واکسن کووید مصونیت در برابر ابتلای مجدد را بالا می‌برد

افرادی که پیش‌تر به کووید 19 آلوده شده‌اند، با تزریق واکسن از 60 تا 94 درصد محافظت بیشتر در برابر ابتلای مجدد سود می‌برند.

به گزارش تکناک، این مطالعه جدید به رهبری کترین فایندراپ نیلسن در موسسه Statens Serum  دانمارک انجام شده و یافته های آن در 22 نوامبر در مجله PLOS Medicine با دسترسی آزاد، گزارش شد.

در طول همه گیری اخیر، واکسن کووید یکی از بهترین ابزارهای موجود برای مهار گسترش COVID-19 بوده است. افرادی که به این ویروس آلوده شده‌اند، از ایمنی طبیعی طولانی‌مدتی برخوردار بودند، اما خواست فایندراپ نیلسن و تیمش بررسی سود‌آوری واکسن برای این افراد نیز بود. این تیم، داده‌های عفونت و واکسیناسیون ثبت‌شده در سراسر دانمارک، شامل همه افرادی ساکن در این کشور با تست مثبت ویروس و انجام واکسیناسیون بین ژانویه 2020 تا ژانویه 2022، را تجزیه و تحلیل کرد.

مجموعه داده‌ها شامل بیش از 200هزار نفر با آزمایشSARS-CoV-2  مثبت در طول هر یک از پیک‌های آلفا، دلتا و اومیکرون می‌شد. تجزیه و تحلیل آنها نشان داد در افراد مبتلا به عفونت های پیشین، واکسیناسیون سبب محافظت تا ۹ ماه با 71 درصد در طول دوره آلفا، 94 درصد در طول دوره دلتا و 60 درصد در طول دوره امیکرون در برابر عفونت مجدد، می‌شود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد وواکسن کووید از افراد در برابر SARS-CoV-2 بیشتر از ایمنی طبیعی در طول هر سه موج از انواع مختلف آن محافظت می‌کند.

digikala

نویسندگان خاطرنشان کردند مطالعه کنونی برای تعیین میزان محافظت واکسن در برابر پیامدهای شدید مانند مرگ و بستری در بیمارستان بسیار کوتاه بوده‌است و برای پاسخ به این سؤال، مطالعات آتی با زمان‌های پیگیری طولانی‌تر ضروری است. از منظر بهداشت عمومی، این بینش در مورد اثربخشی واکسن می تواند به تصمیم گیرندگان کمک کند تا زمان بندی و اجرای استراتژی های واکسیناسیون را برای مؤثرتر کردن آن برنامه ریزی کنند.

فایندراپ نیلسن می‌افزاید: در این مطالعه‌ به یک اثربخشی قابل توجه واکسن در برابر عفونت مجدد SARS-CoV-2 که نشان‌دهنده اهمیت واکسیناسیون برای افراد با ایمنی طبیعی است، پی برده‌ایم.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.