کمبود انرژی، بزرگترین مانع پیشرفت هوش مصنوعی

کمبود انرژی، بزرگترین مانع پیشرفت هوش مصنوعی

مارک زاکربرگ مدیرعامل متا، بر این باور است که کمبود انرژی به زودی تبدیل به بزرگترین مانع پیشرفت هوش مصنوعی و صنعت فناوری اطلاعات خواهند شد.

به گزارش تکناک، او در یکی از مصاحبه‌های اخیرش اعلام کرد که به نظر می‌رسد دوران کمبود طولانی‌مدت GPU عملاً به پایان رسیده و رشد و توسعه هوش مصنوعی در کوتاه‌مدت تحت تأثیر محدودیت‌های سرمایه‌گذاری قرار نخواهد گرفت. اما در عوض، مشکلات مربوط به انرژی به چالش بعدی در این حوزه تبدیل خواهند شد.

زاکربرگ در مصاحبه‌ای با Dwarkesh Patel بیان کرد که با پایان یافتن دوره کمبود GPU، شرکت‌ها ممکن است وسوسه شوند که مقادیر زیادی سرمایه را برای ساخت این موارد، مانند مراکز داده، سرمایه‌گذاری کنند.. با این حال، پیش از اینکه سرمایه به یک مسئله تبدیل شود، این صنعت با محدودیت‌های انرژی مواجه خواهد شد.

مدیر عامل فیسبوک در تایید ادعای خود، به این موضوع ارجاع داده که که بسیاری از مراکز داده‌ جدید، بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند و برخی از آنها که بسیار بزرگ هستند، ممکن است تا ۱۵۰ مگاوات مصرف داشته باشند. به نظر می‌رسد با گذشت زمان، مراکز داده به 300 یا 500 مگاوات یا حتی در سطح گیگاوات از انرژی هم نیاز داشته باشند.

مارک زاکربرگ سوال هوشمندانه‌ای مطرح می‌کند: «تا چه حد این منحنی انرژی هوش مصنوعی به صورت نمایی ادامه خواهد داشت؟» این سؤال موضوع تولید انرژی را مورد توجه قرار می‌دهد. مدیر عامل فیس‌بوک معتقد است که احتمالاً زمان سرمایه‌گذاری در تولید انرژی به زودی فرا می‌رسد.

ساختن یک نیروگاه جدید کار ساده‌ای نیست. با در نظر گرفتن قوانین (به ویژه در زمینه انرژی هسته‌ای)، برنامه‌ریزی خطوط انتقال انرژی و ساخت، ممکن است از زمان تدوین یک طرح تا زمانی که انرژی به شبکه منتقل شود، چندین سال طول بکشد.

مثالی از ایالت جورجیا

در مقاله‌ای دیگر، روزنامه وال‌استریت ژورنال به دقت به وضعیت ایالت جورجیای ایالات متحده و چگونگی مواجهه آن با راه‌اندازی تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری و صنعتی می‌پردازد.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد که بسیاری از شرکت‌های جدید “مقدار زیادی برق مصرف می‌کنند”. در عین حال، ایالت‌ها سعی دارند که وابستگی به برق تولید شده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. در حالی ایالت‌ها سعی می‌کنند که شرکت‌های مهم را جذب و در عین حال از تامین انرژی برای آن‌ها اطمینان حاصل کنند که این مسئله یک مسیر بسیار دشوار برای آنها است. موضوع تقاضا و عرضه که بر قیمت‌ها و تامین انرژی تأثیر می‌گذارد، موضوع را پیچیده‌تر هم می‌کند.

به نظر می‌رسد در آینده، انعطاف پذیری در زمینه تامین انرژی با بهره‌گیری از منابع تجدیدپذیر از جمله خورشید و باد، استفاده از باتری‌ها برای مدیریت نوسانات، بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای در صورت فراهم بودن، و در نهایت استفاده از منابع سوخت فسیلی در صورت لزوم امری حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram