مصرف ویتامین D خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که چندین فایده مانند کمک به تقویت استخوان ها، تقویت خلق و خو و تقویت سیستم ایمنی را به شما ارائه می دهد.

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که چندین فایده مانند کمک به تقویت استخوان ها، تقویت خلق و خو و تقویت سیستم ایمنی را به شما ارائه می دهد.

به گزارش تکناک، تحقیقات حتی نشان می دهد که این ویتامین ممکن است به کاهش رشد سلول های سرطانی، مبارزه با عفونت ها و کاهش التهاب کمک کند. جای تعجب نیست که این ماده مغذی ضروری در چند سال گذشته بسیار محبوب شده است.

متأسفانه، با وجود توانایی ویتامین  D در حمایت از سلامتی،این ویتامین در بسیاری از غذاها یافت نمی شود. علاوه بر برخی ماهی ها، زرده تخم مرغ، قارچ ها و غلات غنی شده، ممکن است برای دریافت ویتامین D کافی، فقط از طریق رژیم غذایی، دچار مشکل شوید.

در حالی که بدن شما می تواند ویتامین D را از نور خورشید بگیرد، شما نیاز به قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید در ساعات اوج روز دارید، که برای بسیاری از افرادی که در خانه کار می کنند یا در آب و هوای شمالی زندگی می کنند این مسئله شدنی نیست.به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای اطمینان از تامین نیاز روزانه خود به این ماده مغذی حیاتی، به مکمل ها روی می آورند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین D حتی ممکن است فواید سلامت قابل توجه دیگری را ارائه دهند. بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در 28 دسامبر 2022، در تحقیقات بر روی ملانوما، افرادی که به طور منظم مکمل های ویتامین D مصرف می کنند ممکن است کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست باشند.

digikala

به طور خاص، این مطالعه موارد کمتری از ملانوما که کشنده‌ترین شکل سرطان پوست است را نشان داد.دکتر لورا پردی در فورت بنینگ بیان می کند: مصرف مداوم ویتامین D می تواند سلامت پوست شما را بهبود بخشد و احتمال ابتلا به ملانوما را کاهش دهد. محققان متوجه شده اند که جذب بالای ویتامین D با کاهش خطر پیشرفت ملانوما مرتبط است.

این یافته ها قابل توجه هستند زیرا تعداد موارد جدید ملانوما که سالانه تشخیص داده می شود از سال 2012 به میزان 31 درصد افزایش یافته است. خوشبختانه، شما می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به ملانوما انجام دهید زیرا این مطالعه به این نتیجه رسید که حتی مصرف گاه به گاه مکمل ویتامین D،نسبت به افرادی که اصلا آن را مصرف نمی کنند،با خطر کمتر ابتلا به ملانوما مرتبط است.

آنچه که این تحقیق پیدا کرد

محققان دانشگاه فنلاند شرقی (UEF) و بیمارستان دانشگاه Kuopio برای آزمایش نوعی سرطان پوست وابسته به محل زندگی، برای رسیدن به این نتایج با یکدیگرهمکاری کردند.ابتدا، آنها 498 بیمار بزرگسال را انتخاب کردند که گمان می‌رفت خطر ابتلا به سرطان پوست از جمله کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوما در آنها افزایش یابد. سپس متخصصان پوست از دانشگاه UEF تاریخچه پزشکی، اطلاعات زمینه ای و وضعیت پوست بیماران را بررسی کردند تا آنها را به سه دسته خطرناک سرطان پوست طبقه بندی کنند: پرخطر، خطر متوسط ​​و کم خطر. سپس، بیماران بر اساس مصرف مکمل های خوراکی ویتامین D به سه گروه مصرف کننده معمولی، مصرف کننده گاه به گاه و غیر مصرف کننده تقسیم شدند. یافته اولیه این مطالعه این بود که موارد کمتر ابتلا به ملانوما و خطر ابتلا به سرطان پوست در بین مصرف کنندگان معمولی ویتامین D در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده،کمتر بود.

دکتر ایکا هارمیوا نویسنده این مطالعه و استاد پوست و آلرژولوژی در دانشگاه UEF، به مجله EatingWell می گوید: موارد ملانوما در بین مصرف کنندگان منظم ویتامین D نسبت به افراد غیر مصرف کننده، کمتر است. علاوه بر این، طبق ارزیابی متخصصان پوست،افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست در بین افراد عادی، به طور قابل توجهی کمتر از افرادی بودند که اصلا از مکمل ویتامین D استفاده نمی کردند.

دستاوردهای این آزمایش چه بود؟

محققان مشاهده کردند که حتی مصرف کنندگان گاه به گاه مکمل های خوراکی ویتامین D ممکن است در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده، کمتر در معرض خطر ابتلا به ملانوما باشند. این بدان معناست که در دوره ای که میزان سرطان پوست در حال افزایش است، مکمل‌هایی مانند ویتامین D ممکن است به محافظت از شما در برابر ابتلا به این بیماری بالقوه بسیار خطرناک،کمک کند. با این حال، ویتامین D از پوست شما در برابر سایر جنبه های مضر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، مانند پیری، چین و چروک و از دست دادن خاصیت ارتجاعی محافظت نمی کند. به همین دلیل ضروری است که اقدامات بیشتری برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV خورشید انجام دهید.متخصص تغذیه تریستا بست، توصیه می کند: برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش، چه از نور خورشید و چه از منابع مصنوعی، اجتناب کنید. همچنین، خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات، مدیریت استرس و حفظ وزن سالم می تواند به کاهش این خطر کمک کند. مهم است که پوست خود را به طور منظم معاینه کنید و بدانید چه چیزی برای شما خوب است تا بتوانید تغییرات را زود تشخیص دهید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی به متخصص پوست مراجعه کنید.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که بیشتر مکمل ها کاملاً کنترل نشده هستند. حتما مکمل‌هایی را انتخاب کنید که از نظر صحت مواد مورد تایید پزشک ها هستند تا دقیقا بدانید چه چیزی را مصرف می کنید.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.