محققان شواهد جدیدی از وجود اقیانوس در اعماق زمین یافتند

محققان شواهد جدیدی از وجود اقیانوس در اعماق زمین یافتند

یک تیم بین المللی از محققان در مطالعه جدیدی که در مجله Nature Geoscience منتشر شده است، به این نتیجه رسیدند که در عمق صدها کیلومتری در زمین آب و دی اکسید کربن به دام افتاده بسیار بیشتری از آنچه قبلا تصور می شد وجود دارد.وجود اقیانوس در اعماق زمین

به گزارش تک ناک، این تحقیق می تواند پیامدهای گسترده ای بر درک ما از چرخه آب زمین و چگونگی تکامل آن به دنیای اقیانوسی که امروزه می شناسیم در طول 4.5 میلیارد سال گذشته داشته باشد.

فرانک برنکر، محقق مؤسسه علوم زمین در دانشگاه گوته در فرانکفورت، در بیانیه‌ای گفت: در این مطالعه ما نشان دادیم که منطقه انتقال یک اسفنج خشک نیست، بلکه مقادیر قابل‌توجهی آب را در خود جای داده است. این همچنین ما را یک قدم به ایده ژول ورن در مورد اقیانوسی در داخل زمین نزدیکتر می کند.

در حالی که این مخزن وسیع احتمالاً دوغاب تیره ای از رسوبات و سنگ های آبدار است و تحت فشارهای تقریباً غیرقابل تصور ممکن است در حجم کل فوق العاده باشد.

برانکر افزود: این رسوبات می توانند مقادیر زیادی آب و CO2 را در خود نگه دارند.اما تاکنون مشخص نبود که چه مقدار به شکل مواد معدنی و کربنات های آبدار و پایدارتر وارد منطقه انتقال می شود و آیا واقعاً مقادیر زیادی آب در آنجا ذخیره می شود یا خیر.”
در واقع، طبق این بیانیه، در منطقه انتقال ممکن است تا شش برابر مقدار آب موجود در تمام اقیانوس‌های زمین روی آب وجود داشته باشد.

الماسی که تیم آنالیز کردند از ناحیه ای در گوشته زمین آمده است که در آن رینگ وودیت عنصری که فقط تحت فشار و دمای بالا در گوشته زمین تشکیل می شود، اما می تواند آب را به خوبی نگه دارد بسیار زیاد یافت می شود. برگ برنده این است که الماس مورد تجزیه و تحلیل حاوی رینگ وودیت و در نتیجه آب نیز بود.
دانشمندان قبلاً پس از تجزیه و تحلیل الماس مشابه در سال 2014 مشکوک بودند که منطقه گذار زمین مقدار زیادی آب را در خود جای داده استو به وجود وجود اقیانوس در اعماق زمین مشکوک شده بودند، اما آخرین تحقیقات به این نظریه اعتبار می بخشد.

سوزت تیمرمن، ژئوشیمیدان گوشته و دانشجوی فوق دکتری در دانشگاه آلبرتا، که در این مطالعه شرکت نداشت، به ساینتیفیک امریکن گفت: اگر فقط یک نمونه داشته باشید، آن نمونه فقط می تواند دلیل وجود یک منطقه آبدار در عمق زمین باشد، در حالی که اکنون ما نمونه دوم را از یک منطقه دیگر از اعماق زمین داریم پس می توانیم بگوییم که این فقط یک اتفاق نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.