آغاز به کار اولین قطار باتری محور هیتاچی در اروپا

شرکت هیتاچی ریل پروژه فاز یک قطارهای باتری محور را در منطقه ماساچوست ایتالیا به عنوان قسمتی از قراردادی به ارزش 1.23 میلیارد یورو با شرکت ترنیتالیا به پایان رسانده است.

به گزارش تکناک، این خبر در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام شده است. ترنیتالیا مجموعه‌ای از 20 قطار با نام تجاری “بلوز” را معرفی کرده است که تمام طول و عرض کشور را طی می کنند.

کشورهای اروپایی تعهد کرده‌اند که تا پایان دهه جاری، ناوگان حمل و نقل عمومی را به طور کامل کربن زدایی کنند و گازهای گلخانه‌ای را تا 55 درصد کاهش دهند. در حالی که تغییر به وسایل نقلیه الکتریکی (EV) نسبتاً آسان است، بخش قابل توجهی از شبکه قطارهای اروپا هنوز برقی نشده است.

با توجه به چالش های توپوگرافی در اروپا، دستیابی به برقی سازی کامل حمل و نقل قطار در آینده نزدیک بعید است، زیرا اکثر سیستم های قطار در منطقه در حال حاضر به نیروی دیزل متکی هستند. در چنین سناریویی، قطارهای باتری‌محور امیدی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را بدون نیاز به انجام اقدامات پرهزینه در همه مناطق را ارائه می‌دهند.

قطار باتری محور چگونه کار می کند؟

قطار باتری محور ، برای ارائه سرویس در خطوط برقی و غیربرقی تجهیز شده است. قطار در حالت استفاده از سیستم قبلی، از یک پانتوگراف استفاده می‌کند. پانتوگراف یک مکانیزم است که به خطوط برق متصل می‌شود تا برای عملکرد و شارژ مجدد باتری خود، برق تامین کند.

در مناطقی که برق برای قطار در دسترس نیست، قطار به ترکیبی از انرژی دیزل و باتری وابسته می‌شود. با این حال، وقتی به نزدیکی یک ایستگاه می‌رسد و وارد مناطق پرجمعیت می‌شود، برای کاهش گازهای گلخانه‌ای مضر فقط به نیروی باتری متکی است.

با اینکه بسته‌های باتری قبلاً در قطارها استفاده می‌شدند، این بار برای اولین بار به عنوان منبع اصلی انرژی برای کل سفر عمل می‌کنند. در حال حاضر، بسته باتری تنها می‌تواند بردی حدود 15 کیلومتر را تامین کند. در بیانیه مطبوعاتی ذکر شده است که باتری در طول سفر پس از تخلیه، با استفاده از موتور دیزل و ترمز احیاکننده، قابل شارژ است.

طراحی شده برای سفر با سرعت 160 کیلومتر در ساعت

قطارهای ماساچوست که در کارخانه ریل هیتاچی در نزدیکی فلورانس ساخته شده‌اند، در حال حاضر در مسیرهای پرطرفدار سواحل ایونی در سیسیل، ساردینیا و لاتزیو به کار گرفته می‌شوند. ترنیتالیا قصد دارد در کل ۱۳۵ قطار از این نوع را طبق توافق خود با هیتاچی معرفی کند.

هر یک از این قطارها قابلیت جایگیری حداکثر ۳۰۰ نفر را دارند و در داخل آنها تغییراتی اعمال شده است تا بتواند برای مسافران تفریحی استفاده شود. علاوه بر اینکه این قطارها امکان نگهداری چمدان‌ها و دوچرخه‌ها را فراهم می‌کنند، فضایی هم برای قرار دادن تجهیزاتی مانند اسنوبرد و دوچرخه‌های کوهستانی در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

این قطارها، که برای حرکت با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده‌اند، مطابق با استانداردی که در سراسر اروپا رعایت می‌شود، ساخته شده‌اند و از سیستم مدیریت ترافیک ریلی اروپا با استفاده از سیگنال‌های دیجیتال (ERTMS) پیروی می‌کنند.

سیستم مشاوره راننده (DAS) در این قطارها می تواند به شناسایی سرعت های بهینه برای به حداقل رساندن مصرف انرژی کمک کند و در عین حال اطمینان زمانی را نیز تضمین کند. این شرکت انتظار دارد فناوری باتری خود را در چند سال آینده بیشتر بهبود بخشد و برد بیش از 100 کیلومتر را پشتیبانی کند. در آینده، قطارهای پیشرو برقی به بردهای بیشتری مجهز خواهند شد، و همزمان، قطارهای موجود در حال خدمت برای استفاده از باتری‌های جدیدتر بهسازی خواهند شد.

لازم به ذکر است که قطارها با استفاده از 93 درصد مواد بازیافتی ساخته شده اند که سهم قابل توجهی در شیوه های سفر پایدار دارد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.