علائم شایع کرونا، آنفولانزا و RSV

کووید، آنفولانزا و RSV ، هر سه بیماری تنفسی هستند که در حال حاضر در برخی کشورها از حمله آمریکا بیماری های «سه‌گانه» خوانده می‌شود، زیرا موارد همچنان در حال افزایش هستند و تخت‌های بیمارستانی را پر می کنند.

به گزارش تکناک، تاکنون در این فصل، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تخمین می‌زند که حداقل 15 میلیون بیمار مبتلا به آنفولانزا وجود داشته است که این عدد برای این فصل از سال به طرز غیر عادی عدد بالا است.

میزان بستری شدن در بیمارستان با ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) همچنان به بالاترین میزان خود از زمانی که مرکز CDC شروع به ردیابی این بیماری در طول فصل 2018-2019 کرد، بوده است.

کووید نیز همچنان به گردش خود ادامه می‌دهد و 44 درصد از شهرهای آمریکا در حال حاضر میزان زیادی از این بیماری را تجربه می کنند.

هر سه بیماری تنفسی علائم مشابهی ایجاد می‌کنند و با وجود همپوشانی بسیار زیاد علائم، تشخیص اینکه کدام بیماری تنها بر اساس علائم وجود دارد، دشوار است. اما کارشناسان می گویند که دانستن اینکه شما کدام ویروس را دارید می تواند برای دانستن گزینه های درمانی یا به طور موثر محافظت از دیگران در برابر بیماری، مفید باشد.

علائم ممکن است اطلاعاتی به ما بدهند

تب، سرفه، گلودرد، احتقان یا آبریزش بینی، این علائم می توانند در صورت ابتلا به RSV، کووید یا آنفولانزا ظاهر شوند.

دکتر دیوید کیمبرلین به Health گفت: علائم این عفونت های ویروسی تنفسی تا حد زیادی با هم همپوشانی دارند.

علائم آنفولانزا، RSV و COVID-19

کرونا RSV آنفولانزا علائم
شایع شایع معمولا تب یا لرز
شایع شایع شایع سرفه
شایع گاهی اوقات به ندرت تنگی نفس
شایع گاهی اوقات معمولا خستگی
شایع گاهی اوقات معمولا دردهای بدنی یا عضلانی
شایع گاهی اوقات شایع سردرد
گاهی اوقات به ندرت به ندرت از دست رفتن حس بویایی و چشایی
شایع گاهی اوقات گاهی اوقات گلو درد
شایع معمولا گاهی اوقات احتقان یا آبریزش بینی
گاهی اوقات به ندرت گاهی اوقات اسهال
گاهی اوقات شایع گاهی اوقات از دست دادن اشتها
گاهی اوقات به ندرت گاهی اوقات حالت تهوع یا استفراغ
به ندرت شایع گاهی اوقات عطسه
به ندرت شایع به ندرت خس خس سینه

 

(پی نوشت جدول: *تهوع، استفراغ و اسهال ناشی از آنفولانزا؛ تنگی نفس ناشی از RSV در کودکان شایع تر است.)

شروع علائم نیز ممکن است بتواند سرنخ هایی را در اختیار شما قرار دهد. مشخص شده است که آنفولانزا دوره نهفتگی بسیار کوتاهی دارد و علائم آن بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نشان داده می شود و این زمان بین دو تا چهار روز از زمانی است که فرد مبتلا شده است.

به گفته دکتر بث تیلن، پزشک بخش بیماری های عفونی کودکان دانشگاه مینه سوتا، علاوه بر دوره کمون کوتاه، علائم آنفولانزا به سرعت و به یکباره ظاهر می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به آنفولانزا می گویند که وقتی علائم ظاهر می شود، احساس می کنند که انگار کامیونی با آنها برخورد کرده است.

در همین حال، کووید و RSV معمولاً در شروع علائم خود تدریجی تر هستند و دوره کمون کمی طولانی تری دارند. بسته به نوع ابتلای شما، دوره نهفتگی کووید می‌تواند از دو تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس باشد. RSV دارای دوره نهفتگی چهار تا هشت روزه است.

دکتر کیمبرلین گفت: راه دقیقی برای انجام آزمایشات مولکولی وجود ندارد تا بتوانیم با اطمینان بگوییم شما دقیقا به چه چیزی مبتلا شده اید.

سن و محل زندگی برای ویروس ها مهم است

به گفته دکتر کیمبرلین، ویروسی که شما به آن آلوده شده اید، ممکن است به محل زندگی شما بستگی داشته باشد.

آخرین اطلاعات مرکز CDC نشان می دهد که اکثر افراد ساکن در ایالت ایالات متحده، دارای بیماری های تنفسی جدی و بسیار شدید که با نشانه هایی مثل تب همراه با سرفه یا گلودرد ظاهر می شود.

RSV هم در کودکان و هم در بزرگسالان ایجاد بیماری می کند، اما در این فصل تا حد زیادی بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار داده است و می تواند بطرز عجیبی برای آنها خطرناک باشد. اگر یک کودک در حال حاضر یک بیماری تنفسی را تجربه می کند، به احتمال زیاد به RSV مبتلا است.این بیماری در کودکان در حال حاضر باعث عفونت های ریوی شدیدی می شود.

دکتر کیمبرلین گفت که احتمال اینکه بچه ها در این مقطع زمای به کووید هم مبتلا شوند، زیاد است، اما برای این گروه سنی در این مقطع زمانی، احتمال آنفولانزا یا سرماخوردگی ناشی از راینوویروس پایین است.

با این حال، اگر شما یک بزرگسال هستید و علائمی مثل سرفه، تب، احتقان و آبریزش بینی دارید، به احتمال زیاد آنفولانزا و یا کرونا گرفته اید.

افراد مسن، کودکان بسیار خردسال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا بیماری های زمینه‌ای دارند، در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید ناشی از RSV، آنفولانزا، کووید یا هر سه این ویروس ها هستند.

اهمیت دانستن اینکه کدام ویروس در بدن شماست

تنها راه واقعی برای دانستن اینکه چه ویروسی در بدن شماست، انجام آزمایش است.

اگرچه تست‌های خانگی کووید در دسترس هستند، اما آزمایش‌های PCR یا آزمایش‌های دیگری که شما می‌توانید در یک آزمایشگاه یا بیمارستان انجام دهید، دقیق‌تر هستند. همچنین پزشکان می توانند وجود چندین ویروس را به طور همزمان آزمایش کنند، که این موضوع اگر علائم شما با هر سه ویروس مطابقت داشته باشد، می تواند در روند بهبودی و درمان شما موثر باشد.

درمان های خاصی برای آنفولانزا وجود دارد که بطور ویژه ای برای کودکان و بزرگسالان مسن تر و افراد دارای نقص سیستم ایمنی توصیه می شود.

Paxlovid که درمان ضد ویروسی موجود برای COVID است، برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری شدید ناشی از عفونت هستند، در دسترس است. Paxlovid فقط با نسخه تجویز می شود و نشان داده است که خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ را تا 88٪ کاهش می دهد، اما این درمان با خطر بازگشت یا عود علائم COVID پس از درمان همراه است.

ویروس های مختلف، اقدامات پیشگیری مشابه

به گفته دکتر کیمبرلین، همه این ویروس‌ها در اثر تماس فرد به فرد و از طریق قطرات تنفسی آلوده ایجاد می‌شوند، که معمولاً به معنای استنشاق قطرات مملو از ویروس از هوا در هنگام صحبت کردن، سرفه، عطسه کردن یا هرگونه تماس مستقیم با فرد آلوده است. همچنین می توانید این ویروس ها را از روی سطوح برداشت و به بینی، چشم ها یا دهان خود منتقل کرد.

برای کووید و آنفولانزا، واکسن‌های ایمن و مؤثری در دسترس هستند. اگرچه واکسن ها ممکن است به طور کامل در برابر بیماری های علامت دار محافظت نکنند، اما واکسن ها می توانند خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ را تا حد زیادی کاهش دهند و در صورت ابتلا به یک عفونت پیشرفت کننده، به طور موثر علائم را کاهش دهند.

علاوه بر واکسن‌های موجود، اقدامات احتیاطی که در طول همه‌گیری کووید انجام می شد، صرف‌نظر از نوع ویروس، اقدام مفیدی است.

دکتر کیمبرلین گفت: بسیاری از چیزهایی که در طول همه‌گیری کرونا یاد گرفتیم را می‌توان در این مقطع زمانی به کار برد. دست های خود را مرتب بشویید، صورت خود را لمس نکنید، ماسک بزنید، مطمئن شوید که در مکانی هستید که تهویه خوبی دارد و حتما فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس های کووید آنفولانزا ،RSV ، هیچ تکنیکی 100٪ موثر نیست، اما اگر چند لایه ماسک بزنید، این موضوع واقعاً می تواند شانس ابتلا به ویروس ها را کاهش دهد و شدت بیماری را کم کند.همچنین همه پزشکان بر اهمیت ماندن در خانه حتی اگر کرونا نداشته باشید، تاکید می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.