کاهش خطر ابتلا به دیابت با ابداع یک روش جدید

تحقیقات نشان می دهد که یک پروتئین کوچک به نام PEPITEM می تواند رویکردی انقلابی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر بیماری های مرتبط با چاقی مانند کبد چرب ارائه دهد.

به گزارش تکناک، محققان برای بررسی این موضوع از یک آزمایش حیوانی استفاده کردند که ببینند آیا PEPITEM که توسط یک پمپ استخراج وارد بدن می شود، می تواند از اثرات رژیم غذایی پرچرب بر کبد جلوگیری کند و یا می تواند آن را کاهش دهد یا خیر.

به طور هیجان انگیزی، نتایج نشان داد که تجویز PEPITEM به طور قابل توجهی باعث کاهش رشد سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس و همچنین کاهش قابل توجه مهاجرت سلول های ایمنی به بافت های مختلف می شود.

این تیم تحقیقاتی توسط دکتر هلن مک گتریک و دکتر آصف اقبال از موسسه التهاب و پیری دانشگاه بیرمنگام رهبری می شد. دکتر مک گتریک گفت: ما یک رویکرد درمانی جدید پیدا کرده‌ایم که می‌تواند داروهای جدیدی را برای مقابله با علت اصلی بیماری‌های مرتبط با چاقی با جلوگیری از آسیب ناشی از التهاب سیستمیک ارائه دهد.

PEPITEM اولین بار در سال 2015 توسط محققان دانشگاه بیرمنگام شناسایی شد که نقش آن را در مسیر آدیپونکتین-PEPITEM که در کنترل شروع و شدت بیماری های التهابی خودایمنی و مزمن نقش دارد، توصیف کردند.

digikala

چاقی باعث تغییرات پیچیده و چشمگیر متابولیسم در بافت چربی، آسیب به لوزالمعده، کاهش حساسیت به انسولین و در نهایت هیپرگلیسمی می شود که زمینه ساز دیابت نوع 2 است. همچنین چاقی باعث ایجاد یک پاسخ التهابی سطح پایین در سرتاسر بدن می‌شود و گلبول‌های سفید را تشویق می‌کند تا به بسیاری از بافت‌ها از جمله بافت چربی احشایی (چربی ذخیره شده در اعماق بدن در اطراف اندام‌ها، از جمله کبد و روده) و حفره صفاقی( غشای نازکی که روده را در بر می گیرد) وارد شوند.

آخرین تحقیق که در مجله ی Clinical and Experimental Immunology منتشر شده است، نشان می‌دهد که مسیر  پروتئین آدیپونکتین-PEPITEM چاقی، پاسخ التهابی سطح پایینی که توسط آن ایجاد می‌شود و تغییرات در لوزالمعده که قبل از دیابت ایجاد می‌شود را نیز به هم مرتبط می‌کند.

نتایج نشان داد زمانی که موش‌ها از رژیم غذایی پرچرب استفاده می‌کردند، دوز PEPITEM به طور قابل‌توجهی باعث کاهش رشد سلول‌های بتا تولیدکننده انسولین در پانکراس و تعداد گلبول‌های سفید خون در بافت چربی احشایی و حفره صفاقی شد.

همچنین محققان پتانسیل PEPITEM را برای کاهش تغییرات ناشی از چاقی به وسیله تغذیه حیوانات با رژیم غذایی پرچرب قبل از درمان توسط PEPITEM بررسی کردند. به طرز هیجان انگیزی، آنها نتایج مشابهی را مشاهده کردند. دکتر آصف اقبال اظهار داشت: تاکنون ما در مورد اینکه چگونه التهاب همراه با چاقی عوارضی دارد، درک بسیار کمی داشته ایم. این نتایج به ما نشان می دهد که PEPITEM هم می تواند از تأثیر چاقی بر متابولیسم جلوگیری کند و هم آن را کاهش دهد. مرحله بعدی این است که این نتایج هیجان انگیز را به روش های درمانی قابل استفاده در انسان تبدیل کنیم.

پروفسور اد رینگر از موسسه علوم قلبی عروقی بیرمنگام رهبری تیمی را بر عهده داشت که برای اولین بار PEPITEM را شناسایی کرد. او اظهار داشت: همه ما از این نتایج اخیر بسیار هیجان‌زده هستیم. PEPITEM یک پپتید طبیعی است. ما قبلاً نشان داده‌ایم که این پپتید روی چندین اندام تأثیر می‌گذارد و اکنون برای اولین بار نشان داده‌ایم که PEPITEM در نمونه ای از فرآیند بیماری که توسط سیستم ایمنی به تنهایی هدایت نمی‌شود، مؤثر است.

 

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.