کووید 19 طولانی می‌تواند حاصل یک پاسخ ایمنی بیش فعال در ریه‌ها باشد

در بررسی ها مشخص شده که انواع مختلفی از سلول‌های ایمنی در ایجاد بیماری مزمن پس از عفونت‌های ویروسی تنفسی، از جمله کووید 19 طولانی، نقش دارند.

در بررسی ها مشخص شده که انواع مختلفی از سلول‌های ایمنی در ایجاد بیماری مزمن پس از عفونت‌های ویروسی تنفسی، از جمله کووید 19 طولانی، نقش دارند.

به گزارش تک ناک، ویروس هایی که باعث بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا و کووید 19 می شوند می توانند در چند هفته اول عفونت منجر به علائم خفیف تا شدید شوند.
معمولاً این علائم طی گذشت چند هفته خود به خود برطرف می شوند. گاهی اوقات، اگر عفونت شدید باشد، درمان هایی برای کمک به بهبودی مورد نیاز است. با این حال، برخی از افراد علائم مداومی را تجربه می کنند که چندین ماه تا سال ها طول می کشد. هنوز مشخص نیست که چرا و چگونه بیماری های تنفسی می توانند به شرایط مزمن مانند COVID-19 طولانی تبدیل شوند.

نقش ریه ها در سلامت و بیماری
برای اینکه ریه‌های شما قادر به عملکرد بهینه باشند، ضروری است که سیستم ایمنی شما در زمانی که عفونت فعال وجود ندارد، بدون فعالیت باشد.

دستگاه تنفسی شما در تماس دائمی با محیط بیرونی شماست و درهر دقیقه از حدود 5 تا 8 لیترهوا و سموم و میکروارگانیسم های موجود در آن وارد و خارج می شوند. علیرغم قرار گرفتن مداوم در معرض عوامل بیماری زا و مواد مضر، بدن شما طوری تکامل یافته است که سیستم ایمنی را در ریه ها خفته نگه دارد. در واقع، آلرژی ها و شرایطی مانند آسم محصولات جانبی سیستم ایمنی بیش فعال هستند. این پاسخ های ایمنی بیش از حد می تواند باعث انقباض راه های هوایی شود و تنفس را دشوار کند. برخی از موارد شدید ممکن است نیاز به درمان برای سرکوب سیستم ایمنی داشته باشند.

با این حال، در طول یک عفونت فعال بودن سیستم ایمنی کاملا ضروری است. هنگامی که ویروس ها مجرای تنفسی شما را آلوده می کنند، سلول های ایمنی به ریه های شما برای مبارزه با عفونت جذب می شوند. اگرچه این سلول ها برای از بین بردن ویروس از بدن شما بسیار مهم هستند، فعالیت آنها اغلب منجر به آسیب جانبی به بافت ریه شما می شود. پس از حذف ویروس، بدن شما سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند تا به ریه های شما فرصتی برای بهبودی بدهد.

در دهه گذشته، دانشمندان انواع سلول های بنیادی تخصصی را در ریه ها شناسایی کرده اند که می توانند به بازسازی بافت آسیب دیده کمک کنند. این سلول‌های بنیادی بسته به سیگنال‌هایی که از محیط اطراف خود دریافت می‌کنند، می‌توانند تقریباً به تمام انواع مختلف سلول‌ها در ریه‌ها تبدیل شوند.

مطالعات اخیر نقش برجسته ای را که سیستم ایمنی در ارائه سیگنال هایی ایفا می کند که بهبودی ریه را تسهیل می کند، برجسته کرده اند. اما این سیگنال ها می توانند بیش از یک اثر ایجاد کنند. آنها نه تنها می توانند سلول های بنیادی را فعال کنند، بلکه می توانند فرآیندهای التهابی مخرب در ریه را نیز تداوم بخشند. بنابراین، بدن شما تنظیم می‌کند که چه زمانی، کجا و چقدر این سیگنال‌ها صادر ‌شوند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.
نقش سیستم ایمنی در بیماری مزمن
محققان تاکنون یک نوع خاص از سلول های ایمنی، سلول های T کشنده را به عنوان عوامل بالقوه بیماری مزمن شناسایی کرده اند. سلول‌های T سیتوتوکسیک یا CD8+ نیز شناخته می‌شوند ودر کشتن سلول‌های آلوده یا از طریق تعامل مستقیم با آنها یا با تولید مولکول‌های آسیب‌رسان به نام سیتوکین‌ها تخصص دارند.

سلول های T کشنده برای جلوگیری از انتشار ویروس در بدن در طول یک عفونت فعال ضروری هستند. اما ماندگاری آنها در ریه ها پس از رفع عفونت با کاهش طولانی مدت عملکرد تنفسی مرتبط است. علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان داده است که حذف سلول های T کشنده از ریه ها پس از عفونت ممکن است عملکرد ریه و ترمیم بافت را بهبود بخشد.

نوع دیگری از سلول‌های ایمنی به نام مونوسیت‌ها نیز در مبارزه با عفونت‌های تنفسی نقش دارند و با تولید سیتوکین‌های آسیب‌رسان به ویروس و بافت، جزو اولین مدافعان سیستم ایمنی هستند. تحقیقات نشان داده است که این سلول‌ها همچنان در ریه‌های بیماران مبتلا به کووید-19 طولانی مدت تجمع می‌کنند و محیطی پیش‌التهابی ایجاد می‌کنند که می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود.

درک مکانیسم های ایمونولوژیک زمینه ساز کووید-19 طولانی اولین گام برای رسیدگی به یک مشکل بهداشت عمومی است که به سرعت در حال بدتر شدن است. شناسایی تفاوت‌های ظریف در نحوه مضر شدن همان سلول‌های ایمنی که در طول یک عفونت فعال از شما محافظت می‌کنند، می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام کووید-۱۹ طولانی شود.
علاوه بر این، بر اساس یافته‌های علمی میتوان امید داشت که درمان‌هایی که سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند رویکردی مؤثر برای مدیریت علائم طولانی COVID-19 باشند. این استراتژی ممکن است نه تنها برای COVID-19، بلکه برای سایر عفونت‌های ویروسی تنفسی که منجر به بیماری مزمن می‌شوند نیز مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.