعه تراشه‌های سفارشی مربوط به دستگاه‌های Surface Laptop و Surface Pro X کار کرده است.

در صورت توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی توسط مایکروسافت، این تراشه جدید در میان غول‌های فناوری قرار خواهد گرفت. آمازون، گوگل و متا نیز تراشه‌های داخلی خود را برای هوش مصنوعی دارند، اما بسیاری از شرکت‌ها همچنان به تراشه‌های Nvidia برای تقویت آخرین مدل‌های زبان بزرگ متکی هستند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.