مصرف مواد مخدر خطر آریتمی قلبی را به شدت افزایش می‌دهد

مصرف مواد مخدر خطر آریتمی قلبی را به شدت افزایش می‌دهد

محققان می گویند استفاده از ماری جوانا، مت، کوکائین و دیگر مواد افیونی می تواند خطر ابتلا به ریتم نامنظم قلب را افزایش دهد.

به گزارش تکناک، یک مطالعه در مقیاس بزرگ که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، (UCSF) بر روی بیش از 23 میلیون نفر انجام شد، نشان داد که برخی از داروهایی که معمولا استفاده می‌شوند و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند ممکن است اثرات نامطلوب ناشناخته‌ای بر سلامت قلب داشته باشند.

تفاوت قلب سالم و مبتلا به AF

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، اثر ذکر شده خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (AF) است که یک اختلال بالقوه کشنده ریتم قلب و “شایع ترین نوع آریتمی قلب درمان شده” است.

افزایش خطر AF به دلیل مصرف مواد

تیم تحقیقاتی داده‌های کدهای تشخیصی را از بیماران  بستری در کالیفرنیا، مراجعه کنندگان به  اورژانس،و روش‌های پزشکی بین سال‌های 2005 تا 2015 بررسی کردند.

دانشمندان UCSF دریافتند که مصرف کنندگان ماری جوانا 35 درصد بیشتر احتمال دارد که بعداً به AF مبتلا شوند. این نرخ ها در مصرف کنندگان کوکائین به 61 درصد، در مصرف کنندگان مواد افیونی به 76 درصد و در مصرف کنندگان متامفتامین به 86 درصد افزایش یافته است.

مصرف حشیش علیرغم ارتباط ضعیف‌تر با AF اتفاقی نسبت به سایر مواد، همچنان ارتباطی مشابه یا بیشتر با عوامل خطر مانند دیس لیپیدمی، دیابت شیرین و بیماری مزمن کلیوی نشان می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که از حشیش استفاده می‌کنند، خطر نسبی AF مشابهی را با افرادی که از تنباکوی سنتی استفاده می‌کنند، نشان می‌دهند.»

گرگوری مارکوس، پروفسور پزشکی UCSF در بخش قلب و عروق، گفت: از نظر من، این اولین مطالعه‌ای است که مصرف ماری‌جوانا را به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده خطر فیبریلاسیون دهلیزی در آینده بررسی می‌کند.

مواد استنشاقی ممکن است در این خطر نقش داشته باشند

استفاده از کوکائین یا متامفتامین قبلاً با مرگ ناگهانی قلبی به دلیل اختلالات عمیق در سیگنال‌دهی منظم الکتریکی و پمپاژ درون حفره‌های دیگر قلب، بطن‌ها، مرتبط بوده است. با این حال، هیچ مکانیسم اثبات شده ای برای اینکه چگونه استفاده از ماری جوانا باعث ایجاد آریتمی قلبی می شود وجود ندارد.

به گفته مارکوس، اگرچه این مطالعه برای بررسی احتمال افزایش خطر AF در ترکیبات ماری جوانا برنامه ریزی نشده بود، اما ذرات استنشاق شده این ماده احتمالاً یک عامل مؤثر هستند. وی افزود: استنشاق ذرات معلق باعث التهاب بیشتر می شود و التهاب باعث AF می شود.

مارکوس می‌گوید: همچنین جالب است که در نظر بگیریم که مواد استنشاقی مستقیماً از ریه‌ها به وریدهای ریوی می‌روند که به دهلیز چپ تخلیه می‌شوند و وریدهای ریوی و دهلیز چپ به در ایجاد AF مهم هستند.

مارکوس قصد دارد آزمایش‌های کنترل‌شده‌ای را روی انسان‌ها انجام دهد تا تأثیرات ماری‌جوانا بر ریتم قلبی را دقیق‌تر بررسی کند و مکانیسم‌های بالقوه‌ای را که از طریق آن استفاده از داروهای دیگر ممکن است خطر ابتلا به AF را افزایش دهد، بررسی کند.

او گفت: تلاش برای کاهش سوء مصرف مواد پتانسیل کاهش عوارض طولانی مدت بیماری های قلبی عروقی مرتبط با AF را دارد.این مطالعه در ژورنال قلب اروپا در 17 اکتبر 2022 منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram