کشف روش جدید برای کاهش روند پیری

محدودیت در مصرف کالری روشی برای کند کردن روند پیری در حیوانات است، در یک آزمایش انسانی نیز شواهدی از کاهش سرعت پیری بیولوژیکی را نشان داد.

محدودیت در مصرف کالری که روشی اثبات شده برای کند کردن روند پیری در حیوانات است، در یک آزمایش انسانی نیز شواهدی از کاهش سرعت پیری بیولوژیکی را نشان داد.

به گزارش تکناک، این مطالعه نشان داد که محدودیت در مصرف کالری می تواند سرعت روند پیری را در بزرگسالان سالم کاهش دهد.

محدود کردن مصرف کالری، می تواند کاهش 2 تا 3 درصدی در سرعت پیری داشته باشد که در مطالعات دیگر به کاهش 10 تا 15 درصدی خطر مرگ و میر منجر می شود و اثری شبیه به درمان ترک سیگار دارد. نتایج این تحقیق اخیراً در مجله Nature Aging منتشر شده است.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر دانیل بلسکی می گوید: در کرم ها، مگس ها و موش ها، محدودیت در مصرف کالری می تواند فرآیندهای بیولوژیکی پیری را کاهش دهد و طول عمر سالم این حیوانات را افزایش دهد. هدف مطالعه ما این بود که ببینیم آیا محدودیت کالری باعث کند شدن پیری بیولوژیکی در انسان می شود یا خیر.

تحقیق انجام شده، اولین تحقیقی است که در مورد تأثیرات محدودیت طولانی‌مدت دریافت کالری در انسان‌های سالم و غیر چاق انجام می‌شود. این آزمایش،220 مرد و زن سالم را در سه نقطه از ایالات متحده به طور تصادفی گروه بندی و به دو گروه تقسیم کرد و یک گروه را با یک رژیم غذایی که 25 درصد محدودیت کالری داشت و گروه دیگر با رژیم غذایی معمولی، تغذیه کرد و این آزمایش به مدت دو سال ادامه داشت. این آزمایش CALERIE نام داشت و مخفف عبارت «ارزیابی جامع اثرات بلندمدت کاهش مصرف انرژی» است.

برای سنجش پیری بیولوژیکی در شرکت‌کنندگان در آزمایش CALERIE، تیم تحقیقاتی نمونه‌های خون جمع‌آوری‌شده از شرکت‌کنندگان آزمایش را در ابتدا قبل از شروع درمان و پس از 12 و 24 ماه پیگیری، تجزیه و تحلیل کرد. بلسکی توضیح داد: ما به نشانگرهای زیستی که برای اندازه‌گیری سرعت و پیشرفت پیری در طول مدت مطالعه بروز کردند، تکیه می‌کنیم. این تیم تحقیقاتی، علائم متیلاسیون روی DNA استخراج شده از گلبول های سفید را تجزیه و تحلیل کردند. علائم متیلاسیون DNA برچسب های شیمیایی روی توالی DNA هستند که فعالیت ژن ها را تنظیم می کنند و با افزایش سن تغییر می کنند.

در تجزیه و تحلیل اولیه، بلسکی و همکارانش بر روی سه معیار بدست آمده از اطلاعات ناشی از متیلاسیون DNA، که گاهی اوقات به عنوان «ساعت های اپی ژنتیک» نیز شناخته می شوند، تمرکز کردند. دو مورد اول، ساعت‌های PhenoAge و GrimAge، سن بیولوژیکی یا سن تقویمی را تخمین می‌زنند که در آن سن یک فرد «عادی» به نظر می‌رسد. این اندازه‌گیری‌ها را می‌توان به‌عنوان «کیلومدسنج» در نظر گرفت که اندازه‌گیری ثابتی از میزان پیری یک فرد ارائه می‌کند. سومین معیار مطالعه شده توسط محققان، DunedinPACE بود که سرعت پیری یا میزان زوال بیولوژیکی را در طول زمان تخمین می‌زند. DunedinPACE را می توان به عنوان یک “سرعت سنج” در نظر گرفت.

رایان گفت: مطالعه ما شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد محدودیت در مصرف کالری، روند پیری را در انسان کاهش می‌دهد. اما محدودیت در مصرف کالری احتمالا برای همه افراد مناسب نیست. یافته‌های ما خیلی مهم هستند زیرا شواهدی از یک آزمایش تایید شده را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد کند کردن پیری در انسان، ممکن است امکان پذیر باشد.

پیگیری شرکت‌کنندگان در آزمایش تا همین الان هم ادامه دارد تا مشخص شود آیا این روش، اثرات طولانی‌مدتی بر روند پیری داشته است یا خیر. در مطالعات دیگر، استفاده از این روش با کاهش خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی، ناتوانی و زوال عقل همراه بوده است. دانشمند ارشد این مطالعه می‌گوید: مطالعه ما در مورد اثرات روش CALERIE ، نشان می‌دهد که آیا اثرات کوتاه‌مدت مشاهده‌شده در طول این آزمایش به کاهش طولانی‌مدت بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش سن منجر می‌شود یا خیر.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.