چرا عرق سوز می شویم؟

چرا عرق سوز می شویم؟

بثورات گرمایی یک تحریک پوستی است که در اثر تعریق بیش از حد در شرایط گرم و مرطوب ایجاد می شود و با نام میلیاریا، گرمای خاردار یا عرق سوز شدن نیز شناخته می شود.

به گزارش تکناک، این بثورات می تواند زمانی ایجاد شود که مجاری و غدد عرق شما مسدود شوند. بثورات گرمایی یا عرق سوز شدن در میان کودکان خردسال، به ویژه نوزادان بین 1 تا 3 هفته، شایع‌تر است. اما هر فردی در هر سنی ممکن است دچار بثورات گرمایی شود. در واقع تا 30 درصد از بزرگسالانی که در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنند، این مشکل را تجربه می کنند.

عرق سوز شدن می تواند با وارد شدن به یک منطقه خنک تر و کمتر مرطوب درمان شوند. مهم است که ناحیه آسیب دیده را خنک و خشک نگه دارید.

علائم بثورات گرمایی

بثورات گرمایی معمولاً مانند مجموعه ای از جوش های قرمز یا تاول های کوچک به نظر می رسد. این بثورات به احتمال زیاد در مناطقی که پوست شما با دیگر قسمت های پوست تماس دارد ظاهر می‌شود، مانند:

  • گردن
  • کشاله ران
  • سینه ها (زیر)
  • زیر بغل
  • چین های آرنج

همچنین بزرگسالان ممکن است در مکان‌هایی که لباس‌هایشان به پوستشان برخورد می‌کند، مانند بالاتنه، بثورات گرمایی ایجاد کنند.

اگر بثورات گرمایی دارید، ممکن است پوست شما خارش زیادی هم داشته باشد. حتی ممکن است در جایی که بثورات قرار گرفته است، درد یا گزگز نیز احساس کنید.

انواع بثورات گرمایی

علائم شما می تواند بر اساس نوع بثورات گرمایی که دارید متفاوت باشد. نوع بثورات گرمایی شما بستگی به این دارد که تا چه حد عمق پوست شما تحت تاثیر قرار گرفته است. انواع مختلف بثورات گرمایی عبارتند از:

  • Miliaria crystallina: این نوع بثورات گرمایی خفیف‌ترین نوع هستند و فقط در لایه بالایی پوست شما را درگیر می‌کنند. تاول ها 1 تا 2 میلی متر هستند و شبیه قطرات آب هستند. برجستگی های شفاف و پر از مایع می توانند به راحتی بشکنند. از آنجایی که بثورات فقط لایه بالایی پوست را درگیر می کند، معمولاً هیچ التهابی وجود ندارد.
  • میلیاریا روبرا: این نوع بثورات گرمایی شایع ترین هستند. این نوع بثورات در عمق بیشتری از پوست رخ می دهد و بنابراین باعث التهاب می شود. به دلیل التهاب، این بثورات ممکن است خارش دار و دردناک باشد (یا خاردار، از این رو به آن بثورات خاردار می‌گویند). در این نوع از بثورات گرمایی، تاول ها بزرگتر از تاول های miliaria crystallina هستند.
  • Miliaria pustulosa: این نوع بثورات گرمایی زمانی رخ می دهد که برجستگی های ملتهب میلیاریا روبرا با چرک پر شود. این ممکن است به معنای وجود عفونت باکتریایی باشد.
  • Miliaria profunda: این شکل کمتر رایج بثورات گرمایی، عمیق ترین لایه پوست شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع بثورات گرمایی باعث ایجاد ضایعات سفت و برجسته می شود که همرنگ پوست شما هستند. ممکن است علائمی نداشته باشید یا خیلی خارش داشته باشید.

ماندگاری بثورات گرمایی چقدر است؟

مدت زمان ماندگاری بثورات گرمایی بستگی به نوع آن دارد. Miliaria crystallina معمولاً در روزهای پس از عرق کردن در محیط گرم ظاهر می شود و به سرعت در عرض 24 ساعت از بین می رود. Miliaria profunda می تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از تعریق ایجاد شود و کمتر از یک ساعت پس از توقف تعریق از بین برود. بیشتر موارد بثورات گرمایی به محض انتقال به یک محیط خنک بهبود می یابند.

چه عواملی باعث بروز بثورات گرمایی می شوند؟

بثورات گرمایی با مسدود شدن غدد عرق و مجاری ایجاد می شود. انسداد می تواند توسط مواردی مانند باکتری ها ایجاد شود. انسداد باعث نشت عرق به بیرونی ترین لایه پوست شما می شود و باعث تورم و انسداد مجرای بیشتر می شود. عرق زیر پوست می تواند منجر به بروز بثورات گرمایی شود.

عرق کردن شایع ترین علت بثورات گرمایی است، به این معنی که شرایط گرم یا مرطوب جایی است که در آن بثورات گرمایی شایع است. تب بالا نیز می تواند منجر به بروز این بثورات شود. برخی دیگر از علل احتمالی بثورات گرمایی عبارتند از:

  • پوشیدن لباس تنگ
  • چسب هایی که برای اهداف پزشکی روی پوست شما قرار می گیرند
  • فعالیت بدنی شدید
  • سندرم مروان (یک بیماری نادر که باعث تعریق بیش از حد یا هیپرهیدروزیس می شود)
  • داروهایی که باعث تعریق می شوند، مانند داروی فشار خون بالا کاتاپرس (کلونیدین)

بثورات گرمایی می تواند بر افرادی که بیماری یا آسیبی دارند که آنها را برای مدت طولانی در تخت یا روی صندلی نگه می دارد، تأثیر بگذارد. عدم حرکت باعث تجمع عرق و گرما در زیر آنها می شود که این مسائل می تواند منجر به بثورات گرمایی شود. به طور مشابه، افرادی که با پتوهای بیش از حد یا لباس خواب خیلی گرم می خوابند، ممکن است دچار این بثورات شوند.

اگرچه هرکسی ممکن است دچار بثورات گرمایی شود، اما نوزادان و کودکان در معرض خطر بیشتری هستند زیرا مجاری عرق آنها به طور کامل توسعه نیافته است.

بثورات گرمایی چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایشی برای تشخیص بثورات گرمایی در دسترس نیست. به طور معمول، یک پزشک می تواند بثورات گرمایی را فقط با نگاه کردن به پوست شما تشخیص دهد.

پزشک ممکن است از یک درماتوسکوپ برای بررسی بثورات استفاده کند، به خصوص اگر پوست تیره تری دارید. این دستگاه کوچک دوربین مانند به پزشک اجازه می دهد تا دید بدون مانعی از بثورات را داشته باشد. اگر پزشک هنوز مطمئن نیست که بثورات شما بثورات گرمایی است یا چیز دیگری، ممکن است نمونه برداری از پوست را پیشنهاد کند.

بثورات گرمایی چگونه درمان می شود؟

برای درمان بثورات گرمایی، باید تعریق خود را کاهش دهید و مجاری عرق مسدود شده خود را باز کنید. موثرترین درمان برای بثوراتی گرمایی، خارج شدن از محیط گرم و مرطوب و خنک و خشک کردن پوست است.

می توانید وارد یک فضای تهویه مطبوع شوید یا برای گردش هوا پنکه بگذارید. همچنین می توانید از یک کمپرس خنک برای کاهش دمای پوست خود استفاده کنید، اما باید مطمئن شوید که پس از استفاده از کمپرس، پوست خود را کاملا خشک کنید. استفاده از پنکه می تواند به خشک شدن سریع پوست شما کمک کند.

درمان های خاص تری بر اساس نوع بثورات گرمایی که دارید توصیه می شود. به عنوان مثال، میلیاریا کریستالینا معمولاً به درمان دیگری به جز خشک و خنک نگه داشتن پوست نیاز ندارد زیرا بثورات معمولاً خود به خود برطرف می شوند. برای میلیاریا روبرا، هدف کاهش التهاب است، بنابراین کورتیکواستروئیدهایی مانند کرم Kenalog (تریامسینولون) 0.1 درصد ممکن است برای یک تا دو هفته توصیه شود.

اگر به miliaria pustulosa مبتلا شوید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی مانند کلئوسین (کلیندامایسین) را برای درمان عفونت توصیه کند. تحقیقات زیادی در مورد درمان میلیاریا پروفوندا وجود ندارد و درمان معمولاً از تکنیک‌های عمومی برای مدیریت بثورات گرمایی پیروی می‌کند.

سایر کارهایی که می توانید برای کنترل علائم بثورات گرمایی، به ویژه خارش انجام دهید، شامل موارد زیر است:

  • از صابون قطران کاج استفاده کنید: صابون قطران کاج را می توان برای کاهش خارش و التهاب ناشی از بیماری های پوستی مانند بثورات گرمایی استفاده کرد. به سادگی کف صابون را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. سپس، پوست خود را بشویید و خشک کنید.
  • حمام بلغور جو دوسر کلوئیدی بگیرید: اگر بثورات پوستی شما خارش خاصی دارد، بهتر است چند قطره از بلغور جو دوسر کلوئیدی (بلغور جو دوسر آسیاب شده که در مایع معلق است) را در حمام خود استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد که عصاره کلوئیدی بلغور جو دوسر ممکن است اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشد که می تواند به کاهش خارش کمک کند.
  • حمام جوش شیرین: گاهی اوقات قرار دادن جوش شیرین در حمام می تواند به آرام کردن خارش پوست کمک کند. 1/4 فنجان جوش شیرین را در حمام آب گرم قرار دهید و 10 دقیقه پوست خود را در آن قرار دهید تا خارش برطرف شود. مطمئن شوید که پس از اتمام کار کاملا بدن شما خشک شده است.
  • پوست خود را خشک نگه دارید: پودر می تواند به خشک نگه داشتن پوست شما در حین بهبودی کمک کند. اگر در بستر استراحت هستید، باید سعی کنید موقعیت خود را طوری تنظیم کنید که بدنتان عرق نکند. اگر شرایطی دارید که باعث تب می شود، سعی کنید آن را مدیریت کنید تا دمای بدن خود را پایین بیاورید و از تعریق جلوگیری کنید.
  • لباس های گشاد بپوشید: پوشیدن لباس های گشاد می تواند با جلوگیری از اصطکاک ناشی از لباس های تنگ تر به بهبود پوست شما کمک کند. همچنین شما می توانید از پزشک خود در مورد برداشتن هر گونه بانداژ یا تکه هایی که ممکن است مانع از ورود هوا به پوست شما شود، بپرسید.
  • لایه برداری پوست: از بین بردن سلول های مرده پوست می تواند به رفع انسداد غدد عرق شما کمک کند.

هنگام درمان بثورات گرمایی از استفاده از پماد یا کرم خودداری کنید. پزشک می تواند به شما توصیه کند که کدام گزینه درمانی برای شما و نوع بثورات گرمایی شما بهترین گزینه است.

نحوه جلوگیری از بثورات گرمایی

از آنجایی که بثورات گرمایی ناشی از مسدود شدن غدد عرق است، هر کاری که می توانید برای کاهش میزان تعریق انجام دهید، می تواند به جلوگیری از ایجاد بثورات گرمایی کمک کند. به عنوان مثال، متخصصان پوست به طور معمول توصیه می‌کنند که لباس‌های سبک و گشاد و تهیه شده از پنبه بپوشید.

همچنین متخصصان پوست توصیه می کنند با گرفتن دوش های خنک، استفاده از فن ها و گذراندن زمان در مکان های مطبوع، از گرم شدن بیش از حد پوست خود در صورت امکان جلوگیری کنید. همچنین باید فعالیت ها یا رژیم های ورزشی خود را در خنک ترین قسمت روز برنامه ریزی کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر بثورات گرمایی خود به خود از بین می روند. با این حال، اگر بثورات گرمایی شما پس از سه یا چهار روز همچنان باقی ماندند، باید به یک پزشک مراجعه کنید. ضمنا اگر به نظر می رسد که بثورات شما در حال بدتر شدن هستند، باید مجددا پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، بثورات گرمایی ناشی از عفونت است که نیاز به درمان دارد.

همچنین اگر بثورات باعث خارش شدید شما می شود یا اگر بثورات متورم یا چرکی هستند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر علائم شدیدتر مرتبط با گرما، مانند گرمازدگی را تجربه می کنید، باید فورا به یک پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • گیجی
  • مشکل در تنفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram