شیر مادر واکسینه شده از نوزاد در برابر کرونا محافظت کند

شیر مادران کووید-19

یک مطالعه جدید در دانشگاه فلوریدا می گوید شیر مادران  واکسینه شده در برابر کووید-19 می تواند از نوزادانی که برای زدن واکسن خیلی جوان هستند محافظت کند.

به گزارش تکناک، این مطالعه که در مجله Perinatology منتشر شد، تحقیقات قبلی در سال 2021 را که نشان می‌داد شیر مادران واکسینه شده حاوی آنتی‌بادی‌هایی علیه SARS-CoV-2 است،حمایت کرد.

در این مطالعه جدید، محققان مدفوع نوزادانی را که شیر مادران واکسینه شده را مصرف می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند و متوجه شدند که این شیر حاوی آنتی‌بادی‌های SARS-CoV-2 است که شواهد بیشتری از محافظت بالقوه ارائه شده برای نوزادان از طریق شیر مادران واکسینه شده ارائه می‌دهد.

این یافته ها شواهد دیگری است که نشان می دهد شیر مادر واکسینه شده علیه کووید-19 ممکن است به محافظت از نوزادان در برابر این بیماری کمک کند.

یک مطالعه جدید از دانشگاه فلوریدا شواهد بیشتری ارائه می‌کند که نشان می‌دهد شیر مادر نوزادانی که در برابر کووید-19 واکسینه شده‌اند، از نوزادانی که برای زدن واکسن سن کمی دارند، محافظت می‌کند.

این مسئله جدیدترین دستاوردهای مطالعه منتشر شده در سال 2021 را دنبال می‌کند که نشان می‌دهد شیر مادر واکسینه‌شده حاوی آنتی‌بادی‌هایی علیه SARS-CoV-2 یعنی ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود،است.

این مطالعه جدید که در مجله پریناتولوژی منتشر شد، مدفوع نوزادانی را که شیر مادر واکسینه شده را مصرف کردند، تجزیه و تحلیل کرد و آنتی‌بادی‌های SARS-CoV-2 را نیز در آنجا یافت.

جوزف لارکین، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشیار در بخش میکروبیولوژی و علوم سلولی UF/IFAS گفت: اولین مطالعه ما نشان داد که آنتی‌بادی‌های SARS-CoV-2 در شیر مادر وجود دارد، اما نمی‌توانیم بگوییم که آیا این آنتی‌بادی‌ها از طریق دستگاه گوارش نوزادان عبور می‌کنند و در آنجا محافظت ایجاد می‌کنند یا خیر.

محققان با استفاده از تکنیکی به نام روش خنثی سازی نشان دادند که آنتی بادی های یافت شده در مدفوع نوزادان در برابر ویروس محافظت می کند. این آزمایش با جداسازی آنتی بادی ها از مدفوع و افزودن آنها به خط خاصی از سلول ها آغاز می شود که دارای گیرنده هایی هستند که ویروس SARS-CoV-2 برای ورود به سلول استفاده می کند. سپس محققان یک شبه ویروس SARS-CoV-2 را معرفی کردند که مانند ویروسی است که باعث COVID-19 می شود اما برای استفاده در آزمایشگاه ایمن تر است.این شبه ویروس فلورسنت است، بنابراین وقتی به یک سلول متصل می شود، سلول روشن می شود.

لورن استافورد، یکی از اولین نویسندگان این مطالعه و دانشجوی دکتری کالج کشاورزی و علوم زیستی UF/IFAS در آزمایشگاه لارکین گفت:ما دیدیم که وقتی آنتی‌بادی‌ها وجود داشتند، سلول‌های فلورسنت کمتری در مقایسه با گروه‌های تحت کنترل ما که هیچ آنتی‌بادی در آنها نبود،وجود داشت.

لارکین افزود: آنتی بادی ها تداخل ایجاد می کنند و اجازه نمی دهند ویروس به سلول ها برسد.

به گفته محققان،در حالی که اغلب تصور می شود که ویروسی که باعث COVID-19 می شود عمدتاً بر ریه ها تأثیر می گذارد، می تواند به روده نیز حمله کند، به همین دلیل است که یافتن آنتی بادی در آنجا بسیار مهم است.

دکتر ویویان والکارس لواسس،یکی دیگر از نویسنده های این مطالعه و کارآموز دوره فوق دکتری در زمینه نوزادان گفت: آنتی بادی هایی که از طریق شیر مادر خورده می شوند ممکن است یک پوشش محافظ در دهان و دستگاه گوارش نوزاد ایجاد کنند.

این مطالعه همچنین آنتی‌بادی‌های موجود در پلاسمای خون و شیر مادر را بلافاصله پس از واکسیناسیون و سپس دوباره حدود شش ماه بعد اندازه‌گیری و آزمایش کرد. محققان متوجه شدند که آنتی بادی های موجود در پلاسما و شیر افراد واکسینه شده بهتر می توانند ویروس را خنثی کنند، اگرچه همچنین آنها مشاهده کردند که سطح آنتی بادی در شش ماهگی کاهش می یابد، که سایر مطالعات واکسن نیز این مسئله را نشان داده است.

دکتر جوزف نیو،یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشکده پزشکی کودکان UF، بخش نوزادان، گفت که مطالعات اول و دوم با هم تصویر کامل تری از نحوه واکسیناسیون علیه کووید-19 در دوران بارداری و شیردهی ارائه می دهند که این مسئله ممکن است برای مادر و کودک محافظت ایجاد کند.

نیو گفت:ما در تحقیقاتمان سفر آنتی‌بادی‌ها را دنبال می‌کنیم و آن ها را از زمانی که در مادر پس از واکسیناسیون تولید می‌شوند و سپس از طریق سیستم گوارشی نوزاد به آنها می رسد،بررسی می کنیم. سوال بعدی این است که آیا این نوزادان کمتر به COVID-19 مبتلا می شوند؟

محققان می گویند برای پاسخ به این سوال به مطالعات بیشتری نیاز است،زیرا این مطالعه جدید شامل 37 مادر و 25 نوزاد بود که تعداد نسبتاً کمی از شرکت کنندگان است.

با این حال به گفته محققان،نشان می دهد که چگونه واکسیناسیون علیه COVID-19 در دوران بارداری و شیردهی ممکن است از نوزادان محافظت کند. در حال حاضر کودکان زیر شش ماه نمی توانند این واکسن را دریافت کنند، بنابراین شیر مادر ممکن است تنها راه برای ایجاد مصونیت در برابر این بیماری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.