چگونه نزدیک‌ترین برخورد مشتری با زمین را ببینیم؟

دیک‌ترین برخورد مشتری با زمین در هفتاد سال اخیر

اگر به تماشای آسمان پس از تاریکی هوا عادت دارید، احتمالاً اخیراً عصرها متوجه یک ستاره درخشان در شرق شده اید. این در واقع یک ستاره  و یا زهره نیست .

به گزارش تک ناک، مشتری، بزرگ‌ترین سیاره در همسایگی کیهانی  زمین است که با نزدیک‌تر شدن به زمین درخشش بیشتر می شود. فاصله کنونی بین مشتری و زمین نزدیک ترین فاصله بین این دو سیاره در هفت دهه اخیر است.

غول عظیم گازی قرار است امسال در 26سپتامبر (4 مهر) درمقابل خورشید در آسمان قرار بگیرد. این پدیده تضاد نامیده می شود. به همین دلیل مشتری اندکی پس از غروب خورشید در شرق و اندکی پس از غروب خورشید در غرب، با درخشش فزاینده ای  قابل رویت است.اگر آسمان و چشمانی صاف دارید، تمام آنچه را که برای رصد این رویداد نیاز است دارید.

به عبارت دیگر، زمین در نقطه‌ای در مدارخود قرار دارد که کمترین فاصله با مشتری و مدار آن قرار گرفته . از آنجایی که مدار سیاره ها اشکال  کاملاً دایره‌ای نیستند، فاصله بین دو سیاره ما می‌تواند از تقابلی به تضاد دیگر متفاوت باشد (تضاد با مشتری تقریباً هر 13 ماه یکبار اتفاق می‌افتد). بنابراین این می تواند فرصتی از نوع فرصت های یک بار در زندگی  باشد تا رصد  خوبی از مشتری داشته باشیم.

در حال حاضر، مشتری درخشان ترین جرم آسمانی در آسمان شب به جز ماه است. تشخیص آن بسیار آسان است. کافی است چند ساعت پس از غروب آفتاب به بیرون بروید، به افق شرقی مورد نظر نگاه کنید و سپس شروع به رصد به سمت بالا کنید و به دنبال درخشان ترین جسمی باشید که به نظر نمی رسد مانند دیگر ستارگان سوسو کند یا چشمک بزند.

digikala

این احتمالاً یک فرصت عالی برای تمرین با هر سطحی از تلسکوپ یا دوربین دوچشمی است تا ببینید آیا می توانید رصد دقیق تری از نزدیک‌ترین برخورد مشتری با زمین داشته باشید و شاید حتی تعدادی از بزرگترین قمرهای مشتری را نیز رصد کنید.

لحظه رسمی تضاد مشتری در 26 سپتامبر(4 مهر) است، زمانی از نظر فنی نزدیک‌ترین برخورد مشتری با زمین اتفاق بیفتد مشتری در  درخشان ترین وضعیت  خود خواهد بود، اما احتمالاً بدون با چشم غیر مسلح این مقدار درخشندگی دیده نشود.

با این حال، اتفاقی که در آن غروب خواهد افتاد این است که این سیاره بسیار نزدیک به غروب خورشید طلوع می کند و سپس بسیار نزدیک به طلوع خورشید غروب می کند.

اما می توانید امشب  بیرون رفته  و بهترین نمای  (چند) نسل گذشته  را داشته باشید. همچنین تقویم های خود را برای تقابل سیاره ای بعدی، زمانی که مریخ در اوایل دسامبر(دی ماه) در آسمان روشن می شود، علامت بزنید.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.