حل یک مشکل زیست محیطی با کمک قارچ پلاستیک خوار

محققان با کمک گرفتن از دو قارچ معمولی Aspergillus terreus و Engyodontium album روش جدیدی برای بازیافت پلی پروپیلن ایجاد کرده اند.

پلی پروپیلن به عنوان یکی از رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده در جهان است و بازیافت آنها به یک مشکل زیست محیطی جهانی تبدیل شده است.

به گزارش تکناک، محققان با کمک گرفتن از چند قارچ معمولی روش جدیدی برای بازیافت پلی پروپیلن ایجاد کرده اند.

بیشتر پلاستیک‌ها به آسانی تجزیه‌پذیر نیستند و دهه‌ها طول می‌کشد تا زیست تخریب شوند، در نتیجه باعث آلودگی اکوسیستم‌های خشکی و دریایی می‌شوند. یکی از این پلاستیک ها، پلی اتیلن (PP) است که در همه چیز از بسته بندی های پلاستیکی گرفته تا چوب لباسی و روکش چسب استفاده می شود. با این وجود از نظر زباله های پلاستیکی، PP بیش از حد گزارش شده اند.

عمدتاً به دلیل طول عمر کوتاه آن به عنوان بسته بندی و این واقعیت که توسط پلاستیک های دیگر آلوده می شود، پلی پروپیلنجمع آوری شده در کناره های خیابان، وقتی به مراکز بازیافت می رسد، جدا نمی شود، بنابراین به محل دفن زباله می رسد. در سال 2015، جهان 75 میلیون تن PP تولید کرد که تنها 1 درصد آن بازیافت شد.

اما ممکن است به لطف تکنیک بازیافت جدید پلی پروپیلن که توسط محققان دانشگاه سیدنی با کمک برخی از قارچ های ساده توسعه داده شده است، این امکان فراهم شود.

digikala

امیر فرزانه صمت، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: آلودگی پلاستیک یکی از بزرگترین مسائل زباله در زمان ما است. اکثریت قریب به اتفاق آن به اندازه کافی بازیافت نمی شود، به این معنی که اغلب در اقیانوس ها، رودخانه ها و در محل دفن زباله ها انباشته می شود. تخمین زده می شود که 109 میلیون تن در رودخانه های جهان و 30 میلیون تن در اقیانوس های جهان انباشته شده است. با برآورد منابع تخمین زده می شود که این مقدار به زودی از کل حجم ماهی ها فراتر خواهد رفت.

محققان دو قارچ را که معمولاً در خاک و گیاهان یافت می شوند، Aspergillus terreus و Engyodontium album مورد توجه قرار دادند.

دی کارتر، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: این نوع قارچ ها همه‌کاره و شناخته شده هستند و می‌توانند تقریباً همه بسترها را تجزیه کنند. این قدرت فوق العاده به دلیل تولید آنزیم‌های قدرتمند توسط این قارچ ها است که دفع می‌شوند و برای شکستن بسترها به مولکول‌های ساده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سپس سلول‌های قارچ می‌توانند مجددا این مولکول ها جذب کنند.

پلی پروپیلن استفاده شده  برای بازیافت توسط قارچ در این تحقیق از قبل با یکی از نورهای فرابنفش، گرما یا واکنشگر فنتون، که اغلب برای اکسید کردن آلاینده ها استفاده می شود، تیمار شد.

در یک پتری دیش، قارچ‌ها روی پلی پروپیلن تیمار شده اعمال شدند و درجه تخریب شدن با استفاده از میکروسکوپ تجزیه و تحلیل شد.

محققان دریافتند که قارچ‌ها می‌توانند PP را زمانی که از قبل با نور ماوراء بنفش یا گرما تحت تیمار قرار گرفته بودند، به طور موثرتری تجزیه کنند. قارچ‌ها توانستند PP را در 30 روز 21٪ و در 90 روز 25٪ تا 27٪ تجزیه کنند.

علی عباس، نویسنده مسئول این مطالعه، گفت: ما باید از توسعه فناوری‌های بازیافت که برای تجزیه پلاستیک‌ها کارایی دارند، به ویژه فناوری‌هایی که توسط فرآیندهای بیولوژیکی مانند مطالعه ما، انجام می شود، حمایت کنیم. توجه به این نکته مهم است که مطالعه ما هنوز هیچ گونه بهینه سازی شرایط آزمایشی را انجام نداده است، بنابراین امکان زیادی برای کاهش بیشتر این زمان تخریب وجود دارد.

تحقیقات بیشتر اطالاعات تکمیلی در مورد فرایند های بیوشیمیایی این نوع تجزیه ارائه خواهد داد و در حال حاضر، محققان قصد دارند کارایی روش تخریب خود را قبل از جستجوی سرمایه‌گذاران برای تجاری‌سازی افزایش دهند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.