پنتاگون جدیدترین موشک کروز مافوق صوت خود را تا سال2027 عرضه می‌کند

موشک کروز مافوق صوت جدید (HACM) تا 20 برابر سریعتر پرواز می کند و اولین سلاح تولید انبوهی خواهد بود که از موتورهای اسکرم جت تنفس هوا استفاده می کند.

پنتاگون موشک های کروز فراوانی در زرادخانه خود دارد، از تاماهاوک با سابقه طولانی گرفته تا JASSM-ER جدید. اما موشک جدیدی که قرار است در سال 2027 به طوررسمی استفاده شود کاملاً متفاوت است.

به گزارش تک ناک، موشک کروز مافوق صوت جدید (HACM) تا 20 برابر سریعتر پرواز می کند و اولین سلاح تولید انبوهی خواهد بود که از موتورهای اسکرم جت تنفس هوا استفاده می کند.
شرکت های Raytheon و Northrop Grumman قراردادی به ارزش 985 میلیون دلار برای توسعه اولین موشک کروز مافوق صوت جهان به دست آوردند. HACM که برای ایالات متحده و استرالیا ساخته شده است، یک موشک کروز مافوق صوت هوا به هوا است که برای حمله سریع به اهداف روی زمین طراحی شده است. طبق مفاد قرارداد، پنتاگون باید اولین موشک های عملیاتی را در سال 2027 دریافت کند.
در سال 2020، ایالات متحده و استرالیا به طور مشترک مشارکت آزمایشی تحقیقات پرواز یکپارچه صلیب جنوبی یا SCIFiRE را آغاز کردند SCIFiRE که از نام صورت فلکی که بر روی پرچم ملی استرالیا ظاهر می شود گرفته شده است، طرحی برای توسعه یک سیستم تسلیحات مافوق صوت تنفس هوا طراحی شده بود که برای حمل در هواپیماهای آمریکایی و استرالیایی، از جمله F/A-18 Super Hornet، F-35A Joint Strike Fighter طراحی شده بود. این قرارداد نمونه اولیه Raytheon SCIFiRE را به یک سیستم تسلیحاتی واقعی تبدیل می کند.
HACM یک سلاح تاکتیکی است که برای استفاده در روز اول درگیری های متعارف در مقیاس بزرگ طراحی شده است. ژنرال سی کیو براون، رئیس ستاد نیروی هوایی در آخرین بیانیه نیروی هوایی گفت: HACM به فرماندهان ما انعطاف‌پذیری تاکتیکی برای به کارگیری جنگنده‌ها برای نگهداری اهداف با ارزش و حساس به زمان در معرض خطر و درعین حال حفظ بمب‌افکن‌ها برای سایر اهداف استراتژیک ارائه می‌کند.
موشک های کروز سنتی اساساً هواپیماهای بدون خلبان هستند. مانند بسیاری ازهواپیماها، موتورهای توربوفن، نیروی پیشران موشک‌های کروز تامین می کند و آنها را با سرعت‌های زیر صوت به سمت هدف می‌برند. موشک‌های کروز برای جلوگیری از شناسایی توسط رادارهای زمینی در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و سرعت پایین‌تر به آنها کمک می‌کند تا در ارتفاع پایین‌تر پرواز کنند و زمین را در آغوش بگیرند. به عنوان مثال موشک های کروز تاماهاوک در ارتفاعی بین 98 تا 164 فوتی با سرعت 550 مایل در ساعت پرواز می کنند.
HACM یک سلاح مافوق صوت است، به این معنی که با سرعت 5 ماخ یا سریعتر پرواز می کند اما ما دقیقا نمی دانیم که چقدر سریعتر پرواز می کند. بیشتر موشک‌هایی که در جو باقی می‌مانند، مانند موشک‌های هوا به هوا، حداکثر سرعتی در حدود 3 ماخ به بالا دارند. SCIFiRE برگرفته از برنامه قبلی HIFiRE بود که یک موتور اسکرام جت را با سرعتی تا 8 ماخ آزمایش می کرد.
HACM اولین سیستم تسلیحاتی عملیاتی در جهان خواهد بود که از موتور اسکرم جت استفاده می کند. مانند موتورهای توربوفن، اسکرام جت ها اکسیژن را از جو اطراف جمع می کنند تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرند.
یک تفاوت اصلی بین این دو این است که یک موتور توربوفن اکسیژن را در سرعت های زیر سرعت صوت جمع آوری می کند، در حالی که یک موتور جت اسکرام آن را با سرعت های مافوق صوت جذب می کند.
اکسیژن بیشتر به معنای سوخت بیشتر برای موتور اسکرام جت است که به آن امکان می دهد موشک را حتی سریعتر به حرکت درآورد. به گفته ناسا، موتورهای اسکرام جت باید حداقل تا 15 ماخ کار کنند. این سرعت معادل 185020 کیلومتر در ساعت ترجمه می‌شود، یا به اندازه‌ای سریع که بتواند در حدود دو ساعت یک دور کامل دور زمین بچرخد.
سلاح های مافوق صوت مضوع داغ در جنگ افزارها هستند. اکثر قدرت‌های هسته‌ای اعلام شده از نظر فنی برای نیم قرن یا بیشتر دارای تسلیحات مافوق صوت بوده‌اند، زیرا موشک‌های بالستیک حامل کلاهک‌های هسته‌ای با سرعت مافوق صوت حرکت می‌کنند و با سرعت 24000 کیلومتر در ساعت به اهداف خود ضربه می‌زنند. این نسل جدید تسلیحات مافوق صوت از این جهت متفاوت است که ماهیت غیرهسته ای دارد – حداقل تا کنون – و بلافاصله میتواند در یک جنگ متعارف استفاده شود.
چیزهای زیادی در مورد HACM وجود دارد که ما نمی دانیم. ما نمی دانیم که واقعا با چه سرعتی پرواز می کند، یا میتواند چه مسافتی را پرواز کند. تنها چیزی که می دانیم این است که به اندازه کافی کوچک است که توسط یک جت جنگنده حمل شود و تا سال 2027 آماده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.