رمزگشایی از گذشته باستانی جهان با نصب تلسکوپ در ماه

دانشمندان قصد دارند یک تلسکوپ رادیویی کوچک را در سمت دور ماه قرار دهند تا با رصد سیگنال های عصر تاریکی به گذشته باستانی جهان نگاه کنند.

دانشمندان قصد دارند یک تلسکوپ رادیویی کوچک را در سمت دور ماه قرار دهند تا به آنها کمک کند تا با رصد سیگنال های عصر تاریکی به گذشته باستانی جهان نگاه کنند.

به گزارش تکناک، رصدخانه فضایی که به نام آزمایش شبانه الکترومغناطیسی سطح ماه (LuSEE-Night) نامیده می‌شود، یک مسیریاب است، به این معنی که سیگنال‌ها و مکان‌های اجرام آسمانی را با جزئیات بیشتری نسبت به تلسکوپ‌های قدرتمندتر می‌توانند تشخیص دهد.

در حال حاضر قرار است در اواخر سال 2025 با یک فرودگر رباتیک خصوصی به ماه پرتاب شود. هنگامی که به آنجا رسید، از سکوت رادیویی سمت دور ماه استفاده می کند تا نور جدیدی را بر”عصر تاریک” جهان بتاباند.

جستجو برای سیگنال عصر تاریکی

عصر تاریک جهان به دوره ای از کیهان اولیه، بین 400هزار تا 400 میلیون سال پس از انفجار بزرگ، قبل از تشکیل ستاره ها و کهکشان ها اشاره دارد.

بقایای آن زمان هنوز به شکل سیگنال های رادیویی بسیار ضعیف وجود دارد که گاهی به آن سیگنال عصر تاریکی می گویند. LuSEE-Night دارای آنتن های داخلی، گیرنده های رادیویی و طیف سنج برای اندازه گیری این امواج رادیویی ضعیف از گذشته دور کیهان خواهد بود.

آنژ اسلوسار، فیزیکدان بروکهاون، در بیانیه ای مطبوعاتی توضیح داد: تاکنون، ما فقط می‌توانیم با استفاده از معیاری به نام پس‌زمینه مایکروویو کیهانی، پیش‌بینی‌هایی درباره مراحل اولیه کیهان انجام دهیم. سیگنال عصر تاریکی یک معیار جدید ارائه می دهد. اگر پیش بینی های مبتنی بر هر معیار مطابقت نداشته باشند، به این معنی است که ما فیزیک جدیدی را کشف کرده ایم.

فناوری بقا در شب قمری

سمت دور ماه مکانی ایده‌آل برای جستجوی سیگنال‌های ضعیف از جهان باستان با این تلسکوپ رادیویی است، زیرا از رگبار سیگنال‌های رادیویی ساطع شده از زمین در امان است. با این حال، بقای یک رصدخانه در سمت دور ماه چالش های خاص خود را ایجاد می کند، زیرا سمت دور ماه یک چرخه روز و شب دارد که هر کدام حدود 14 روز زمینی طول می کشد.

این بدان معناست که LuSEE-Night باید به گونه‌ای طراحی شود که دوره‌های طولانی سرمای سخت و همچنین گرمای شدید را با محدوده دمایی در حدود 250 تا منفی 280 درجه فارنهایت (121 و منفی 173 درجه سانتی‌گراد) تحمل کند.

این رصدخانه که همچنین به عنوان یک اثبات کننده قوی برای فناوری طولانی مدت ماه عمل خواهد کرد، در حال حاضر توسط آزمایشگاه های ملی بروکهاون و لارنس برکلی وزارت انرژی، آزمایشگاه علوم فضایی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، در حال توسعه است.

جوئل کرنز، معاون مدیر اکتشاف در ناسا توضیح داد: فناوری بقای شب قمری LuSEE-Night برای انجام تحقیقات علمی درازمدت و با اولویت بالا از سطح ماه بسیار مهم است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.