هیولا ؛ جدیدترین سیاهچاله نزدیک به زمین کشف شد

سیاهچاله هیولا

کشف ستاره شناسان معتقد اند سیاهچاله “هیولا” ممکن است نزدیکترین سیاهچاله به زمین باشد که تاکنون کشف شده است.

به گزارش تکناک، ستاره شناسان ممکن است سیاهچاله هیولایی را کشف کرده باشند که یکی از نزدیک ترین سیاهچاله های شناخته شده به زمین است. به گفته این تیم، سیاهچاله با جرمی معادل 12 خورشید، بی سر و صدا “عملا در حیاط خلوت ما” در کمین  نشسته است.

جای تعجب نیست که برای اجسامی که به قدری تاریک هستند که خود نور نمی تواند از آنها فرار کند، یافتن سیاهچاله ها در میان تاریکی جوهری فضا بسیار دشوار است. آنها اغلب خود را با پرتاب شعله های نور در حین خوردن غبار و گاز، بلعیدن ستاره ها یا برخورد با یکدیگر ممکن است نمایان کنند. اما به سختی می توان تعداد بیشتری از آنها را که در فضا کمین کرده اند را مشخص کرد.

برای بررسی، اخترشناسان در مطالعه جدید داده های تقریباً 200هزار منظومه ستاره ای دوتایی را که توسط مأموریت اسکن آسمان گایا شناسایی شده بودند، بررسی کردند. در این میان، تیم به دنبال نشانه هایی از ستاره هایی بود که به دور اجسام عظیم و دیده نشده می چرخیدند.

دکتر سوکانیا چاکرابارتی، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ما به دنبال اجرامی گشتیم که گزارش شده بود دارای جرم همراه بزرگ هستند اما روشنایی آنها را می‌توان به یک ستاره مرئی نسبت داد. “بنابراین، دلیل خوبی دارید که فکر کنید همدم آنها جسمی تاریک است.”

digikala

امیدوارکننده‌ترین نامزدها با اندازه‌گیری طیف نور ستارگان، با استفاده از طیف وسیعی از ابزارها از جمله رصدخانه کک در هاوایی و تلسکوپ غول پیکر ماژلان در شیلی بررسی شدند. اگر سیاهچاله ای در آنجا وجود داشته باشد، می توان آن را تشخیص داد زیرا تأثیر گرانشی عظیم آن بر طیف نور ستاره در طول مدارش تأثیر می گذارد.

محل سیاهچاله تازه شناسایی شده
محل سیاهچاله تازه شناسایی شده

با استفاده از این روش، یک سیستم به طور خاص توجه آنها را جلب کرد . یک ستاره قابل مشاهده با جرمی کمی کمتر از خورشید، که به دور چیزی با جرمی بیش از 12 برابر جرم  خورشید بیشتر می چرخید و هر 185 روز یک بار یک مدار را کامل طی میکرد.

دکتر چاکرابارتی می‌گوید: کشش سیاه‌چاله روی ستاره‌ی خورشیدمانند مرئی را می‌توان با این اندازه‌گیری‌های طیف‌سنجی ، که به ما سرعت خط دید را به دلیل تغییر داپلر می‌دهد تعیین کرد. با تجزیه و تحلیل سرعت های خط دید ستاره مرئی ( این ستاره مرئی شبیه به خورشید خودمان است ) می توانیم استنباط کنیم که سیاهچاله همراه چقدر جرم دارد، همچنین دوره چرخش، و مدار چقدر غیرعادی است. این اندازه‌گیری‌های طیف‌سنجی به‌طور مستقل گایا را تأیید کرد و همچنین نشان داد این سیستم دوتایی از یک ستاره مرئی تشکیل شده است که به دور یک جسم بسیار پرجرم نامرئی می‌چرخد.

قابل توجه این است که این سیاهچاله تنها 1550 سال نوری از ما فاصله دارد. ممکن است خیلی نزدیک به نظر نرسداما در واقع، این یکی از نزدیک ترین سیاه چاله های است که تاکنون کشف شده است .

در حال حاضر این عنوان متعلق به یک شی در منظومه V Puppis است که حدود 960 سال نوری از ما فاصله دارد، اما هنوز تایید نشده است که این یک سیاهچاله است. دیگر صاحبان عنوان اخیر عبارتند از HR 6819 و “یونیکورن”، به ترتیب در فاصله 1000 و 1120 سال نوری، اما هر دوی آنها از آن زمان به عنوان دیگر اجرام فشرده طبقه بندی شده اند.

البته، هر احتمالی وجود دارد که این شی جدید به همان سرنوشت دچار شود، اما مشاهدات بیشتر به تایید هویت آن کمک می کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.