آزمایش موفقیت آمیز پهپاد Osprey MK3 آمریکا

نیروی هوایی آمریکا (USAF) گزارش داد که پهپاد Osprey MK3 که مجهز به سیستم هواپیمای بدون سرنشین (UAS) است اولین پرواز آزمایشی کاملاً خودمختار خود را به پایان رساند.

به گزارش تکناک، این آزمایش که در 20 ژوئیه 2023 انجام شد، بخشی از آزمایش‌های بزرگتر خودمختاری، داده‌ها و هوش مصنوعی نیروی هوایی ایالت متحده با نام اختصاری (ADAx) بود و هدف آن ایجاد محیط اولیه برای آزمایشات خود مختاری (APEX) است که زیر مجموعه ADAx به حساب می آید.

این آزمایش برای ارزیابی و عملیاتی کردن مفاهیم هوش مصنوعی و استقلال در پرواز پهپاد ها برای حمایت از نیروهای زمینی در میدان نبرد انجام شد.

اتصال نقطه ها به یکدیگر

برنامه نوآوری فناوری نیروی هوایی ایالات متحده (AFWERX) از آزمایش حمایت مالی کرد و آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی ایالات متحده این هواپیما را آماده کرد. اپراتورهای اسکادران پرواز آزمایشی 416 پرواز Osprey MK3 را راه اندازی و بازیابی کردند و پرسنل اسکادران پرواز آزمایشی 413 آزمایش را انجام دادند.

به گفته لیورمور، اسکادران پشتیبانی عملیات 96 نیز نقش داشت و در هموار کردن راه برای آزمایش APEX که همزمان با عملیات فرودگاه سرنشین دار انجام می شد، نقش داشت. اسکادران پشتیبانی عملیات 96 نیز نقش مهمی در این آزمایش داشت.

کارهای تحت نظارت ADAx همچنین شامل ارزیابی فناوری ناوبری مغناطیسی، قابلیت همکاری دیجیتال و ارتباطات پیشرفته، پرتاب مستقل هواپیماهای بدون سرنشین و سایر فرآیندهای چابک سازی است.

سرگرد رایلی لیورمور، سرپرست آزمایش ADAx گفت: هدف ما این است که توانایی های ایمنی و سرعت پهپاد های خودران UAS را افزایش دهیم و آنها را با هوش مصنوعی تجهیز کنیم تا همراه با سایر هواپیماها در عملیات های نظامی مشارکت داشته باشند.

سرهنگ تاکر همیلتون، فرمانده گروه عملیات 96 و رئیس تست و عملیات هوش مصنوعی نیروی هوایی گفت: ما می‌خواهیم نیروی های خود را برای آینده دیجیتالی که پیش رو داریم آماده کنیم.

در طول آزمایش، Osprey به عنوان یک بستر آزمایشی برای اعتبارسنجی الگوریتم‌های پشتیبانی کننده از برنامه APEX که یک زیرمجموعه ADAx است و  بر روش‌های جدید پرواز سیستم هوایی بدون سرنشین تمرکز دارد، استفاده شد. این هواپیما در ابتدا توسط اپراتورهای انسانی راه اندازی شد. سپس کنترل را به حالت خودمختاری در داخل هواپیما تغییر دادند و سیستم مسئولیت ادامه پرواز را بر عهده گرفت.

APEX از الگوریتم “سگ نگهبان” خود در طول آزمایش استفاده کرد تا مطمئن شود پهپاد Osprey مرزهای فضای هوایی تعیین شده توسط کاربر را نقض نمی کند. هر زمان که هواپیما نزدیک بود از مرز عبور کند، “سگ نگهبان” حالت خودران را از بین می برد و هواپیما را به نقطه ایمن هدایت می کرد، مانند زمانی که بازیکنان یک منطقه تعیین شده را در یک بازی رایانه ای ترک می کنند.

ویژگی سگ نگهبان همچنین بخشی از آزمایش استقلال APEX در محیط‌های پیچیده (TACE) است که بر روی نرم‌افزاری کار میکند که قابلیت های خود مختاری هواپیما را بر عهده دارد. یک نرم‌افزار TACE قبل از رسیدن به حالت خلبان خودکار هواپیما، دستورات را نمایش می‌دهد.

پروژ های VENOM و FOX

این نرم افزار می تواند نگرش استقلال را در آزمایش ها تنظیم کند تا سناریوهای ایمن تر و واقعی تر ایجاد کند. همزمان با آزمایشات اخیر، تیم ADAx در حال توسعه پروژه VENOM برای اصلاح جت‌های جنگنده مافوق صوت F-16 Fighting Falcon در بسترهای آزمایشی هوابرد برای پشتیبانی از ارزیابی‌های حمله مستقل می باشد.

پروژه Fast Open X-Platform (FOX) با هدف ایجاد یک محفظه نرم افزاری باز است که امکان نصب برنامه ها را بر روی هواپیما بدون تغییر کد منبع اختصاصی فراهم می کند. این برنامه‌ها برای تقویت قابلیت‌های ماموریت، از جمله تجزیه و تحلیل سریع داده‌ها، تکرار تهدید برای آموزش، تیم‌سازی بدون سرنشین و یادگیری ماشین طراحی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.