کووید 19 خطر ابتلا به سایر عفونت ها را افزایش می دهد

کووید 19 روده ها را عفونی میکند

ویروس کووید 19 ترکیب طبیعی باکتری های روده را مختل کرده و خطر ابتلا به سایر عفونت ها را افزایش می دهد.

به گزارش تکناک، عفونت متعاقب SARS-CoV-2، ویروس همه گیر کووید 19 ، می تواند  تعداد گونه‌های باکتریایی روده را کاهش دهد و در نتیجه این کاهش تنوع میکروبیوم، فضایی برای رشد میکروب های خطرناک ایجاد می کند. این یافته‌ها امروز بر اساس مطالعه جدیدی در مجله Nature Communications منتشرشده است.

این مطالعه بر اساس یافته‌های بررسی استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک‌ها در دهه‌های اخیر برای مبارزه با عفونت‌های ایجادشده توسط باکتری‌های عامل بیماری،درنتیجه از بین رفتن گونه‌های آسیب‌پذیر در برابر داروهای موجود و ایجاد گونه‌های بیشترمقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها صورت گرفته‌است. علاوه بر این، اختلالات نسبت باکتری های روده با ابتلا به کووید 19 شدیدتر مرتبط بوده است.

به گفته دکتر کن کادول یافته‌ها نشان می‌دهد، عفونت کروناویروس مستقیماً تعادل سالم میکروب‌ها در روده را بر هم می‌زند و بیماران را در این فرآیند بیشتر به خطر می‌اندازد.

با این حال، به گفته محققان، تاکنون مشخص نشده است کدامیک باعث دیگری می‌شود. آیا عفونت کروناویروس میکروبیوم روده را مختل می کند یا روده ضعیف شده، بدن را در برابر ویروس آسیب پذیرتر می کند؟ به نظر می رسد مطالعه جدید ادعای دکتر کادول را تایید می‌کند. تحقیقات جدید همچنین نشان داد که گونه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک قادر به ورود به جریان خون و قراردادن بیمار در معرض خطر بیشتر عفونت‌های ثانویه کشنده هستند..

digikala
شکل 2: عفونت SARS-CoV-2 باعث ایجاد ناهنجاری در اپیتلیوم روده موش می شود.
شکل 2: عفونت SARS-CoV-2 باعث ایجاد ناهنجاری در اپیتلیوم روده موش می شود.

این تحقیق شامل 96 مرد و زن بستری شده در سال 2020 به دلیل ابتلا به COVID-19 در شهر نیویورک و نیوهون، ایالت کنتاکی بود و هدایت آن توسط محققان دانشکده پزشکی NYU Grossman صورت گرفت.
نتایج نشان داد اکثر بیماران از تنوع پایین میکروبیوم روده برخوردار بودند و یک چهارم روده به طور کامل تحت سلطه تنها یک نوع باکتری قرار داشت.

همزمان، احتمالاً به دلیل استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک در ابتدا همه‌گیری، جمعیت چندین میکروب از گونه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، نیز افزایش یافته بود.

مشاهدات نشان داد در 20 درصد از بیماران، این باکتری های روده‌ای مقاوم به آنتی بیوتیک ، به جریان خون بیمار نیز راه یافته بودند. نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند، تحقیقات بیشتری برای یافتن دلیل خطر بیشتر این گروه برای عفونت ثانویه در حالی که دیگران محفوظند، مورد نیاز است.

دکتر کن کادول، میکروبیولوژیست و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که عفونت کروناویروس مستقیماً تعادل سالم میکروب‌ها در روده را بر هم می‌زند و بیمار را در این فرآیند بیشتر به خطر می‌اندازد.. وی می‌افزاید: اکنون که منبع این عدم تعادل باکتریایی را کشف کرده‌ایم، پزشکان بهتر می‌توانند آن دسته از کرونایی که بیشتر در معرض خطر عفونت ثانویه خون هستند، شناسایی کنند.

نتایج ما نشان می‌دهد که چگونه میکروبیوم روده و بخش‌های مختلف سیستم ایمنی بدن ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. و عفونت در یکی می‌تواند منجر به اختلالات عمده در دیگری شود.

به گفته کادول که همچنین استاد گروه میکروبیولوژی و پزشکی دانشگاه NYU Langone Health است، مقاله اخیر اولین مطالعه‌ی نشان دهنده آسیب عفونت کروناویروس به تنهایی و حتی بدون استفاده اولیه از آنتی بیوتیک ها برای درمان ، به میکروبیوم روده طبق تصور سایر متخصصان است.

وی اضافه کرد: این مطالعه همچنین اولین شواهد نشان دهنده ورود باکتری موجود در روده به جریان خون بیمار و بروز عفونت های خطرناک را ارائه می دهد.
برای این تحقیق، محققان ابتدا ده‌ها موش را به ویروس کرونا آلوده و ترکیبات گونه‌های باکتریایی نمونه‌ی مدفوع آنها را تجزیه و تحلیل کردند. این مرحله به آنها اجازه داد چگونگی ایجاد اختلال ویروس کرونا به طور مستقیم بر میکروبیوم را مستقل از بستری و درمان بررسی کنند.

شکل 1: عفونت SARS-CoV-2 باعث تغییرات میکروبیوم روده در موش ها می شود.
شکل 1: عفونت SARS-CoV-2 باعث تغییرات میکروبیوم روده در موش ها می شود.

در مرحله بعد، نمونه‌های مدفوع و آزمایش‌های خون را از بیماران COVID-19 در بیمارستان‌های NYU Langone Health و دانشگاه Yale جمع‌آوری و ترکیب میکروب روده و وجود عفونت ثانویه ارزیابی شد. هر گروهی از باکتری ها اکثریت باکتری های ساکن روده را تشکیل می دادند، غالب در نظر گرفته می شد.

جوناس شلوتر، استادیار دپارتمان میکروبیولوژی دانشگاه لانگون و یکی از اعضای موسسه ژنتیک سیستم‌ها و نویسنده ارشد این مطالعه، عنوان کرد: نتایج ما نشان می‌دهد که چگونه میکروبیوم روده و بخش‌های مختلف سیستم ایمنی بدن ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. و عفونت در یکی می‌تواند منجر به اختلالات عمده در دیگری شود. شلوتر این مساله که بیماران انواع مختلف درمان را دریافت کرده‌اند و این‌که تحقیقات قادر به کنترل تمام عوامل احتمالی مختل‌کننده میکروبیوم و در نتیجه وخامت بیشتر بیماری آنها نیست، گوشزد می‌کند.

به گفته وی، تیم مطالعه بعدی قصد بررسی دلیل سرایت گونه‌های میکروبی خاص هنگام ابتلا به COVID-19 از روده و همچنین چگونگی تعامل میکروب های مختلف و ورود به جریان خون را دارند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.