یک مطالعه جدید نشان میدهد که سوگیری زبانی در زبان انگلیسی آنقدر گسترده شده است که حتی در رباتهای چت هوش مصنوعی نیز ریشه دوانده است.
به گزارش تکناک، زبانی که با هدف بهتر شدن و کارایی بیشتر با آن سر و کار داریم، عملا ما را تشویق میکند تا برای بهبود سخن، به جایی که از آن چیزی را کم کنیم، به آن چیزهایی بیشتری اضافه می کنیم. این مسئله می تواند ما را وادار به انجام اقداماتی کند که به طور غیرضروری چیزهایی را که قصد ارتقاء آن ها را داریم، پیچیده می کند.
یک تیم تحقیقاتی بینالمللی از دانشگاههای بیرمنگام، گلاسکو، پوتسدام و دانشگاه نورث امبریا مطالعهای را در مجله Cognitive Science منتشر کرده است که جزئیات یافتههای خود را شرح میدهد.
دکتر بودو وینتر، دانشیار زبانشناسی در دانشگاه بیرمنگام گفت: مطالعه ما با استناد به تحقیقات موجود نشان میدهد وقتی افراد به دنبال بهبود و بالا بردن کارایی یک چیز هستند، عموما چیزهایی را اضافه میکنند.
وی ادامه داد: ما متوجه شدیم که همین مسئله عمیقاً در زبان انگلیسی هم جا افتاده است. به عنوان مثال، کلمه “بهبود” از نظر معنایی به کلماتی مانند “افزودن” و “افزایش” نزدیک تر است تا “کم کردن” و “کاهش”. بنابراین وقتی کسی در یک جلسه می گوید: “آیا کسی ایده ای برای بهبود دارد؟” همه به دنبال افزودن هستند نه کم کردن.
همچنین این تحقیق نشان میدهد که سایر افعال تغییر، مانند “تغییر کردن”، “بهتر شدن”، “تجدید نظر کردن” یا “تقویت کردن” به روشی مشابه رفتار میکنند و اگر این سوگیری زبانشناختی کنترل نشود، میتواند اوضاع را بدتر کند.
این سوگیری جمعی در سطوح مختلف ساختار و کاربرد زبان انگلیسی یافت میشود و به صورت معکوس نیز عمل می کند. واژههای مرتبط در زمینههای “بهبود” فراوان تر و مثبت تر از واژه های مربوط به کم کردن و یا کاهش هستند.
این موضوع به حدی گسترده است که حتی رباتهای چت هوش مصنوعی نیز آن را در خود جای دادهاند. پژوهشگران از هسته ChatGPT یعنی GPT-3 پرسیدند که چه نظری درباره کلمه “افزودن” دارد. ChatGPT پاسخ داد: “کلمه ‘افزودن’ کلمهای مثبت است که هر چیزی را بهتر می کند. به عنوان مثال، اگر به قهوه شکر اضافه کنید، احتمالاً طعم بهتری خواهد داشت. همچنین، اگر یک دوست جدید به زندگی خود اضافه کنید، احتمالاً خوشحالتر خواهید بود.”
دکتر وینتر نتیجه می گیرد: سوگیری مثبت در زبان انگلیسی چیزی است که همه ما باید از آن آگاه باشیم چراکه می تواند بر تصمیمات ما تأثیر بگذارد.این امر به این معنی است که ما از قبل آماده اضافه کردن لایه های بیشتر، سطوح بیشتر و چیزهای بیشتری هستیم در حالی که ممکن است حذف یا ساده سازی نتیجه بهتری برای ما داشته باشد.