همه آنچه باید از دیابت نوع 2 بدانید

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا(CDC)، بیش از 37 میلیون نفر در این کشور با دیابت نوع 2 زندگی می کنند.

به گزارش تکناک، دیابت نوع 2 که ناشی از سبک زندگی است،شایع ترین نوع دیابت است که بیش از 90 تا 95درصد موارد در ایالات متحده را تشکیل می دهد.دیابت نوع 1 منشا ژنتیکی دارد و درصد کمتری از موارد را تشکیل می دهد.

اگر تشخیص داده شود که شما دیابت دارید به این معنی است که گلوکز خون یا قند خون در بدن شما بالاست. به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، قند خون بالا زمانی رخ می دهد که مشکلاتی در ترشح انسولین وجود داشته باشد.انسولین هورمونی است که گلوکز را برای تامین انرژی به سلول های بدن منتقل می کند.

اگر انسولین وجود نداشته باشد یا به درستی کار نکند،در نهایت میزان گلوکز در بدن شما بیش از حد می شود که این مسئله به طور بالقوه می تواند منجر به مشکلات در سلامتی در آینده شود.در اینجا می توانید آنچه باید در مورد تأثیر دیابت بر بدن بدانید را بخوانید.

 

 

وقتی دیابت دارید در بدن چه اتفاقی می افتد

اثرات دیابت بر بدن بستگی به نوع دیابت شما دارد.انواع دیابت شامل دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 است.

به گفته MedlinePlus، دیابت نوع 1 دارای جنبه های خودایمنی است.در این نوع دیابت بدن شما تولید انسولین را متوقف می کند (یا انسولین بسیار کمی تولید می کند) زیرا سیستم ایمنی بدن شما به سلول های پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند،حمله می کند. NIDDK خاطرنشان کرد که افراد مبتلا به این نوع دیابت هر روز به تزریق انسولین نیاز دارند.

اگر دیابت نوع 2 دارید،بدن شما انسولین کافی تولید نمی کند یا انسولین به درستی عمل نمی کند تا سطح قند خون شما را پایین نگه دارد.در مورد این نوع دیابت، استفاده از انسولین ممکن است متفاوت باشد.

علاوه بر این، برای کسانی که دیابت نوع 2 دارند و بعضا برخی که دیابت نوع 1 دارند،عضلات، چربی و کبد که به طور معمول قند خون را می گیرند و از آن برای تولید انرژی استفاده می کنند،شروع به از دست دادن حساسیت خود به انسولین می کنند.به گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA) این وضعیتی است که به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود.

در فردی که مقاومت به انسولین دارد، لوزالمعده با ترشح بیشتر این هورمون پاسخ می دهد.حتی اگر سطح انسولین تا حدی افزایش یابد،حتی مقدار افزایش یافته هم برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون کافی نیست.

اگر دیابت درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک فرد همچنان قند خون بالایی داشته باشد که درمان نشده باقی بماند، این مسئله می تواند راه را برای سایر مشکلات سلامتی در سراسر بدن باز کند.طبق NIDDK،این مسائل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. سکته
  2. آسیب عصبی
  3. بیماری های قلبی، کلیوی یا دندانی
  4. مشکلات چشمی یا پا

دیابت درمان نشده همچنین می تواند افراد را به سمت مشکلات حافظه یا ذهنی سوق دهد.به عنوان مثال، محققان یک مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی که در آوریل 2019 منتشر شد،متوجه شدند که شرکت کنندگان بالای 45 سال که دیابت درمان نشده داشتند،دچار اختلال شناختی، به ویژه حافظه اپیزودیک (به یاد آوردن تجربیات قبلی) شده بودند.

علاوه بر این، MedlinePlus نشان داد که در دراز مدت،دیابت همچنین می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های استخوانی، مشکلات گوارشی، عفونت‌ها و حتی افسردگی کند.

مدیریت بیماری

مدیریت دیابت با همکاری خود شما و پزشکتان شروع می شود.پزشک شما می‌تواند بر اساس نوع دیابت یا سایر مشکلات سلامتی شما، یک برنامه درمانی فردی به شما ارائه دهد.

علاوه بر این، MedlinePlus توصیه می‌کند که هر سه ماه یک بار به پزشک خود مراجعه کنید، اما این زمان‌بندی ممکن است بر اساس بیماری شما متفاوت باشد.پزشک شما می‌تواند به شما اطلاع دهد که آیا عوارض مرتبط با دیابت در بدن شما وجود دارد یا خیر.

داروها، رژیم غذایی و ورزش معمولاً در درمان دیابت گنجانده می شود.طبق تحقیقات ADA، داروهای این بیماری ممکن است شامل داروهای خوراکی بدون استفاده از انسولین باشند.از نظر رژیم غذایی، خوردن کربوهیدرات‌های سالم‌تر و فیبر بیشتر می‌تواند منجر به کاهش قند خون شود، در حالی که ورزش می‌تواند حساسیت بدن به انسولین را افزایش دهد.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که سطح قند خون خود را هر روز یا طبق دستور پزشک خود کنترل می کنید. این مسئله به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا سطح قند خون شما درست است یا خیر.

NIDDK پیشنهاد می کند که در کنار جدی گرفتن تشخیص این بیماری،آموزش در مورد دیابت و نگهداری سوابق درمانی می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند.علاوه بر این، یک مقاله در مجله دیابت و چاقی بالینی در مارس 2021 نشان داد که مداخلات مبتنی بر درمان، مانند درمان های روانی،اگاهی ذهنی و تکنیک های حل مسئله می توانند در افزایش انگیزه شما برای مقابله با این بیماری،نقش داشته باشند.

در مورد درمان دیابت،بیشتر مسئله مربوط به کنترل و مدیریت این بیماری توسط خود شماست، اما کنترل این بیماری همیشه هم آسان نیست. با این حال شما می‌توانید راه‌هایی برای حفظ انگیزه و سلامت خود در طولانی مدت پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.