کشف آنتی بیوتیک از جنس طلا

محققان مؤسسه بهداشت جهانی بارسلون در مطالعات جدید خود توانستند 19 ترکیب از طلا را که در برابر چندین نوع باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک موثر است، پیدا کنند.

به گزارش تکناک،آنتی‌بیوتیک‌ها از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون در زندگی ما نقش مهمی داشته‌اند. آن ها با کنترل بیماری‌های عفونی که قبلاً از بزرگترین عوامل مرگ انسان محسوب می شد، میانگین امید به زندگی در ایالات متحده را به شکل چشمگیری بالا برده اند.

با این حال، باکتری‌ها قدیمی‌ترین شکل حیات روی زمین هستند و مقاومت آن‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار بالاست. هر میکروبی که در برابر داروها مقاوم شود می تواند به سرعت بر جمعیت مسلط شود و آنتی بیوتیک را بی اثر کند.

آخرین مطالعات امیدوارکننده در مورد مبارزه با این ابرمیکروب های سرسخت و هوشمند، ما را به طلا می رساند. این اولین بار نیست که این ماده معدنی گرانبها، با خواص ضد باکتریایی، به عنوان یک داروی با ارزش معرفی می‌شود. متالوآنتی‌بیوتیک‌ها که ترکیباتی با یون طلا در هسته خود هستند، پتانسیل نابود کردن باکتری‌ها و جلوگیری از سازگاری و مقاومت آن ها را دارند.

سارا سوتو گونزالس یکی از محققان این مطالعه می گوید: مشتقات طلا، از تکنیک های مختلفی برای از بین بردن باکتری ها استفاده می کنند. آنها با اختلال در کار آنزیم ها، عملکرد غشای باکتریایی را مختل می کنند و به DNA آن آسیب می رسانند.

digikala

این تیم تحقیقاتی، ترکیبات حاوی طلا را در برابر باکتری هایی از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، سودوموناس آئروژینوزا آزمایش کردند. شواهدی مبنی بر اثربخشی بالای 16 ترکیب از 19 ترکیب در برابر باکتری MRSA و S. اپیدرم  و موفقیت 16 ترکیب در مبارزه با باکتری‌های گرم منفی که مقاوم ترین باکتری ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌های فعلی هستند، گزارش شده است.

سوتو گونزالس گفت: خیلی هیجان‌انگیز است که می‌بینیم برخی از مشتقات طلا در برابر باکتری های MRSA و A. baumannii مقاوم به دارو، مؤثر بودند چراکه این دو باکتری، دو عامل بزرگ عفونت‌های بیمارستانی هستند. ما امیدواریم که تحقیقات بیشتر درباره انواع متالوآنتی‌بیوتیک‌های طلا، نتایج امیدوارکننده‌ای به ما بدهد.

درست است که این مطالعات در مراحل اولیه است اما محققان خاطرنشان می کنند که ساخت این نوع آنتی بیوتیک نه گران است و نه دشوار.

سوتو گونزالس افزود: مشتقات طلا (III) که در اینجا مورد مطالعه قرار گرفتند، نسبتاً ساده، ارزان و به سادگی قابل اصلاح هستند. این مشتقات طلا ، قابلیت ارائه دامنه وسیعی برای توسعه داروی آنتی بیوتیک را دارند.

نتایج این مطالعه جدید بین 15 تا 18 آوریل در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی در کپنهاگ ارائه خواهد شد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.