ساخت ربات پرنده برای راندن پرندگان از فرودگاه

یک ربات پرنده کنترل از راه دور که توسط دانشگاه گرونینگن، دانشگاه توشیا، Roflight، Lemselobrink و محققان نیروی هوایی سلطنتی هلند طراحی شده است، دقیقا شبیه به پرنده شاهین است و می تواند پرندگان را از فضای فرودگاه ها دور کند.

یک ربات پرنده کنترل از راه دور که توسط دانشگاه گرونینگن، دانشگاه توشیا، Roflight، Lemselobrink و محققان نیروی هوایی سلطنتی هلند طراحی شده است، دقیقا شبیه به پرنده شاهین است و می تواند پرندگان را از فضای فرودگاه ها دور کند.

به گزارش تکناک،محققان تصمیم گرفتند این ربات (Robot : mechanical or virtual artificial agent carrying out physical activities, which can be guided by an external control device or the control may be embedded within) را به شکل یک شاهین بسازند زیرا معتقد بودند که پرندگان کوچک از آن می ترسند.

RobotFalcon چگونه ساخته شد؟

همانطور که در TecXplore گزارش شده است، The RobotFalcon از یک ماده کامپوزیتی متشکل از فایبرگلاس و پلی پروپیلن ساخته شده است که شبیه به شاهین رنگ آمیزی شده است. دو ملخ در جلوی هر بال نصب شده و توسط یک موتور داخلی به حرکت در می آیند.
محققان به دقت ویژگی‌های پرواز پرندگان واقعی را قبل از اضافه کردن مدل‌های پرنده خود که آن را قادر می‌سازد الگوهای پرواز شاهین را تقلید کند، بررسی کردند.

آزمایش نشان داد که RobotFalcon می تواند پرواز شاهین را تکرار کند و پرندگان را بترساند. پرنده ربات به صورت عملی آزمایش شد و پس از پنج دقیقه از پرواز، دسته های بزرگ پرندگان فرار کردند. در نیمی از این سفرهای بازدارنده، تنها در 70 ثانیه این ربات پرنده توانست آسمان را از پرندگان خالی کند. این تیم آزمایش‌های متعددی را روی یک دسته از پرندگان طی یک دوره سه ماهه انجام دادند و هیچ سازگاری توسط پرندگان با این ربات پرنده را مشاهده نکردند.
مهم نبود که چندبار پرندگان این ربات را می‌دیدند، آنها هروقت این ربات پرنده را در آسمان می دیدند از آن وحشت داشتند و فرار می کردند.

digikala

” برخورد پرنده” چیست؟
برخورد پرنده، برخورد هواپیما به پرندگان در آسمان است. این یکی از رویدادهای مهمی است که ایمنی پرواز را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند باعث خسارات مالی بزرگ و در برخی موارد تلفات جانی شود.
در حالی که تاثیر اکثر تصادفات در قسمت های جلو هواپیما مشهود است، در بسیاری از موارد، پرنده توسط موتور جت هواپیما جذب می شود و این باعث آسیب به تیغه توربینهای موتور جت و بدنه هواپیما می شود. مقدار نیروی وارد شده در اثر برخود پرنده با هواپیما به وزن پرنده ، تفاوت سرعت هواپیما و پرنده (bird : class of vertebrates) در هنگام برخورد و جهت آن بستگی دارد.
وزن هواپیما اغلب نادیده گرفته می شود زیرا در مقایسه با پرنده ای که به آن برخورد کرده است، اغلب بسیار بزرگ است. بزرگی انرژی ضربه به نسبت مجذور اختلاف سرعت افزایش می یابد.

محققان پروژه خود را در مجله انجمن سلطنتی توضیح دادند.

برخورد بین پرندگان و هواپیماها می تواند به هواپیما آسیب برساند و منجر به تاخیر و لغو پروازها شود و سالانه بیش از 1.4 میلیارد دلار برای صنعت هوانوردی بین المللی هزینه داشته باشد. بنابراین راندن پرندگان از اطراف فرودگاه ها بسیار مهم است، اما اثربخشی روش‌های بازدارنده فعلی محدود است.
شکارچیان زنده پرندگان می توانند یک عامل بازدارنده موثر باشند زیرا پرندگان به عنوان طعمه های بالقوه به آنها عادت نمی کند، اما شکارچیان زنده را نمی توان به طور کامل کنترل کرد. بنابراین، نیاز فوری به روش های بازدارنده جدید وجود دارد. RobotFalcon دستگاهی است که از روی پرنده شکاری شاهین مدل‌سازی شده بود، و کارایی آن را برای راندن دسته های غاز، مرغان دریایی، سارها و مرغابی ها آزمایش شده است. کارایی آن را با یک پهپاد و روش‌های مرسوم که به طور معمول در یک پایگاه هوایی نظامی استفاده می‌شود، مقایسه شد.

ربات پرنده RobotFalcon دسته های پرندگان را بلافاصله پس از دیده شدن توسط پرندگان از آسمان مزارع محل آزمایش میراند و آسمان این مزارع متعاقباً برای ساعت ها عاری از دسته پرندگان باقی می ماند. RobotFalcon عملکرد بهتری نسبت به پهپاد داردو بهترین روش در پایگاه های هوایی محسوب می شود. نکته مهم این است که هیچ مدرکی مبنی بر عادت دسته های پرندگان به RobotFalcon در طول کار میدانی وجود نداشت.می توان نتیجه گرفت که RobotFalcon یک راه حل عملی و اخلاقی برای راندن دسته های پرندگان با تمام مزایای شکارچیان زنده اما بدون محدودیت آنها است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.