چه چیزی بارد را از ChatGPT متمایز می‌کند؟

 با توجه به محبوبیت روزافزون ربات های چت هوش مصنوعی مانند ChatGPT، رقابت برای ساخت ربات‌های هوشمند چت بیشتر شده است. Bard ربات هوش مصنوعی گوگل، یکی از رقبای ChatGPT است که برای تکمیل موتور جستجوی این شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش تکناک، ربات هوش مصنوعی Bard گوگل ، بر اساس مدل زبانی LaMDA گوگل، طراحی شده که شبیه به GPT-3.5 ، مدل زبانی استفاده شده در ChatGPT است. بنابراین، این ربات قادر خواهد بود در مورد موضوعات مختلف گفتگو و متون جدید تولید کند. اما دقیقاً چه چیزی بارد را از ChatGPT متمایز می‌کند؟ در این مقاله می‌توانید به پاسخ این سوال بپردازید.

هوش مصنوعی بارد گوگل چیست؟

ربات هوش مصنوعی بارد گوگل، مانند ChatGPT و Bing Chat، یک ربات مولد و گفت و گو محور است. این ربات توانایی انجام کارهای خلاقانه، توضیح موضوعات پیچیده و استخراج اطلاعات از منابع مختلف اینترنتی را دارد. همچنین، این ربات قادر به ارائه پاسخ پرسش‌های ظریف مانند یافتن دستور العمل‌های مناسب برای موادی است که در یخچال وجود دارند. شما نمی توانید با جستجوی ساده در گوگل اطلاعات این چنینی را پیدا کنید.

تبدیل موتور جستجوی گوگل به یک دستیار مجازی توانا با Bard

گوگل در یکی از پست های وبلاگ خود اعلام کرد که ما می‌توانیم از این ربات درباره بهترین مهاجمان فوتبال جهان بپرسیم و سپس تمرین‌هایی برای تقویت مهارت‌های فوتبالی خود انجام دهیم، یا اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا را ​​به سادگی به یک کودک 9 ساله توضیح دهیم.

علاوه بر سؤالات ساده، شما می‌توانید از این ربات نظراتی مانند “آیا یادگیری پیانو آسان تر است یا گیتار؟” و اینکه “هر کدام به چقدر تمرین نیاز دارند؟” بپرسید. پاسخ به چنین سؤالاتی ممکن است حتی برای یک انسان هم دشوار و نیاز به تحقیق داشته باشد.

با این حال، گوگل می گوید که بارد می تواند اطلاعات بسیار زیاد را خلاصه کند. بر اساس تصاویر و دموهایی که تاکنون از این ربات دیده‌ایم، پاسخ‌هایی که این ربات می دهد ممکن است در بالای صفحات نتایج جستجو نشان داده شوند.

عملکرد متفاوت Bard به دلیل استفاده از مدل زبانی هوش مصنوعی

همانطور که قبلا ذکر شد، چت ربات بارد گوگل شباهت هایی با ChatGPT دارد. هر دو این ربات ها از یک مدل زبان بزرگ در هسته خود استفاده می کنند که برای مکالمات باز، بهینه شده اند. با این حال، آنها از یک مدل زبانی هوش مصنوعی مشابه استفاده نمی کنند. ChatGPT از  مدل زبانی GPT-3.5 استفاده می کند، در حالی که بارد قرار است از مدل زبانی LaMDA متعلق به  گوگل استفاده کند.

مدل‌های زبانی بزرگ مانند LaMDA و ChatGPT دارای یک مشکل اساسی هستند . آن ها در صورتی که قادر به تولید متن با کیفیت بالا هم باشند، باز هم پاسخ‌های به شدت متفاوتی ارائه می کنند. این مشکل به دلیل وابستگی توانایی تولید متن این ربات‌ها به داده ‌هایی است که به آنها ارائه می‌شود. به عنوان مثال، دانش ChatGPT محدود به تاریخ 2021 است و اگر در مورد اتفاقات بعد از آن بپرسید، ممکن است به شما پاسخی نادرست و ساختگی دهد. همچنین، انحراف در داده‌های آموزشی نیز می‌تواند منجر به پاسخ‌های نادرست و ساختگی شود.

این محدودیت‌ها احتمالا دلیلی برای تأخیر گوگل در عرضه بارد هستند. بارد می‌تواند پاسخ‌ های نادرست اما قابل قبولی تولید کند که می‌تواند به انتشار اطلاعات نادرست منجر شود. در واقع، چنین موضوعی  قبلا هم اتفاق افتاده است. سهام گوگل قبلاً هم در یک زمان سقوط کرده بود، زمانی که این شرکت یک ویدیوی نمایشی رسمی منتشر کرد که نشان می داد که یک خطا واقعی رخ داده است.

LaMDA  چیست؟

 LaMDA مخفف Language Model for Dialogue Applications و به معنای “مدل زبان برای برنامه های گفتگو”  است. یک مدل یادگیری ماشینی است که برای پیش بینی کلمات و جملات در گفتگوها آموزش دیده شده است.

گوگل برای ساخت  مدل هوش مصنوعی Bard ، از معماری شبکه مبتنی بر مبدل منبع باز استفاده کرده است و برای آموزش از مجموعه داده ای شامل 1.56 تریلیون کلمه گفتگوی عمومی و سایر اسناد عمومی وب استفاده کرده است. این مدل به عنوان یک چت ربات محاوره ای عمل می کند و خروجی آن دیالوگ هایی است که شبیه به صحبت های انسان ها هستند.

به گفته یک پست در وبلاگ Google Research، لامدا سه هدف اصلی را دنبال می کند: کیفیت، ایمنی و قابلیت مبنا. با این اهداف، این چت بات قادر است به درخواست هایی که منطقی و جالب هستند، پاسخ دهد. به عنوان مثال، LaMDA به جای استفاده از عبارت هایی مانند “من می بینم” یا “از شنیدن آن خوشحالم”، پاسخ هایی منطقی و قابل فهم ارائه می دهد. به منظور بهبود دقت پاسخ دهی، گوگل به LaMDA این امکان را داده است که اطلاعات را از منابع خارجی جستجو کند. به عبارت دیگر، LaMDA می تواند در زمان واقعی در اینترنت جستجو کند تا صحت پاسخ های خود را افزایش دهد.

 زمان عرضه گوگل Bard

متاسفانه، گوگل هنوز اطلاعاتی درباره اینکه آیا ربات چت بارد در دسترس عموم قرار می گیرد یا خیر، منتشر نکرده است. آخرین گزارشات ما نشان می دهد که این ربات چت در حال حاضر تنها برای “تست کنندگان مورد اعتماد” در دسترس است. گوگل اعلام کرده است که در آینده نزدیک، دسترسی به این ربات چت برای عموم مردم ممکن خواهد شد، اما هنوز جدول زمانی دقیقی مشخص نشده است. به دلیل تقاضای بسیار زیاد برای ربات های چت، گوگل احتمالا در ابتدا این ربات را در دسترس تعداد محدودی از کاربران قرار خواهد داد.

مانند سایر ربات‌های چت مبتنی بر یادگیری ماشین، بارد احتمالاً برای گوگل هزینه زیادی در منابع محاسباتی خواهد داشت. بر اساس برخی برآوردها، هر پاسخ این ربات چت ، ده برابر بیشتر از یک جستجوی معمولی برای شرکت هزینه دارد. محدود کردن استفاده از بارد به تعداد کمی از کاربران می تواند به شرکت کمک کند تا این هزینه ها را در طول زمان افزایش دهد.

نبرد بارد و ChatGPT

بزرگترین تفاوت بین بارد و ChatGPT این است که ربات چت گوگل به اطلاعات زنده در اینترنت دسترسی خواهد داشت. این برخلاف ChatGPT است که فقط به متن در داده های آموزشی خود که قبل از سال 2021 جمع آوری شده است، دسترسی دارد. درواقع بارد به روز تر از ChatGPT خواهد بود.

همچنین ممکن است بارد در دستگاه های مختلف مانند Android، سیستم عامل Chrome، Gmail، Docs و حتی مرورگر Chrome نیز قرار گیرد. مایکروسافت به نوبه خود قبلاً ربات چت بینگ را در مرورگر edge، چت های Skype و برنامه Teams ادغام کرده است.

با استفاده از این قابلیت ها، شما می‌توانید از بارد بخواهید که وب‌سایت‌ها را خلاصه کند و اسناد را مستقیماً در برنامه‌ها بنویسد، بدون اینکه نیازی به کپی کردن وجود داشته باشد. همچنین ممکن است بتوانید با استفاده از صدای خود با بارد ارتباط برقرار کنید، کاری که نمی توانید با ChatGPT انجام دهید.

هوش مصنوعی Bard گوگل می تواند تعامل صوتی و مزایای دیگری را نسبت به ChatGPT ارائه دهد

تفاوت دیگر به قابلیت های زبان آنها مربوط می شود. بارد اولین مدل زبانی LaMDA گوگل را به ما خواهد داد. تا کنون، تقریباً همه ربات‌های چت هوش مصنوعی (از جمله ChatGPT و Bing Chat) بر روی برخی از مدل‌های GPT-3.5 OpenAI تکیه کرده‌اند. مدل زبانی گوگل ممکن است به همان اندازه خوب یا حتی بهتر نیز عمل کند، اما تا زمانی که بارد منتشر نشود ما بطور قطع نمی توانیم راجع به هیچ یک از این موارد مطمئن باشیم.

نکته دیگر این که، ربات چت بارد گوگل پاسخ های کوتاه تری ارائه خواهد داد تا به کاربران کمک کند آنچه را که به دنبال آن هستند، سریعتر پیدا کنند. این بدان معناست که اگر شما  به نوشتن یک مقاله یا ایمیل طولانی نیاز دارید، میزان کاراکتر بالا در  ChatGPT ممکن است گزینه بهتری باشد. گفتنی است که ربات چت بینگ اخیراً به قابلیت “خلاقیت” مجهز شده است که به آن امکان می دهد پاسخ های طولانی تری ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.