غروب خورشید شبکه های اجتماعی در راه است

هفته گذشته را به‌عنوان پایان عصر شبکه‌های اجتماعی ارزیابی کرده اند.

 

به گزارش تک ناک، ظهور شبکه های اجتماعی با ظهور Friendster در سال 2003 آغاز شد، دو دهه رشد اینترنت را رقم زد و اکنون با عرضه مجدد طراحی گسترده TikTok توسط فیس‌بوک به پایان می‌رسد.

اکنون فیس‌بوک می‌خواهد زندگی آنلاین شما را بر اساس اولویت‌های مرتب شده الگوریتمی میلیون‌ها غریبه در سرتاسر جهان شکل دهد.

TikTok ویدیوهایی را که به کاربران نشان می‌دهد به این ترتیب مرتب شده اند و فیس‌بوک اکنون صفحه اصلی خود را تا حد زیادی به این صورت سازماندهی می‌کند.

بازیگر غالب در رسانه های اجتماعی در حال تبدیل شدن به نوعی رسانه جمعی دیجیتال است  که در آن واکنش انبوهی از کاربران ناشناس پردازش شده و انتخاب محتوای شما را هدایت می کند.

فیس بوک و رقبای آن این را “موتور کشف” می نامند، زیرا به طور قابل اعتمادی پست هایی را از هر جایی که ممکن است توجه شما را جلب کند به شما توصیه می کند.

اما همچنین بسیار شبیه یک تلویزیون جهش یافته با تعداد نامتناهی کانال بدون زمینه است که با سرعت بالا به داخل و خارج از نقطه تمرکز فلاش می زند.

حالا که قوانین جدید حریم خصوصی از سوی اپل و تهدیدهای تنظیم‌کننده‌های قوانین در سراسر جهان، مدل های موجود هدف‌یابی تبلیغات آن را متزلزل کرده است این همان چیزی است که کاربران جوان‌تر در حال حاضر ترجیح می‌دهند، و این همان جایی است که فیس‌بوک انتظار دارد رشد کسب‌وکارش در آن اتفاق بیفتد.

تقریباً برای یک دهه پس از بحران مالی سال  2008، شبکه‌های اجتماعی – به رهبری فیس‌بوک، با توئیتر که نقش ثانویه مهمی ایفا می‌کرد – بر فرهنگ و اقتصاد اینترنت تسلط داشته اند.

ظهور آنها با امید زیادی همراه بود که بتوانند امواجی از توانمندسازی دموکراتیک را راه بیندازند و ابراز وجود خود را در سراسر جهان آزاد کنند.اما تأثیر اصلی آنها در دگرگونی صنعت رسانه و تجارت تبلیغات دیجیتال ظاهر شد.

فیس‌بوک مای اسپیس را مغلوب کرد و رقبایی مانند اینستاگرام و اسنپ چت را جذب کرد یا از گردونه خارج کرد زیرا یک “نمودار اجتماعی” ساده از روابط انسانی را به یک ماشین پول‌سازی تبدیل کرد که به کسب‌وکارها، به ویژه شرکت های کوچک‌تر کمک می‌کرد تا تبلیغات ارزان را با جدیت  هدف قرار دهند.

رقبا تلاش کردند و نتوانستند فیس بوک را در بازی شبکه اجتماعی شکست دهند  به ویژه گوگل  که تلاش کرد با Orkut تا Google+ در این میدان حرفی برای گفتن داشته باشد.

با افزایش سود و تبدیل فیس بوک به باشگاه انحصاری غول های فناوری بزرگ در کنار گوگل، اپل، مایکروسافت و آمازون، مشکلات نیز افزایش یافت.

دنبال کردن حجم پست‌ها به یک کار طاقت فرسا تبدیل شد، به همین دلیل بود که از سال 2009 در فید خبری فیس‌بوک به‌جای زمان‌بندی، مرتب‌سازی الگوریتمی پیش‌فرض شد.

این امر باعث شد بسیاری از کاربران، به ویژه سازمان های سیاسی، صدا را افزایش دهند و سعی کنند برنامه فیس بوک  را به بازی بگیرند.

با گذشت زمان، این انتقاد وارد شد که این پویایی فیسبوک  محرکی برای افراط گرایی، اطلاعات نادرست، سخنان نفرت انگیز و آزار و اذیت شد.

مدل «موتور کشف» به سبک TikTok بسیاری از مشکلات مشابه را دارد.پست ها حتی کمتر ریشه در شبکه ای از روابط اجتماعی دارند.هرچه جمعیت بیشتر باشد، آستانه شنیدن سخنان بلندتر است.

فیس‌بوک همانطور که تغییرات خود را به سرعت در برنامه‌های تلفن همراه و همچنین «در اواخر سال جاری» برای کاربران رایانه  ارائه می‌کند، به ارائه شبکه‌های دوستان قدیمی و خانواده از طریق یک تب  فرعی ادامه خواهد داد. همانطور که برخی از کاربران مدتهاست آرزوی آن را داشتند، آن پست ها به ترتیب زمانی نمایش داده می شوند.

این حرکت همچنین به فیس‌بوک کمک می‌کند تا از ادعای سوگیری در مرتب‌سازی خود جلوگیری کند و این شرکت را از قانون‌گذارانی که تهدیدی برای  محدود کردن الگوریتم‌های آن هستند، جلوتر نگه می‌دارد.

اما دورانی که در آن شبکه‌های اجتماعی به عنوان تجربه اصلی بیشتر کاربران اینترنت عمل می‌کردند، پشت سر ماست. این امر برای توییتر، رقیب اصلی بازمانده غربی فیس بوک، نیز صدق می کند.

توییتر هرگز یک مدل کسب و کار قابل اعتماد پیدا نکرد، که در نتیجه باعث تعلل ایلان ماسک برای خرید توییتر و در نتیجه دعوای حقوقی بین ماسک و توییتر گردید. نتیجه مبارزه حقوقی که اکنون در جریان است هر چه باشد، آینده توییتر در بهترین حالت مبهم است.

رهبری متا و فیس بوک اکنون کل دستگاه شبکه اجتماعی فیس بوک را به عنوان یک عملیات میراثی می بینند.

آن‌ها قصد دارند آن را ادامه دهند تا پول نقدی را که برای یارانه دادن به برنامه ده‌ساله‌شان برای ساخت متاورس نیاز دارند، تولید کنند – جایی که شاید شبکه‌های اجتماعی در یک رابط سه بعدی دوباره متولد شوند.

پیام رسانی به عنوان کانال مرکزی برای ارتباطات خصوصی، فردی و گروهی کوچک به رشد خود ادامه خواهد داد. متا نیز به لطف فیس‌بوک مسنجر و مالکیت واتس‌اپ بخش بزرگی از آن بازار را در اختیار دارد.

در سوی دیگر طیف رسانه‌ای، «موتورهای کشف» که توسط TikTok و Meta اداره می‌شوند، آن را با سرویس‌های استریم راه‌اندازی می‌کنند تا میلیاردها چشم در سراسر جهان را به خود جلب کنند و این توجه را به تبلیغ‌کنندگان بفروشند.

همه اینها یک خلاء در وسط ایجاد می کند – فضای انجمن ها، تشکیل گروه های موقت و جوامع کوچک که برای اولین بار هیجان را در مورد پذیرش اینترنت در دوران قبل از فیس بوک ایجاد کردند.

غروب خورشید شبکه اجتماعی خود فیس بوک می تواند فضای جدیدی را برای نوآوری در این زمین باز کند، جایی که تازه واردان نسبی مانند Discord از قبل شروع به رشد کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.