آخرین ماه گرفتگی سال 2022 را از دست ندهید

خورشیدگرفتگی اخیر تنها نیمه اول «فصل خسوف» فعلی است که با یک ماه گرفتگی کامل که در آمریکای شمالی و شرق آسیا قابل مشاهده است.

روز سه‌شنبه گذشته تماشاگران آسمان در بخش‌هایی از اروپا و آسیا با یک خورشید گرفتگی جزئی مواجه شدند اما این تمام ماجرا نیست.

به گزارش تکناک، اما خورشیدگرفتگی تنها نیمه اول «فصل خسوف» فعلی است که با یک ماه‌گرفتگی کامل یا «ماه خونی» به پایان می‌رسدو در عرض چند هفته آینده در آمریکای شمالی قابل مشاهده است.

همانطور که احتمالاً می دانید علت ایجاد فصول مربوط به شیب زمین در محور خود و جهت گیری نیمکره شمالی و جنوبی به سمت خورشید است. اما عامل ایجاد فصول خسوف مربوط به جایی است که ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد.

هر 173 روز، برای مدت کمی بیش از سی روز، ماه از دایره البروج یا مسیری که خورشید در آسمان روز از دید ما طی می کند عبور می کند.

ناسا در وبلاگ منظومه شمسی خود توضیح می دهد: ماه دقیقاً در یک صفحه ثابت مانند خورشید و زمین به دور زمین  نمی چرخد. زمانی که آنها در یک راستا قرار می گیرند به عنوان فصل خسوف شناخته می شود که دو بار در سال اتفاق می افتد.

در طول یک فصل خسوف، ماه اساساً بین ما و خورشید وزوز می کند، و این شانس را افزایش می دهد خورشید گرفتگی  یا ماه گرفتگی در این حالت افزایش یابد. در  فصول کسوف معمولاً دو یا سه گرفت در یک بازه زمانی کمتر از 37 روز اتفاق می افتد.

در اوایل سال جاری میلادی ، یک فصل خسوف باعث ایجاد یک خورشید گرفتگی جزئی در نیمکره جنوبی در 30 آوریل شد و به دنبال آن یک ماه گرفتگی کامل در بخش‌هایی از قاره آمریکا در 16 می قابل مشاهده بود. در آخرین گرفت امسال پوشش کامل ماه در ساعات اولیه 8 نوامبر در قسمتی  از شرق آسیا و کل آمریکای شمالی قابل مشاهده است.

در ایالات متحده، ماه گرفتگی نیز در روز انتخابات رخ می دهد. شما می توانید خودتان تصمیم بگیرید که آیا این یک پیشگویی است یا نشانه ای از مشیت الهی.

ماه گرفتگی کامل از ساعت 2:16 بامداد به وقت محلی آغاز می شود و به مدت 85 دقیقه ادامه خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.