معماری عجیب پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3

تراشه پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 ،حدود یک ماه پیش در سایت GeekBench ظاهر شد. با این حال، چیز زیادی در مورد طراحی تراشه گفته نشد.

شرکت کوالکام در نوامبر سال گذشته اسنپدراگون 8 نسل 2 را معرفی کرد و پس از انتقال به فناوری 4 نانومتری TSMC، کاربران از عملکرد دستگاه و مصرف انرژی آن شگفت زده شدند.

به گزارش تکناک، اسنپدراگون 8 نسل 3 هم اکنون موضوع بسیاری از شایعات دنیای تکنولوژی است. تراشه پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 ،حدود یک ماه پیش در سایت GeekBench ظاهر شد. با این حال، چیز زیادی در مورد طراحی تراشه گفته نشد.

در حالی که انتظار می رود فهرست دقیق تری از ویژگی های این تراشه جدید ارائه شود، اما گزارش های جدید ادعا می کنند که فرکانس پردازشی این تراشه از 3.5 گیگاهرتز به حداکثر 3.72 گیگاهرتز افزایش می یابد.

از نظر معماری دو گزارش جداگانه وجود داشته است. یک گزارش ادعا می کند که این پردازنده پرچمدار، دارای طراحی “1+5+2” خواهد بود. با این حال، گزارش دیگری وجود دارد که ادعا می کند این پردازنده معماری «1+4+3» خواهد داشت.

طراحی  اسنپدراگون 8 نسل 3 

گزارش سومی هم در مورد معماری این تراشه وجود دارد که اتفاقا خیلی عجیب است. مدل داخلی اسنپدراگون 8 SM8650 نسل 3 با کد Lanai است. یک گزارش جدید نشان می دهد که معماری این پردازنده فوق العاده پیشرفته است. همانطور که توسط Kuba Wojciechowski اشاره شده است، این پردازنده از طراحی 8 هسته‌ای «1+2+3+2» استفاده خواهد کرد.

در این پردازنده جدید، یک هسته فوق العاده بزرگ مبتنی بر Cortex-Xn (که در آن n یک عدد است) پردازنده ARM به نام Hunter ELP وجود دارد. دو هسته بزرگ مبتنی بر A7xx یک CPU هستند در حالی که سه هسته متوسط ​​بر اساس A7xx همان CPU هستند. دو هسته کوچک مبتنی بر Hayes A5xx از همان تراشه هستند.

Hunter ELP جانشین Cortex-X3 یا Cortex-X4 است در حالی که Hunter جانشین Cortex-A715 است. همچنین هیز جانشین Cortex-A510R1 است. تا چند ماه دیگر در نشست ARM اطلاعات بیشتری در مورد این تراشه ها خواهیم داشت.

از جهات دیگر، پردازنده گرافیکی Qualcomm Snapdragon 8 Gen3 (suite of system-on-a-chip (SoC) semiconductor products) از Adreno 740 به Adreno 750 ارتقا خواهد یافت. علاوه بر این، فرکانس آن نیز بین 770 مگاهرتز و 1 گیگاهرتز خواهد بود. نظر شما در مورد طراحی 8 هسته ای «1+2+3+2» چیست؟

امتیازات  اسنپدراگون 8 نسل 3

تنها یک ماه پیش، Qualcomm Snapdragon 8  نسل 3 برای اولین بار در سایت GeekBench ظاهر شد. امتیاز اجرای تک هسته ای و امتیاز چند هسته ای اسنپدراگون 8 نسل 3 به ترتیب 1930 و 6236 است. این یک پیشرفت بزرگ نسبت به پردازنده تک هسته‌ای 1524 و چند هسته‌ای 4597 اسنپدراگون 8 نسل 2 است.

تراشه جدید اپل یعنی A16 Bionic ، امتیاز چند هسته ای 5447 و امتیاز تک هسته ای 1877 را در GeekBench دریافت کرد. Snapdragon 8  نسل 2 با امتیاز تک هسته ای 1524 و امتیاز چند هسته ای 4597، عملکرد تحسین برانگیزی دارد. به عبارت دیگر، اسنپدراگون 8 Gen3 سرانجام بر Apple A16 پیروز شد.

البته باید این مسئله را هم در نظر گرفت که عملکرد این تراشه می تواند رو به بالا یا پایین تغییر کند زیرا این تراشه فقط یک مدل برای اهداف مهندسی است. با این حال، مدتی برای راه اندازی رسمی این تراشه طول می کشد. به همین دلیل، رقبای آن زمان دارند تا قابلیت های تراشه های خود را افزایش دهند. پس از آشنایی با قابلیت‌های برتر TSMC، بعید به نظر می‌رسد که کوالکام به زودی به سامسونگ برگردد. همچنین، گزارش‌ها ادعا می‌کنند که A17 اپل، فناوری 3 نانومتری TSMC را در انحصار خود درمی آورد. اگرچه اسنپدراگون 8 نسل 3 همچنان با استفاده از فناوری 4 نانومتری TSMC تولید خواهد شد.

با پیشرفت در عملکرد، کارایی باتری و ویژگی‌های جدید مانند پشتیبانی از اتصال 5G و ضبط ویدیوی 8K، پردازنده‌های پرچمدار اسنپدراگون (برند الکترونیکی در آمریکا) در طول سال‌ها رشد چشمگیری داشته‌اند. بدون شک شرکت های زیادی وجود ندارند که بتوانند با کوالکام رقابت کنند. به نظر می رسد که فقط مدیاتک در این مورد تلاش زیادی می کند. با این وجود، کوالکام همچنان در بازار پرچمداران، نسبت به همتایان خود برتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.