علاقمندان به شنا مراقب این عفونت مرگبار مغزی باشند

یک آمیب مغز خوار به نام ناگلریا فاولری یکی از تهدید کننده ترین موجودات برای سلامت انسان است و طبق گزارش CDC، میزان مرگ و میر ناشی از این عفونت بیش از 97 درصد است.

یک آمیب مغز خوار به نام ناگلریا فاولری یکی از تهدید کننده ترین موجودات برای سلامت انسان است و طبق گزارش CDC، میزان مرگ و میر ناشی از این عفونت بیش از 97 درصد است.

به گزارش تکناک، خوشبختانه افرادی هستند که از این عفونت مرگبار جان سالم به در برده اند.

به گزارش سی ان ان، در سال 2016، کالی هاردینگ زمانی که 12 ساله بود به آمیب مغز خوار و مننژیت انگلی مبتلا شد.

این دختر یک روز گرم در ماه جولای در یک پارک آبی در حال شنا کردن بود که به این عارضه مبتلا شد و یک عفونت غیر معمول کار او را به بیمارستان کودکان آرکانزاس کشاند.او هنگام ورود به بیمارستان در وضعیت بحرانی قرار داشت.بدنش واکنش های حیاتی را نشان نمی داد و نمی توانست بدون لوله تنفسی نفس بکشد.

تریسی هاردیگ،مادر کالی،در مصاحبه ای به سی‌ان‌ان گفت:من اطمینان داشتم که قرار نیست دخترم رو از دست بدم.من خیلی خوشحال و سپاسگزارم.نجات یافتن او یک معجزه است.

digikala

یکی از پزشکان کالی، دکتر سانجیو پاسالا، گزارش داد که متخصصان بلافاصله شروع به درمان او با داروهای ضد قارچ، آنتی بیوتیک ها و یک داروی آزمایشی جدید ضد آمیبی کردند که مستقیماً از CDC تهیه شده بود.بعد از تزریق داروها،دمای بدن او به 93 درجه کاهش یافت.در برخی موارد آسیب مغزی، پزشکان از این روش برای حفظ بافت سالم مغز (brain : organ that serves as the center of the nervous system in all vertebrate and most invertebrate animals) استفاده کرده اند.

مادر کالی گفت:این مدت خیلی طولانی بود.همه  این اتفاقات مثل سوار شدن بر ترن هوایی بود. منظورم این است که یک لحظه همه چیز خوب پیش می رود و لحظه بعد ممکن است اتفاق دیگری بیفتد.

در همان سال،سباستین دلئون به ناگلریا فاولری مبتلا شد و بهبود یافت.اما او به اندازه کالی خوش شانس نبود. به گزارش کلیک اورلاندو،این پسر توان های حرکتی خود را از دست داد.

چند سال اول،به نوعی سخت بود.سباستین در زمان مصاحبه به خاطر ‌آورد که بیشترین چیزی که به یاد دارم ، زمانی است که در دوره بازپروری بودم.دوره سختی بود. باید یاد می گرفتم که چگونه راه بروم، چگونه دوباره بنویسم، چگونه همه چیزهای اساسی را دوباره انجام دهم.

عفونت آمیب مغز خوار، ناگلریازیس.
عفونت آمیب مغز خوار، ناگلریازیس.

سباستین به یاد می آورد که در سال 2016 زمانی که 16 ساله بود در زمان تعطیلات با خانواده اش در اورلاندو دچار سردرد وحشتناکی شده بود.

او گفت:این سردرد متفاوت بود.توصیفی که در بیمارستان مدام می‌گفتم این بود که احساس می‌کرد یک سنگ صاف بالای سرم وجود دارد و کسی آن را به پایین هل می‌دهد.

وی افزود:من نمی‌توانستم بلند شوم، نمی‌توانستم حرکت کنم و اینجور چیزها.یک روز پدر و مادرم گفتند:احتمالا این پسر مشکلی دارد.باید او را به بیمارستان ببریم.وقتی سوار ماشین شدیم احساس می‌کردم که در یکی از آن ترن هوایی‌ها بودم که به دور و اطراف می‌چرخید، و از شدت سردرد با اینکه حتی روز نبود،من مجبور شدم عینک آفتابی بزنم.سباستین الان 22 ساله است و سعی می کند با این ماجرا کنار بیاید.

چگونه عفونت ناگلریا فاولری میتواند کشنده باشد؟

وقتی که افراد در آب های گرم مانند دریاچه ها و رودخانه ها شنا می کنند یا شیرجه می زنند،آب آلوده از طریق بینی وارد بدن می شود و آنها را به آمیب مغز خوار ،ناگلریا فاولری آلوده می کند. این اتفاق کشنده است زیرا این عفونت بافت مغز را از بین می برد و باعث تورم مغز و مرگ می شود.

دکتر جولیا هستون به نیوزویک گفت: این آمیب از امتداد عصب بویایی به مغز می رود، که این عصب،عصبی است که بینی و مغز را به هم متصل می کند و حس بویایی ما را کنترل می کند. هنگامی که آمیب به مغز می رسد، شروع به تخریب بافت مغز می کند و باعث عفونتی ویرانگر به نام مننژوانسفالیت آمیب می شود که معمولاً کشنده است.

او گفت: آمیب ها بافت مغز را با آزاد کردن مولکول های سمی تخریب می کنند. سیستم ایمنی سعی می کند با ارسال سلول های ایمنی و مایعات به مغز با عفونت مبارزه کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.