آئودی با فاصله گرفتن از کراس اوورهای برقی معمولی که بازار را پر کرده است، در حال تلاش برای تولید یک نوع خودروی برقی عضلانی تر و آماده برای ماجراجویی است.
به گزارش تک ناک، طرح مفهومی Activesphere آخرین مورد از مجموعه مفهومی خودروهای الکتریکی «Sphere» آئودی است و نشان میدهد که چگونه فناوری الکتریکی را میتوان در یک خودروی چند منظوره همهکارهتر به کار برد. طرح مفهومی جدید بدنه یک سدان اسپورت بک را با شاسی بلند 4×4 و کاربرد بی نظیر یک پیکاپ تراک ترکیب می کند.
آئودی سه طرح مفهومی Sphere را در طول سالهای 2021 و 2022 معرفی کرد و بررسی کرد که چگونه فناوریهای مدولار پلتفرم برقی ممتاز (PPE) و نسل بعدی تکنولوژی های خودران میتوانند برای شکل دادن به کلاسهای خودروهای آینده، از رودسترهای تغییر شکلیافته تا کابین های فوق کشیده ترکیب شوند. Activesphere به عنوان چهارمین و آخرین کانسپت در این سری معرفی شد و خطوط بین بخشهای خودروی سنتی را از بین میبرد تا به یک همه فن حریف واقعی تبدیل شود.
خودروهای اسپرت آفرود در اواخر سال 2022 در گروه فولکس واگن محبوبیت زیادی داشتند و این روند با Activesphere ادامه دارد، البته در شکل مفهومی بزرگتر و کاربردی تر. این خودروی چهار در 16.4 فوتی (5 متری) به اندازه پورشه 911 یا لامبورگینی هوراکان یک خودروی اسپورت خالص نیست، اما قطعاً با مشخصات فستبک، بدنه منحنی و نگاه خیره تیز بینش، برخی از ویژگیهای خودروهای اسپرت را به رخ میکشد.
از نظر آمادگی برای خارج از جاده، Activesphere کاملاً بالاتر از میانگین کوپه کراس اوور دارای یک سیستم تعلیق بادی تطبیقی و چرخهای بزرگ 22 اینچی است که توسط لاستیکهای 285/50 که برای همه مسیرها مناسب می باشد تجهیز شده است. سیستم تعلیق قابل تنظیم با فاصله بالاتر از سطح زمین نسبت به تویوتا تاکوما، 9.8 اینچ (248 میلی متر) فضای آزاد بین زمین و شاسی باقی می گذارد. در بزرگراه، راننده میتواند سیستم تعلیق را به تنظیمات پیشفرض 8.1 اینچی (208 میلیمتری) برای کنترل دقیقتر کاهش دهد.
پیشرانه کاملاً الکتریکی Activesphere هر چهار چرخ را از طریق سیستم Quattro AWD با موتورهای اختصاصی محور جلو و عقب درگیر می کند. این موتورها در مجموع 436 اسب بخار (325 کیلووات) و 531 پوند فوت (720 نیوتن متر) گشتاور تولید می کنند که منجر به شتاب سرعت 0-100 کیلومتر در ساعت 4.9 ثانیه ای می شود.
آئودی Sphere از مفهوم کراس اوور الکتریکی معمولی و فراموش نشدنی فراتر می رود و جنبه کاربردی مفهوم CUV (کراس اوور) خود را کمی جدی تر می گیرد. با فشار یک دکمه، کانسپت اسپورت بک به یک “اکتیوبک” تبدیل می شود و یک تخت کوچک به سبک پیکاپ را با درب عقب کشویی باز می کند. این تخت برای دو دوچرخه برقی طراحی شده است و میتواند به راحتی چمدان های گلف، ویک برد و اسکیهای آبی را به دریاچه یا وسایل زمستانی را به کوهها حمل کند. برای ورزش های زمستانی، این مفهوم حتی شامل یک قفسه اسکی جمع شونده یکپارچه در سقف است.
Activesphere بسته باتری تخت 100 کیلووات ساعتی خود را در فاصله بین دو محور 117 اینچی (2970 میلیمتری) خود حمل میکند و آئودی محدوده مسافتی را بیش از 372 مایل (600 کیلومتر) تخمین میزند. زمانی که اولین خودروهای PPE تولیدی وارد صحنه شوند، خواهیم دید که این رقم به چه شکل است، اما معماری باتری 800 ولت بخشی تایید شده از برنامه تولید است. در Activesphere، این به معنای افزودن 186 مایل (300 کیلومتر) برد در کمتر از 10 دقیقه است، در حالی که رانندگان با 25 دقیقه فرصت می توانند از سطح شارژ 5 به 80 درصد بپرند.
همانند طرح های مفهومی قبلی Sphere، Activesphere با سطح 4 خودرانی بارگذاری شده است که به رانندگان این امکان را میدهد که فرمان را در دست بگیرند یا تمام کنترل را به وسیله نقلیه واگذار کنند. در حالت خودران، فرمان، پدالها و داشبورد عقب میروند و فضای باز گستردهای در جلوی راننده و سرنشین جلو ایجاد میشود. در این حالت جلوپنجره شفاف Singleframe با شیشه جلو ترکیب می شود تا نمای وسیعی از جاده پیش رو ارائه دهد.
اما نمای پنجره آنالوگ متعلق به قرن بیستم است. کسانی که به دنبال چیزی پیشرفته تر هستند می توانند برای ترکیبی از نماهای دوربین و ویژگی های تعاملی محتوای سه بعدی، و اطلاعات رانندگی دقیق به هدست های واقعیت مجازی خود متصل شوند. به عنوان مثال، در یک محیط خارج از جاده، این سیستم می تواند گرافیک های توپوگرافی سه بعدی با وضوح بالا را بر روی تصویربرداری واقعی از منظره نمایش دهد، و اطلاعات و پوشش های ناوبری را اضافه کند.
هر سرنشین یک هدست واقعیت مجازی مخصوص به خود دارد و محتوا به صورت جداگانه قابل تنظیم است و از طریق ترکیبی از نگاه چشم و کنترلهای لمسی مجازی حساس به حرکت کنترل میشود. مسافران همچنین میتوانند از این کنترلهای مجازی برای اصول اولیه مانند صدای خودرو و تنظیمات آب و هوای کابین استفاده کنند.
آئودی میگوید این هدستها حتی میتوانند در خارج از خودرو، نه تنها برای کارهای مرتبط با خودرو مانند نظارت بر شارژ، بلکه برای فعالیتهای غیرمرتبط مانند مسیر دوچرخهسواری کوهستانی با واقعیت افزوده و ناوبری در پیست اسکی استفاده شوند.
ما مطمئن نیستیم که بازار زیادی برای مینی یک پیکاپ همه کاره 4×4 کراس اوور کوپه وجود داشته باشد، اگرچه ما قطعاً دوست داریم که یکی از آن ها را داشته باشیم، اما Activesphere به طور موثر چندین وسیله نقلیه ممکن را به طور همزمان پیش نمایش می دهد. آئودی میگوید معماری PPE که با پورشه توسعه داده میشود، میتواند طیف وسیعی از سبکهای خودروهای پرحجم، از جمله خودروهای SUV و CUV را پشتیبانی کند. همچنین اشاره میکند که Activesphere ابعاد بیرونی تقریباً مشابهی با سدان A6 دارد.
آئودی طرح مفهومی Active sphere را روز پنجشنبه در استودیوی طراحی مالیبو خود معرفی کرد. اکنون که سری مفهومی Sphere با پیشنمایش PPE رسما کامل شده است، این شرکت قصد دارد تا پیش از پایان سال 2023 چندین خودرو سری Sphere را بهسرعت معرفی کند.