نیمی از علائم حیاتی زمین به مرز هشدار رسیده است

https://www.sciencealert.com/climate-change

گزارش جدید ائتلافی از دانشمندان بین‌المللی درباره شدت بحران زیست‌محیطی نشان می دهد 16 مورد از 35 علائم حیاتی که برای ردیابی تغییرات آب‌وهوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اکنون با کد قرمز درجه‌بندی شده‌اند.علائم حیاتی زمین

به گزارش تکناک، تعداد بلایای مرتبط با آب و هوا و رنج‌های انسانی مرتبط در حال افزایش است . در حال حاضر در سطوحی که اندازه‌گیری و تصور آن دشوار است  این موارد  به سرعت در حال افزایش هستند.

ما اکنون با یک انتخاب جدی روبرو هستیم. تغییراتی سریع و معنادار در شیوه زندگی و رفتار خود با سیاره ایجاد کنیم، یا با احتمال بسیار واقعی فروپاشی جامعه جهانی در آینده روبرو شویم.

کریستوفر وولف، بوم‌شناس از دانشگاه دانشگاه ایالتی اورگان می‌گوید: همان‌طور که می‌توانیم از طریق افزایش سالانه بلایای آب‌وهوایی مشاهده کنیم، اکنون در میان یک بحران آب و هوایی بزرگ قرار داریم، که اگر به انجام کارها به روشی که قبلاً انجام می‌دادیم ادامه دهیم، بدتر از این اتفاق می‌افتد.

ما از دانشمندان همکار خود خواهش می‌کنیم که در حمایت از رویکردهای پژوهشی در تصمیم‌گیری‌های آب و هوا و محیط ‌زیست به ما بپیوندند.

برخی از مسائلی که تیم به آنها اشاره می کند عبارتند از فراوانی فزاینده رویدادهای گرمای شدید، افزایش از بین رفتن پوشش درختان (با آتش سوزی های جنگلی که نقش عمده ای در آن ایفا می کند) و موارد بیشتری از ویروس دنگی”dengue virus” که توسط پشه منتقل می شود.

مسئله بعدی سطح دی اکسید کربن موجود در است  که اکنون در بالاترین حد خود از زمان شروع رکوردها است: 418 قسمت در میلیون. در همین حال، سال 2022 در مسیر تبدیل شدن به یکی از گرم ترین سال های ثبت شده قرار دارد.

سایر علائم حیاتی که توسط محققان ردیابی شده‌اند عبارتند از ناهنجاری‌های دمای سطح، تغییر توده یخ قطب جنوب، اسیدیته اقیانوس‌ها و سیل‌های بزرگ در ایالات متحده که حداقل یک میلیارد دلار هزینه برای پاک‌سازی آن هزینه دارد.

این گزارش همچنین به رویدادهای متعدد مرتبط با تغییرات آب و هوایی اشاره می کند که فقط در سال جاری رخ داده اند برای مثال، بدترین خشکسالی در اروپا در 500 سال گذشته. رکوردشکنی بارندگی در سواحل شرقی استرالیا؛ موج گرما مرگبار در هند و پاکستان؛ طوفان گرد و غبار گسترده در خاورمیانه؛ و سیل شدیدی که جاده‌ها را در پارک ملی یلوستون در ایالات متحده نابود کرد.

Saleemul Huq دانشمند پایداری از دانشگاه مستقل بنگلادش می گوید: تغییر آب و هوا یک مسئله جدا نیست. این بخشی از یک مشکل سیستمی بزرگتر از از حد اکولوژیکی است که در آن تقاضای انسان از ظرفیت احیا کننده زیست کره فراتر رفته است.

برای جلوگیری از رنج‌های ناگفته‌ انسان، باید از طبیعت محافظت کنیم، انتشار بیشتر سوخت‌های فسیلی را حذف کنیم و از سازگاری‌های اقلیمی منصفانه اجتماعی با تمرکز بر مناطق کم ‌درآمد که آسیب‌پذیرترین هستند، حمایت کنیم.»

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2100 گرمایش جهانی 3 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، سطح دمایی که سیاره حدود 3 میلیون سال است که ندیده است. با این حال، علیرغم هشدارهای مکرر، بسیاری از روندها همچنان در مسیر اشتباه قرار دارند و علائم حیاتی زمین همچنان وخیم است.

محققان یک مستند 35 دقیقه ای به نام هشدار دانشمندان را برای تحریک بیشتر و افزایش آگاهی تهیه کرده اند. آنها امیدوارند که اکنون تعداد بیشتری از دانشمندان درباره اقدام فوری که باید انجام شود، موضع گیری کنند.

هنوز امیدی هست. محققان خاطرنشان می‌کنند که تعداد بی‌سابقه‌ای از دانشمندان درباره بحران آب‌وهوایی صحبت می‌کنند و خواهان «کاهش و انطباق تغییرات اقلیمی در مقیاس عظیم» هستند که فوراً به خاطر نسل‌های آینده اتفاق بیفتد.

ویلیام ریپل بوم شناس از دانشگاه ایالتی اورگان می گوید:  همه این امواج گرما، آتش سوزی، سیل و طوفان های عظیم نگاه کنید. “شبح تغییرات آب و هوایی نزدیک به  در است و به شدت می کوبد.(این تحقیق در BioScience منتشر شده است.)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.