علائم و نشانه های فروپاشی عصبی

ممکن است شما هم زمانی که تحت استرس و فشار روانی بوده اید، جملاتی مانند “من حال روحی خوبی ندارم” و یا ” این استرس داره من رو از پا در میاره” را گفته باشید و یا حداقل یکبار به آن فکر کرده باشید.

به گزارش تکناک، اصطلاح “فروپاشی ذهنی یا فروپاشی عصبی”، اغلب برای توصیف احساس از هم گسیختگی روانی به کار برده می شود.اما فروپاشی عصبی دقیقا چیست؟ و وقتی که به سراغ ما آمد باید دقیقا چه کاری انجام دهیم؟

ارین انگل که یکی از برترین استادان روانشناسی دانشگاه کلمبیا است در مصاحبه ای با مجله سلامت، گفت که «فروپاشی عصبی» یک اصطلاح بالینی نیست و به هیچ عنوان یک بیماری روانی در نظر گرفته نمی شود.

فروپاشی عصبی بیشتر به عنوان یک اصطلاح مهم تلقی می شود که می تواند به چند مورد از بیماری های روانی اشاره کند، اما همچنان می تواند یک مسئله جدی باشد. دکتر انگل گفت:” فروپاشی ذهنی وضعیتی است که در آن استرس شدید، عملکرد طبیعی فرد را مختل می کند.”

خوب است که شما به علائم و نشانه‌های فروپاشی عصبی آگاه باشید تا در صورت پیش آمدن این مسئله برای خودتان و یا اطرافیانتان بتوانید کاری انجام دهید.

علائم و نشانه ها:

از آنجایی که فروپاشی عصبی یک بیماری روانی خاص نیست، علائم از فردی به فرد دیگر و حتی فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. دکتر انگل می گوید: بدن و ذهن ما به روش های مختلفی به استرس واکنش نشان می دهد. برخی از رایج‌ترین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد که فردی ذهن ناآرامی دارد و نمی تواند در شرایط استرس آور درست عمل کند عبارتند از:

1-اضطراب و افسردگی:

انگل گفت: اضطراب و افسردگی رایج ترین واکنش ها به استرس هستند. جایی مسئله حاد می شود که آن عامل استرس زا مداوم و پایدار است و مقاومت فرد در برابر آن کاهش یافته است.” به گفته انگل، اگر حمله عصبی برای شما پیش بیاید، ممکن است احساس کنید که نیاز به گریه دارید یا حتی گریه شما غیرقابل کنترل می شود. برخی از افراد در هنگام فروپاشی عصبی به عزت نفس و اعتماد به نفس خود شک می کنند و دائما احساس گناه می کنند. احساس گناه یکی از بدترین احساسات ممکن است.”

2-خواب بیش از حد و یا بی خوابی:

به گفته انگل، تغییر در عادات خواب شما یکی دیگر از علائم هشدار دهنده است. انگل گفت: «برخی افراد هنگام فروپاشی عصبی متوجه می‌شوند که بیش از حد می خوابند. در این حالت خواب مانند راه در رو عمل می کند. برخی دیگر از افراد ممکن است دچار بی خوابی شوند زیرا مغزشان در این حالت بیش از حد فعال است. ممکن است افرادی که در هنگام فروپاشی عصبی بی خواب می شوند، تا صبح به مسائلی فکر کنند که راه حلی برای آنها وجود ندارد و همین مسئله باعث خودخوری افراد می شود.

3-خستگی:

خستگی مفرط نیز می‌تواند نشانه‌ای از استرس باشد. انگل گفت حتی ممکن است در هنگام فروپاشی عصبی در بدن خود احساس ضعف کنید. انجام فعالیت هایی که قبلاً به راحتی آنها را انجام می دادید ممکن است در این دوران برای شما بسیار سخت و طاقت فرسا باشند . چیزهایی که قبلا شما را خوشحال می کردند ممکن است جذابیت خود را از دست بدهند. ضمنا از دست دادن میل جنسی معمولاً با استرس مرتبط است.

4-تغییر عادات غذایی:

در این دوران ممکن شما اشتهای خود را از دست بدهید و یا برعکس ممکن است پرخوری کنید. تحقیقات منتشر شده در سال 2019 در مجله Physiology and Behavior تأیید کرد که هورمون استرسی کورتیزول می‌تواند هوس خوردن غذاهای پرچرب و قند بالا را تحریک کند. زمانی که دچار فروپاشی عصبی می شوید ممکن است انگیزه و انرژی کافی برای تهیه غذاهای سالم را نداشته باشید.

5-مشکلات جسمی:

مشکلات جسمی مانند دل درد و سردرد نیز می تواند از نشانه های فروپاشی عصبی باشد. بسیاری از افراد در این دوران به مشکلات گوارشی مبتلا می شوند. مطالعه ای در سال 2019 در مجله Current Opinion in Behavioral Sciences تأیید کرد که استرس می‌تواند روی روده شما تأثیر بگذارد. و یک مطالعه تحقیقاتی بزرگ که در سال 2015 در مجله Neurogastroenterology and Motility منتشر شد، بیان کرد که استرس باعث ایجاد مشکلات مختلفی در هضم غذا می شود.

6-مشغولیت ذهنی:

آیا در تمرکز کردن مشکل دارید؟ یا احساس می کنید که نمی توانید درست فکر کنید؟ به گفته انگل، اغلب علائم ذهنی همراه با فروپاشی عصبی وجود دارد که ممکن است شامل خیلی چیزها، از مشکل در حل مسائل گوناگون و بلاتکلیفی گرفته تا احساس سردرگمی و از دست دادن حافظه باشد.

7-مشکلات تنفسی:

در زمان فروپاشی عصبی مراقب علائم کلاسیک حمله عصبی باشید. بر اساس یک بررسی در سال 2022 که در مجله علوم پزشکی ایرلندی منتشر شده است، حمله عصبی می تواند شامل سفتی قفسه سینه و تنفس سریع باشد. تحقیقات منتشر شده در سال 2022 در مجله علم فیزیوتراپی اشاره کرد که تمرینات تنفسی که برای کاهش سرعت تنفس طراحی شده اند می توانند در زمان بروز حمله عصبی موثر باشند. اگر در زمان فروپاشی عصبی مشکلات تنفسی شدید را تجربه می‌کنید یا اگر در موقعیت های استرس آور نفس تنگی می گیرید، خیلی مهم است که به ریشه این مشکل رسیدگی کنید.

علت ها:

همانطور که تعریف یک حمله عصبی دشوار است، به همان اندازه دشوار است که بفهمیم چه چیزی ممکن است باعث بروز آن شود. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال 2014 در مجله پزشکی ارتومولکولی، تعدادی از مسائل که می توانند به آنچه که ممکن است به عنوان یک فروپاشی عصبی از آن یاد شود؛ دامن بزنند که به طور عمده شامل رویدادهای پر استرس مانند جدایی ، مسائل مالی، غم و اندوه و …بررسی شدند.

در این بررسی توضیح داده شد که هر کسی ممکن است دچار فروپاشی عصبی شود این اتفاق می تواند زمانی که شرایط زندگی بیش از حد از کنترل خارج می شوند، رخ دهد. البته مهارت‌های مقابله‌ای افراد هم در این مواقع وارد عمل می‌شوند و از آنجایی که هر فردی با استرس به کل هایی متفاوت برخورد می‌کند، پاسخ‌های افراد به شرایط استرس زا نیز متفاوت خواهد بود.

تحقیقات منتشر شده در سال 2019 در مجله Psychoneuroendocrinology به این نتیجه رسیدند که گاهی اوقات، اصطلاح فروپاشی عصبی می تواند نشان دهنده یک مشکل در سلامت روانی مانند اضطراب یا افسردگی باشد که این مشکلات نیاز به درمان دارند.

کارهایی که هنگام فروپاشی عصبی می توان انجام داد:

این مسئله نیز به خود فرد و موقعیتی که در آن قرار دارد بستگی دارد. اگر شخصی سطح پایین‌تری از استرس را تجربه می‌کند، اما همچنان احساس می‌کند که شرایط از حالت عادی خارج شده است، بهتر است که مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید و از یک سری مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم مانند ورزش کردن یا تمرین یک سرگرمی مورد علاقه، خواب کافی، سالم خوری و گذراندن زمان کافی با دوستان و خانواده، استفاده کند.

با این حال، اگر فردی علائم بسیار شدید فروپاشی عصبی را تجربه می کند و احساس می کند که این مسئله بر زندگی او تاثیر گذاشته است، حتما باید از یک متخصص کمک بگیرد.

1 دیدگاه برای “علائم و نشانه های فروپاشی عصبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.