خطر بزرگ فوران آتشفشان هونگا تونگا برای لایه ازن

دانشمندان در سال جاری تشکیل حفره لایه ازن بر روی قطب جنوب را خیلی زودتر از حد معمول مشاهده کردند.

به گزارش تکناک،  این واقعه هشدارهایی را در مورد پیامدهای احتمالی آن برای اقیانوس جنوبی و یخ های دریای قطب جنوب ایجاد می کند.

داده‌های ماهواره‌ای مرکز اروپایی برای پیش‌بینی‌های میان مدت هوایی (ECMWF) ظاهر شدن زودهنگام سوراخ ازن را نشان می‌دهد که می‌تواند در سال ۲۰۲۳ بزرگ‌تر از حد متوسط شود.

همانطور که در مقاله اخیر منتشر شده در ESS Open Archive گزارش شده است (هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است)، این حفره بزرگتر از حد معمول می تواند به دلیل تغییرات جوی ناشی از فوران آتشفشان هونگا تونگا در سال 2022 باشد.

سوراخ ازن در قطب جنوب

دکتر مارتین ژوکر، یکی از نویسندگان این مطلعه و مدرس مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوا در دانشگاه نیو ساوت ولز، گفت: شروع در ماه آگوست مطمئناً خیلی زود است، ما معمولاً چنین انتظاری نداریم.

به طور معمول، سوراخ ازن در اواخر سپتامبر شروع به شکل گیری می کند، در اکتبر به اوج خود می رسد و در نوامبر یا دسامبر بسته می شود.

سوراخ ازن قطب جنوب ناشی از نازک شدن مکرر لایه ازن در استراتوسفر است.  لایه ازن مولکول های ازن تشکیل شده است که تابش مضر فرابنفش خورشید را جذب می کند.

با گذشت زمان، حفره ازن به دلیل تلاش های بین المللی، از جمله پروتکل 1989 مونترال که به طور قابل توجهی مواد شیمیایی مخرب لایه ازن را کاهش داد، به تدریج بهبود یافت.

با این حال، فوران آتشفشان هونگا تونگا در 15 ژانویه 2022، مقدار خارق‌العاده‌ای از بخار آب را در استراتوسفر آزاد کرد و فرآیندهای طبیعی تنظیم لایه ازن را مختل کرد.

نویسندگان در مقاله خود توضیح دادند که این هجوم بخار آب منجر به تشکیل ابرهای یخی می شود که تجمع مولکول های تخریب کننده لایه ازن را تسهیل می کند.

آنها نگرانی خود را در مورد تأثیر احتمالی سوراخ ازن بر یخ های دریای قطب جنوب که در سال های اخیر به پایین ترین حد خود رسیده است، برجسته کردند.

افزایش نفوذ اشعه ماوراء بنفش از طریق لایه ضعیف ازن می تواند به ذوب یخ و گرم شدن بیشتر اقیانوس جنوبی کمک کند.

ژوکر خاطرنشان کرد که افزایش تشعشعات UV که به قطب جنوب و اقیانوس جنوبی می رسد انرژی بیشتری برای ذوب یخ دارد. اقیانوس به جای سفید بازتابنده با کاهش یخ دریا، آبی تیره می شود.

او گفت: این خطر وجود دارد که اقیانوس جنوبی پس از آن بیشتر گرم شود و سپس به طور غیرمستقیم یخ های بیشتری ذوب شود، زیرا آب اطراف یخ ها گرم تر است.

آتشفشان هونگا تونگا

انتظار می رود فوران آتشفشان هونگا تونگا اثرات ماندگاری داشته باشد، از جمله دمای سطح بالاتر در مناطق مختلف جهان.

در حالی که این اثر در مقایسه با تأثیر طولانی مدت انتشار گازهای گلخانه‌ای موقتی است، این مطالعه ارتباط متقابل رویدادهای طبیعی و تغییرات آب و هوایی را برجسته می‌کند.

همانطور که دانشمندان این تحولات را از نزدیک زیر نظر دارند، تشکیل زود هنگام سوراخ ازن به عنوان یادآور تعادل ظریف بین عوامل مختلف جوی و تأثیر آنها بر محیط زیست و آب و هوا است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.