شرکت Boom شریکی برای تولید موتور مافوق صوت جدیدش پیدا نکرد

رولز رویس، شریک این شرکت برای ساخت موتور مافوق صوت ، اوایل این ماه اعلام کرد که پس از دو سال قرارداد خود را با Boom پایان داده است.

سایت اینسایدر روز دوشنبه گزارش داد که شرکت Boom مستقر در کلرادو، که هدفش بازگرداندن جت های مافوق صوت به آسمان است، در یافتن شریکی برای به اشتراک گذاشتن این رویا با آنها شکست خورده است.

به گزارش تک ناک، رولز رویس، شریک این شرکت برای ساخت موتور ، اوایل این ماه اعلام کرد که پس از دو سال قرارداد خود را با Boom پایان داده است.

سفر از میامی به لندن در پنج ساعت یا کمتر ممکن است برای مسافران هوایی و خطوط هوایی یک رویا باشد. Boom Technology که در سال 2014 تأسیس شد، قصد دارد این رویا را تحقق ببخشد و اخیراً هواپیمای Overture خود را معرفی کرد که بسیار شبیه به یک کنکورد است اما بسیار کوچکتر است و حداکثر می تواند 80 مسافر را حمل کند.
این شرکت همچنین یک سفارش از United Airlines برای تحویل 20 هواپیما تا سال 2029 با گزینه اضافه کردن 40 فروند دیگر سفارش دارد.

هیچ سازنده موتوری برای مقابله با چالش مافوق صوت وجود ندارد
چند روز پس از اعلام این خبر، رولز رویس، تولید کننده موتوربرای Boom ، اعلام کرد که پس از بررسی دقیق مبنی بر اینکه “بازار مافوق صوت هوانوردی تجاری” اولویت آنها نیست، به قرارداد خود پایان می دهد. با توجه به این اتفاق می توان انتظار داشت که بوم در بازاری مملو از تولیدکنندگان موتور به سازنده دیگری روی آورد.
با این حال، GE Aviation، Honeywell و Safran Aircraft Engines علناً اعلام کردند که موتورهای مافوق صوت نیز برای آنها اولویت ندارند واین وضعیت گزینه های کمی برای Boom باقی می گذارد. بر اساس گزارش Insider، GE Aviation پروژه موتور مافوق صوت را تا سال گذشته با Aerion دنبال کرده بود. با این حال، چالش های مالی همراه با توسعه موتور مافوق صوت، شرکت را به تعطیلی کشاند.

مسیر بوم به یک هواپیمای مافوق صوت زمانی بسته شد که افسر ارشد پایداری شرکت Pratt & Whitney جت‌های مافوق صوت را موضوعی فرعی خواند. موضع سازندگان موتور مطابق با صنعت سفرهای هوایی است و بهینه سازی سوخت را به عنوان اقدامی برای کاهش آلاینده های آن در اولویت قرار می دهد.
در گزارشی که در اوایل سال جاری منتشر شد، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) اشاره کرد که سفرهای مافوق صوت 7 تا 9 برابر بیشتر از جت‌های با زیرسرعت صوت به ازای هر مسافر، در هر کیلومتر، سوخت مصرف می‌کنند.

بوم در مرحله بعد چه خواهد کرد؟
بوم قبلاً اعلام کرده بود که از سوخت پایدار هوانوردی (SAF) برای کاهش انتشار کربن ناشی از سفرهای مافوق صوت استفاده خواهد کرد. با این حال، گزارش شده است که ایکائو این رویکرد را به عنوان استفاده ضعیف از منابع کمیاب مانند SAF رد کرده است.
با این حال، گردش رویدادها بوم را با چالش مهم تری مواجه کرده است که ممکن است حتی بوم نتواند اولین پرواز تجاری را با هواپیمای مافوق صوت خود انجام دهد. در بیانیه ای، بوم به اینسایدر گفت که شریک برای ساخت موتور جدیداش و جزئیات برنامه های خود را برای ارائه سفرهای هوایی مافوق صوت و در عین حال پایدار در اواخر سال جاری اعلام خواهد کرد.
کارشناسان به اینسایدر گفتند در صورتی که Boom نتواند سازندگان موتور را برای همکاری متقاعد کند، ممکن است مجبور شود این چالش را به تنهایی انجام دهد. این یک ریسک بزرگ برای Boom خواهد بود زیرا بوم باید بدون نقض پتنت ها و طرح های موجود چالش ساخت موتور مافوق صوت را برطرف کند و در عین حال روی طراحی هواپیمای خود نیز کار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.