همه آنچه باید از رژیم گوشتخواری بدانید

رژیم گوشتخواری یک رژیم غذایی محدود است که اکثر غذاهای گیاهی از جمله میوه ها، سبزیجات و لوبیا را حذف می کند. هنگام پیروی از این رژیم غذایی، فرد برای تامین تمام یا بیشتر نیازهای غذایی خود تنها به محصولات حیوانی متکی است.

به گزارش تکناک، این رژیم غذایی در میان افرادی که می خواهند وزن کم کنند و بیماری هایی مانند دیابت را بهبود بخشند، محبوب است. البته نگرانی‌های متعددی در رابطه با این الگوی غذایی وجود دارد، اما برخی استدلال می‌کنند که رژیم گوشت‌خواری راهی سالم برای غذا خوردن است.

این مقاله به بررسی رژیم غذایی گوشتخواران می پردازد و همه چیزهایی را که باید در مورد چیستی آن، نحوه پیروی از آن و اینکه چگونه این روش غیر متعارف غذا خوردن بر سلامتی تأثیر می گذارد، به شما می گوید.

نحوه پیروی از رژیم غذایی گوشتخواری

اگرچه رژیم گوشتخواری اخیراً رایج شده است، اما دانشمندان صدها سال است که به این رژیم بسیار کم کربوهیدرات علاقه مند هستند.

چندین گزارش از محققان وجود دارد که از رژیم غذایی سنتی مبتنی بر گوشت در جوامع قطبی یا عشایری در دهه 1700 تقلید می کنند. برای مثال، در سال 1797، دکتر جان رولو پس از مطالعه رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات مردم بومی سنت لوسیا، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را با استفاده از یک رژیم غذایی که عمدتاً شامل گوشت و چربی بود، درمان کرد. پس از کشف اینکه رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت مفید است، تا زمانی که انسولین در سال 1921 کشف شد، به روشی گسترده برای مدیریت این بیماری تبدیل شد.

رژیم گوشتخواری که امروزه می شناسیم توسط دکتر شان بیکر با کتابی با عنوان رژیم گوشتخواری که در سال 2018 تالیف کرد، رایج شد. این نسخه از رژیم گوشتخواری از حذف کامل غذاهای گیاهی و تکیه کامل به گوشت و سایر محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، غذاهای دریایی و لبنیات پرچرب حمایت می کند.

برخی از طرفداران گوشتخواری از یک رژیم سخت گوشتخواری پیروی می کنند که فقط شامل غذاهای حیوانی می شود، در حالی که برخی دیگر از نسخه های محدودتر پیروی می کنند که مصرف مقادیر کمی از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات کم کربوهیدرات در آن مجاز است.

با این حال، اکثر افرادی که از رژیم‌های گوشتخواری پیروی می‌کنند، بیشتر کالری خود را از گوشت و سایر غذاهای حیوانی دریافت می‌کنند.

غذاهایی که می توانید بخورید

اگرچه نسخه‌های مختلفی از رژیم گوشتخواری وجود دارد، اما اکثر افرادی که از این الگوی غذایی پیروی می‌کنند، عمدتاً غذاهای حیوانی مصرف می‌کنند، مانند:

  • گوشت: استیک، گوشت خوک، گوشت چرخ کرده، گاومیش کوهان دار، بره و گوزن
  • گوشت های اندام: جگر، قلب و کلیه ها
  • طیور: مرغ، اردک و بوقلمون
  • غذاهای دریایی: سالمون، ساردین، صدف، صدف و میگو
  • لبنیات پرچرب: ماست، پنیر و کره پرچرب
  • تخم مرغ: تخم مرغ کامل و زرده تخم مرغ

علاوه بر غذاهای حیوانی، افرادی که رژیم غذایی گوشتخواری دارند، چاشنی هایی مانند نمک، فلفل، گیاهان و ادویه جات و ترشی جات را نیز مصرف می کنند.

یک مطالعه در سال 2021 که شامل داده‌های مربوط به رژیم غذایی 2029 نفر از رژیم‌های سبک گوشتخواری بود، نشان داد که محصولات مشتق از گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوسفند و گوزن متداول‌ترین مواد غذایی مصرفی هستند و پس از آن تخم‌مرغ و محصولات لبنی غیر شیری قرار دارند. این مطالعه همچنین نشان داد که بیش از 50 درصد از شرکت کنندگان حداقل یک بار در روز قهوه می نوشند.

غذاهایی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید

افرادی که از رژیم های گوشتخواری پیروی می کنند بیشتر کالری خود را از غذاهای حیوانی دریافت می کنند. اگرچه نسخه‌های کمتر محدودکننده‌ای از رژیم غذایی گوشتخواران وجود دارد، اما غذاهای زیر معمولاً توسط افرادی که از این الگوی غذایی پیروی می‌کنند، محدود یا کاملاً قطع می شود مانند:

  • میوه ها: انواع توت ها، سیب، انگور، موز، آووکادو و هلو
  • سبزیجات: سیب زمینی، کدو سبز، کلم بروکلی، مارچوبه و سبزیجات
  • غلات و محصولات مبتنی بر غلات: نان، کینوآ، برنج، ماکارونی و رشته فرنگی
  • آجیل و دانه ها: بادام، بادام هندی، کره بادام زمینی، دانه کدو تنبل
  • لوبیا: لوبیا سیاه، نخود، لوبیا چشم بلبلی و عدس
  • میان وعده ها و شیرینی ها: کوکی ها، چیپس، بستنی، کیک و آب نبات
  • نوشیدنی های قندی: آبمیوه، نوشابه، نوشیدنی های قهوه شیرین و نوشیدنی های انرژی زا

آب، بهترین نوشیدنی در هنگام پیروی از رژیم غذایی گوشتخواری است، اگرچه بسیاری از افرادی که از این رژیم پیروی می کنند چای و قهوه را در برنامه روزانه خود قرار می دهند.

علاوه بر این، برخی از افراد مقدار کمی سبزیجات کم کربوهیدرات مانند سبزی و کدو سبز را در این رژیم مجاز می دانند.

فواید این رژیم چیست؟

در حال حاضر، تحقیقات محدودی برای بررسی مزایای سلامتی رژیم غذایی گوشتخواری وجود دارد.

با این حال، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات می‌توانند برای سلامتی برخی افراد، مانند افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مفید باشند.

اگرچه هیچ قانون کلی در مورد نسبت درشت مغذی های رژیم گوشتخواری وجود ندارد، اما به طور کلی می توان آن را نوعی رژیم غذایی پر پروتئین و بسیار کم کربوهیدرات در نظر گرفت. مطالعات نشان می دهد که برخی از رژیم های غذایی بسیار کم کربوهیدرات، مانند رژیم کتوژنیک، می تواند برای درمان برخی بیماری ها مفید باشد. اما، به خاطر داشته باشید که رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات مشابه رژیم گوشتخواری نیستند و در حال حاضر شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم گوشتخواری به‌طور خاص سلامت را به هر نحوی بهبود می‌بخشد.

برخی از فواید این رژیم شامل موارد زیر است:

تنظیم میزان قند خون

رژیم های کم کربوهیدرات برای بهبود نتایج سلامتی در افراد مبتلا به دیابت موثر است. این به این دلیل است که این رژیم‌ها حاوی غذاهای غنی از کربوهیدرات هستند که بیشترین تأثیر را بر میزان قند خون و انسولین دارند.

اگر فردی از رژیم غذایی گوشتخواری پیروی کند، کربوهیدرات او به حداقل می رسد و میزان قند خون و اتکا به داروهای دیابت احتمالاً کاهش می یابد.

در مطالعه ای که در سال 2021 انجام شد و شامل داده‌های مربوط به رژیم غذایی 2029 نفر که از رژیم‌های غذایی سبک گوشتخواری به مدت 9 تا 20 ماه پیروی می کردند، بود، محققان متوجه شدند که شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش سطح هموگلوبین A1c (HbA1c) خود را تجربه کردند. A1c نشانگر کنترل قند خون است و افراد بعد از آن، کاهش قابل توجهی در مصرف داروهای دیابت داشتند. در واقع، از بین 262 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 (T2DM)، 84 درصد داروهای دیابت خوراکی را قطع کردند و 92 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 مصرف انسولین را قطع کردند.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات بیشتری برای بررسی اثربخشی و ایمنی رژیم گوشتخواری مورد نیاز است. همچنین توجه به این نکته مهم است که دیابت را می‌توان با استفاده از رژیم‌های غذایی کمتر محدودکننده، مانند رژیم‌های گیاهی و رژیم‌های کم کربوهیدرات فراگیرتر، که برای سلامت کلی بسیار بهتر هستند و در درازمدت راحت‌تر رعایت می شوند، مدیریت کرد.

کاهش وزن

رژیم گوشتخواری، بسیاری از غذاها و نوشیدنی های دخیل در افزایش وزن از جمله غذاهای فوق فرآوری شده و شکر اضافه را حذف می کند. از آنجایی که این الگوی غذایی دارای غذاهای غنی از کربوهیدرات کم و پروتئین زیاد است که سیر کننده ترین درشت مغذی است، احتمالاً رژیم گوشتخواری حداقل در کوتاه مدت باعث کاهش وزن می شود.

در مطالعه سال 2021 که در بالاتر ذکر شد، شرکت کنندگان کاهش قابل توجهی در شاخص توده بدنی (BMI) خود که به معنای اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن است، پس از پیروی ار رژیم غذایی گوشتخواری گزارش کردند.

این مسئله خیلی دلگرم کننده به نظر می رسد، اما رژیم گوشتخواری بسیار محدود است و احتمالاً برای اکثر مردم ناپایدار است. رژیم های مشابه مانند رژیم کتوژنیک نیز برای کاهش وزن کوتاه مدت موثر هستند. با این حال، رژیم‌هایی که تعدادی از غذاهای سالم را حذف می‌کنند، بسیار دشوار هستند و بیشتر شواهد نشان می‌دهند که در درازمدت، اثربخشی آن‌ها کمتر است.

این بدان معناست که حتی اگر رژیم گوشتخواری ممکن است کاهش وزن سریع را افزایش دهد، اما رژیم های غذایی فراگیرتر که پیروی از آنها آسان تر است، احتمالاً برای کاهش وزن طولانی مدت و حفظ وزن سالم به همان اندازه موثر هستند.

سایر مزایای احتمالی

شرکت کنندگانی که در مطالعه سال 2021 شرکت کردند، گزارش دادند که پیروی از یک رژیم غذایی گوشتخواری منجر به بهبود سلامت کلی، سلامت جسمی و روانی و برخی از بیماری های آنها شده است.

این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که رژیم گوشتخواری، غذاها و نوشیدنی های مرتبط با سلامت جسمی و روانی ضعیف، از جمله غذاهای فوق فرآوری شده و قندهای اضافی را حذف می کند.

اما به خاطر داشته باشید که شرکت کنندگانی که در این مطالعه شرکت کردند تنها به مدت 9 تا 20 ماه از رژیم غذایی گوشتخواری پیروی می کردند. این که رژیم گوشتخواری چگونه بر سلامت طولانی مدت از جمله خطر ابتلا به برخی بیماری ها تأثیر می گذارد، ناشناخته است.

به طور کلی، تحقیقات بیشتری برای درک کامل اینکه چگونه رژیم گوشتخواری بر سلامت کلی تأثیر می گذارد، مورد نیاز است.

خطرات و عوارض جانبی

اگرچه طرفداران رژیم گوشتخواری پیشنهاد می کنند که این روش غذا خوردن می تواند به کاهش وزن و بهبود بیماری های مزمن کمک کند، اما چندین نکته منفی و مهم برای این روش غذا خوردن وجود دارد.

اول این که این رژیم غذایی بسیار محدودکننده است و غذاهایی را که به بهبود سلامت و تامین مواد مغذی ضروری مانند میوه ها و سبزیجات معروف هستند، حذف می کند. رژیم های غذایی کم محصول به طور مداوم با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله سرطان و بیماری های قلبی و همچنین خطر مرگ و میر کلی مرتبط هستند.

مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده نیز با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و بیماری های قلبی مرتبط است.

یکی دیگر از نگرانی‌های رژیم گوشتخواری تأثیر زیست‌محیطی الگوی غذایی سرشار از گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی است. تحقیقات نشان می دهد که تولید گوشت قرمز به طور قابل توجهی به انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند و تأثیر قابل توجهی بر گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی دارد.

علاوه بر این، رژیم غذایی با غذاهای گیاهی کم می تواند منجر به عوارض جانبی ناخوشایندی مانند یبوست، خستگی، تضعیف خلق و خو، کمبود مواد مغذی و موارد دیگر شود.

یک نمونه از رژیم فقط گوشتخواری

  • صبحانه: تخم مرغ و بیکن
  • ناهار: همبرگر با پنیر
  • میان وعده: ماهی ساردین
  • شام: استیک

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.