ارائه ویژگی‌های جدید گوگل به نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید

گوگل در تلاش برای ارائه ویژگی‌های جدید به گوشی‌های به‌روزرسانی‌‌نشده است و با انتشار مجموعه‌ای به نام Extension Software Developer Kit، به توسعه‌دهندگان اجازه استفاده از ویژگی‌هایی مانند photo picker جدید اندروید 13 در برخی برنامه‌های نسخه‌های اندروید 11 و 12 را می‌دهد.

گوگل در تلاش برای ارائه ویژگی‌های جدید به گوشی‌های به‌روزرسانی‌‌نشده است و با انتشار مجموعه‌ای به نام Extension Software Developer Kit، به توسعه‌دهندگان اجازه استفاده از ویژگی‌هایی مانند photo picker جدید اندروید 13 در برخی برنامه‌های نسخه‌های اندروید 11 و 12 را می‌دهد.

به گزارش تکناک، طبق پست وبلاگ مربوط به این تغییر، این ویژگی پشتیبانی از عملکردهای خاص پلتفرم را به نسخه های اندروید موجود گسترش می دهد.

با وجود تاثیر مثبت استفاده از photo picker، به نظر می‌رسد گوگل برنامه‌های بیشتری برای Extension SDK داشته باشد. اسکات وستور، سخنگوی گوگل، می‌گوید: این به‌روزرسانی همچنین زمینه را برای گسترش تست Privacy Sandbox در اندروید فراهم می‌کند. Privacy Sandbox جایگزین در حال پیشرفت گوگل برای سیستم ردیابی تبلیغات فعلی آن است و این شرکت در حال برنامه ریزی برای عرضه نسخه بتا برای این سیستم در اندروید 13 می‌باشد.

تاکنون، گوگل در مورد ارائه Privacy Sandbox به نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل صحبتی نکرده است. در عوض، همچنین به نظر می‌رسد این مجموعه به شرکت در ارائه  Privacy Sandbox به نسخه‌های جدیدتر اندروید بدون نیاز به انتشار به‌روزرسانی‌های اصلی سیستم عامل کمک خواهد کرد. این وبلاگ از این آزمایش به عنوان نمونه ای برای نحوه معرفی ویژگی های جدید، بدون انتشار به‌روز رسانی‌های اصلی و امکان ورود سریعتر نوآوری ها اشاره می‌کند.

مدت‌هاست گوگل در حال پایه‌ریزی اجازه به‌روزرسانی اجزای اصلی اندروید از طریق Play Store است. اکنون، از آن برای ایجاد تغییراتی در APIهای مورد استفاده توسعه‌دهندگان استفاده کرده‌ و راه‌های جدیدی برای بررسی توانایی‌های سیستم در اختیار آنها قرار داده‌است. روند ارائه این ویژگی‌ها پیچیده است و عمدتاً توسعه دهندگان در حال استفاده از سیستم جدید اخبار مربوط به آن را در پست‌های وبلاگ خود اعلام می کنند. به عنوان مثال در photo picker، یک توسعه‌دهنده می‌تواند با مرور کد خود، به‌روزرسانی نهایی گوشی کاربر با اندروید 11 را  بررسی و در صورت امکان، از photo picker جدید را استفاده کند.

این تازه‌ترین تلاش گوگل برای اطمینان از ارائه ویژگی‌های جدید به کاربران با دستگاه‌های قدیمی‌تر، حتی در‌صورت عدم انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری توسط شرکت سازنده گوشی است. با اندروید 10، این شرکت با معرفی «Project Mainline» قصد  به‌روزرسانی بخش‌هایی از سیستم‌عامل از طریق Play Store  را داشت. Mainline خود به دنبال Project Treble در اندروید ۸ توسعه یافت و به گفته توسعه‌دهندگان XDA، قرار بود به‌روزرسانی‌ها را برای تولیدکنندگان تلفن آسان‌تر کند.

در نتیجه این تلاش‌ها، برخی از سیستم‌های اندروید برای کنترل مواردی مانند پخش رسانه، Wi-Fi، مجوزها و حتی Android Runtime مدولار شده‌اند و به گوگل کنترل بیشتری بر نحوه به‌روزرسانی آنها می‌دهد. این شرکت به جای انتشار نسخه جدید اندروید، از طریق سرویس‌های Google Play با ارائه به‌روزرسانی‌ها از طریق Play Store، ویژگی‌های جدیدی مانند کارت‌های شناسایی دیجیتالی دولتی ارائه کرده است.

در مورد تلاش اخیر، به طور قطع محدودیت هایی نیز وجود خواهد داشت. در هر به‌روزرسانی سیستم‌عامل ماژول‌های جدیدی اضافه می‌شود. به عنوان مثال، امکان مدولار کردن همه مواد در اندروید 10 توسط گوگل وجود نداشت. در اندروید ۱۲، طراحی و زمان‌بندی آن مدولار و در اندروید ۱۳مواردی مانند بلوتوث، AppSearch و UWB به اجزا مدولار آن تبدیل شد. در صورت استفاده از اندروید 11، افزودن ویژگی‌ها به آن برای گوگل کار آسانی نیست، زیرا سیستم‌عامل امکانات مدولار‌سازی کمتری دارد و‌ امکان به‌روز‌رسانی قسمتی از آن از طریق Play Store  هنوز وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.