چین اولین قطار هایپرلوپ جهان را می سازد

ایلان ماسک ممکن است ایده هایپرلوپ را به دنیا داده باشد اما احتمالاً اولین قطار هایپرلوپ جهان در دهه آینده در چین راه اندازی می شود.

ایلان ماسک ممکن است ایده هایپرلوپ را به دنیا داده باشد و حتی مسابقات Hyperloop Pod را در ایالات متحده در گذشته برگزار کرده باشد. با این حال احتمالاً اولین قطار هایپرلوپ جهان در دهه آینده در چین راه اندازی می شود.

به گزارش تکناک به نقل از به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست ، بشریت همیشه به گزینه های حمل و نقل سریع تر تمایل داشته است، قطارهای شناور مغناطیسی (maglev) در بسیاری از نقاط جهان عملیاتی هستند. در سال 2012، ماسک این مفهوم را با عملیاتی کردن آن در تونل های خلاء که می توانست سرعت قطار را به 760 مایل (1220 کیلومتر) در ساعت برساند، یک قدم جلوتر برد و آن را هایپرلوپ نامید.

اگرچه ماسک و شرکت‌هایش هرگز واقعاً برای ساخت چنین سیستمی جرأت نکردند، اما مسابقه‌ای ترتیب دادند که در آن دیگران بتوانند نمونه‌های اولیه خود را برای چنین سیستم حمل و نقل سریع آزمایش کنند. رقابت سالانه دیگر برگزار نمی‌شود، اما مقامات آکادمی مهندسی چین اکنون مشتاق هستند. تا آن را به واقعیت تبدیل کند.

طبق گزارش SCMP، این قطار هایپرلوپ در یک مسیر نسبتا کوتاه بین شانگهای و هانگژو در شرق کشور حرکت خواهد کرد. این مسیر به طول 108 مایل (175 کیلومتر) ثروتمندترین شهرهای سواحل شرقی را از هم جدا می کند. در حال حاضر این مسافت را می توان در حدود سه ساعت از طریق جاده یا یک ساعت با خطوط ریلی پر سرعت کنونی طی نمود. با این حال، انتظار می رود که هایپرلوپ بتواند با سرعت 621 مایل (1000 کیلومتر) در ساعت حرکت کند و زمان سفر را به 15 دقیقه کاهش دهد.

تصمیم اعطای پروژه به این مقاصد پس از تحلیل دقیق سایر مسیرهای احتمالی گرفته شد. از جمله پکن-شیجیاژوانگ، دو شهر در شمال چین که در صورت انجام پروژه ازدحام در مسیرهای حمل و نقل موجود در نزدیکی پایتخت را کاهش می داد.

digikala

دیگری مسیرهای احتمالی قطار هایپرلوپ  شهرهای گوانگژو-شنژن بین دو مرکز اقتصادی ضروری کشور بود که به صورت استراتژیک در قلب منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارند و به طور بالقوه در صورت انجام پروژه به جهان متصل می شدند.

در گزارش SCMP آمده است که خط شانگهای-هانگژو سرانجام پس از در نظر گرفتن امکان سنجی فنی در زمین های نسبتاً مسطح، پتانسیل اقتصادی قوی به دلیل تراکم جمعیت بالا و فعالیت اقتصادی در شهرها و ارتقای یکپارچگی منطقه ای انتخاب شد.

در طول یک و نیم دهه گذشته، چین سرمایه گذاری زیادی در شبکه های ریلی پرسرعت انجام داده است و در تحقیق و توسعه، مهندسی و تولید پیشرفته تخصص کسب کرده است. کارشناسان بر این باورند که اکنون می توان از این منابع برای توسعه فناوری هایپرلوپ استفاده کرد که هنوز در مراحل اولیه خود است. چین نیز قبلاً آزمایش‌های سیستم Hyperloop را انجام داده است.

انتظار می‌رود که خط اول قطار هایپرلوپ تا سال 2035 عملیاتی شود، اما هنوز کارهای اساسی زیادی در مورد ایمنی، مقررات و زیرساخت‌های هایپرلوپ باید انجام شود.

 

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.